22.000,— 92.000,— -13- -12- Essentieel voor deze werker zal zijn, dat hij een relatie tracht op te bouwen met individuele jongeren. Om daarnaast tot een gecoördineerde aanpak te kunnen komen van de drugsproblematiek, achten wij het noodzakelijk dat een coördi natiecommissie wordt ingesteld, bestaande uit o.a. de volgende instellingen: - het CA.D. - het Besturenoverleg Leeuwarden (gezamenlijke jongerencentra); - het D.G.D. (District Gezondheidsdienst); - het J.A.B. - het K.R.I.C. - de gemeente Leeuwarden; - de politie. Indien noodzakelijk kan deze commissie zich op ad-hoc-basis laten bijstaan door terzake deskundigen. Wij verwachten, dat binnen een termijn van een a twee jaar de ont wikkeling van een drugsbeleid duidelijk gestalte kan krijgen. Uiteraard hebben wij hiertoe de medewerking nodig van diverse in stellingen die op dit terrein werkzaam zijn, dan wel zonder het zelf te willen bij deze problematiek betrokken worden. Uitgaande hiervan beschouwen wij het preventieproject de komende twee jaar als experiment. Na deze periode zal mede op basis van tussentijdse evaluatie bekeken moeten worden welke concrete stappen dienen te worden genomen. Van belang hierbij is met name dat duidelijk wordt in hoeverre de aan te stellen functionaris binnen de globaal omschreven taak stelling op adequate wijze kan functioneren en in hoeverre de thans door ons gemaakte keuze voldoende mogelijkheden en aangrij pingspunten biedt te komen tot een optimalisering van een gemeen telijk preventie- en hulpverleningsbeleid. FINANCIËLE KONSEKWENTIES De totale kosten van het project kunnen voor 1981 voorshands worden begroot op rond 92.000, De kosten kunnen alsvolgt worden gespecificeerd: A. Personeelslasten. 1Personeelskosten totaal salaris incl. vak. toesl. en A.O.W./A.W.W. 49.000, Werkgeversaandeel in ziektekosten - 1.500, 2. Sociale lasten - 12.500, 3. Overige personeelslasten: a. verwervingskosten 1.200, b. verhuiskosten - 5.800,- 7.000, B. Apparaat sko sten huisvesting 5.000, organisatie - 10.000, activiteiten - 7.000, Totaal Wij gaan er vanuit, mede gelet op de gesprekken die terzake zijn gevoerd met ambtenaren van de I.S.D., dat de rijksoverheid in de kosten van dit project een rijksbijdrage verstrekt van 85.700, zijnde 90% van de personeelslasten en een genormeerd bedrag 22.000,in de overige lasten. Het resterende bedrag ad 6.300,zou kunnen worden gedekt t.l.v. de in de gemeentebegroting opgenomen stelpost nog functio neel toe te rekenen uitgaven maatschappelijke hulp- en dienst verlening aan jongeren- en jongvolwassenen. 7. SAMENVATTING De eerste aanzetten tot de ontwikkeling van een gemeentelijk drugs preventie- en hulpverleningsbeleid kunnen alsvolgt worden samen gevat A. Op korte termijn dient te worden overgegaan tot aanstelling van een preventiewerker, die werkt volgens de outreachingmetho- diek. Deze werker dient naar onze mening rechtspositioneel onderge bracht te worden bij een van de hulpverleningsinstellingen (indien mogelijk het C.A.D.). B. Er dient, in overleg met de in onze gemeente bij de drugspro blematiek betrokken instellingen, een coördinatiecommissie te worden ingesteld. C. De onder B. genoemde commissie dient mede op basis van de signalen van de preventiewerker, binnen een termijn van twee jaar te komen tot het opstellen van beleidsadviezen op basis waarvan een adequaat gemeentelijk drugspreventie- en hulp verleningsbeleid kan worden ontwikkeld.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1980 | | pagina 419