22.000,—
92.000,—
-13-
-12-
Essentieel voor deze werker zal zijn, dat hij een relatie tracht
op te bouwen met individuele jongeren.
Om daarnaast tot een gecoördineerde aanpak te kunnen komen van de
drugsproblematiek, achten wij het noodzakelijk dat een coördi
natiecommissie wordt ingesteld, bestaande uit o.a. de volgende
instellingen:
- het CA.D.
- het Besturenoverleg Leeuwarden (gezamenlijke jongerencentra);
- het D.G.D. (District Gezondheidsdienst);
- het J.A.B.
- het K.R.I.C.
- de gemeente Leeuwarden;
- de politie.
Indien noodzakelijk kan deze commissie zich op ad-hoc-basis laten
bijstaan door terzake deskundigen.
Wij verwachten, dat binnen een termijn van een a twee jaar de ont
wikkeling van een drugsbeleid duidelijk gestalte kan krijgen.
Uiteraard hebben wij hiertoe de medewerking nodig van diverse in
stellingen die op dit terrein werkzaam zijn, dan wel zonder het
zelf te willen bij deze problematiek betrokken worden.
Uitgaande hiervan beschouwen wij het preventieproject de komende
twee jaar als experiment.
Na deze periode zal mede op basis van tussentijdse evaluatie
bekeken moeten worden welke concrete stappen dienen te worden
genomen.
Van belang hierbij is met name dat duidelijk wordt in hoeverre de
aan te stellen functionaris binnen de globaal omschreven taak
stelling op adequate wijze kan functioneren en in hoeverre de
thans door ons gemaakte keuze voldoende mogelijkheden en aangrij
pingspunten biedt te komen tot een optimalisering van een gemeen
telijk preventie- en hulpverleningsbeleid.
FINANCIËLE KONSEKWENTIES
De totale kosten van het project kunnen voor 1981 voorshands
worden begroot op rond 92.000,
De kosten kunnen alsvolgt worden gespecificeerd:
A. Personeelslasten.
1Personeelskosten
totaal salaris incl. vak. toesl.
en A.O.W./A.W.W. 49.000,
Werkgeversaandeel in ziektekosten - 1.500,
2. Sociale lasten - 12.500,
3. Overige personeelslasten:
a. verwervingskosten 1.200,
b. verhuiskosten - 5.800,- 7.000,
B. Apparaat sko sten
huisvesting 5.000,
organisatie - 10.000,
activiteiten - 7.000,
Totaal
Wij gaan er vanuit, mede gelet op de gesprekken die terzake zijn
gevoerd met ambtenaren van de I.S.D., dat de rijksoverheid in de
kosten van dit project een rijksbijdrage verstrekt van 85.700,
zijnde 90% van de personeelslasten en een genormeerd bedrag
22.000,in de overige lasten.
Het resterende bedrag ad 6.300,zou kunnen worden gedekt
t.l.v. de in de gemeentebegroting opgenomen stelpost nog functio
neel toe te rekenen uitgaven maatschappelijke hulp- en dienst
verlening aan jongeren- en jongvolwassenen.
7. SAMENVATTING
De eerste aanzetten tot de ontwikkeling van een gemeentelijk drugs
preventie- en hulpverleningsbeleid kunnen alsvolgt worden samen
gevat
A. Op korte termijn dient te worden overgegaan tot aanstelling
van een preventiewerker, die werkt volgens de outreachingmetho-
diek.
Deze werker dient naar onze mening rechtspositioneel onderge
bracht te worden bij een van de hulpverleningsinstellingen
(indien mogelijk het C.A.D.).
B. Er dient, in overleg met de in onze gemeente bij de drugspro
blematiek betrokken instellingen, een coördinatiecommissie te
worden ingesteld.
C. De onder B. genoemde commissie dient mede op basis van de
signalen van de preventiewerker, binnen een termijn van twee
jaar te komen tot het opstellen van beleidsadviezen op basis
waarvan een adequaat gemeentelijk drugspreventie- en hulp
verleningsbeleid kan worden ontwikkeld.