Hoofdstuk VII. CITEERTITEL Artikel 26. Deze verordening kan worden aangehaald als verordening steun bedrijven stadsver nieuwing 1980. II. de Verordening Steun Bedrijven Stadsvernieuwing 1980 van toepassing te ver klaren op de gebieden Oldegalileën, Schil-Oost en de Binnenstad. III. te bepalen dat dit besluit in werking treedt op de datum van in werking tre den van de Kaderregeling Steun Bedrijven Stadsvernieuwing. Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van Voorzitter. Secretaris. - 8 - Subsidiëring Krisis- en Informatie Centrum (KRIC) Bijlage nr. 438. Leeuwarden, 23 oktober 1980' Aan de Gemeenteraad. De medewerkers van het Krisis- en Informatiecentrum (KRIC) hebben zich reeds enige tijd met een zekere regelmaat tot de gemeente Leeu warden gericht met het verzoek om financiële steun te verlenen en medewerking te verschaffen bij het zoeken van een passende huisves tingsruimte Uit de voorliggende brieven valt op te maken, dat het exploitatie tekort van het KRIC over 1979 f 3-945bedraagt, terwijl voor 1980 een ongedekt tekort wordt geraamd van 46.520,-. Aangezien wij dat voor een goede beoordeling van de verzoeken van belang achten, geven wij hieronder enige informatie over de doelstel lingen van het KRIC en hun aktiviteiten. Blijkens de statuten van het KRIC heeft de vereniging tot doel: a. het verlenen van hulp aan jongeren in de ruimste zin des woords (zowel curatief als preventief); b. deze jongeren te activeren om de door hen gewenste veranderingen bij zichzelf en in de samenleving te realiseren; c. vooral die jongeren te bereiken die door andere maatschappelijke instellingen niet worden bereikt. Ter realisering van deze doelstellingen ontplooit de instelling met name aktiviteiten met betrekking tot advies en informatie over o.a. huisvesting, opvang en weglopen, bemiddeling in financiële kwesties, doorverwijzing naar professionele instellingen, zelf behan delen van de hulpvraag en het kortstondig onderdak verlenen in acute situaties Wij zijn van mening, dat als voornaamste overweging om tot sub sidiëring van het KRIC over te gaan naar voren kan worden gebracht, dat het KRIC een bepaalde groep van hulpvragers bereikt, die de professionele hulpverleningsinstellingen niet of niet op het moment dat hulp moet worden geboden bereiken. Het voordeel dat het KRIC ten opzichte van andere hulpverleningsin stellingen heeft, is gelegen in het feit dat het KRIC in principe 24 uur per dag bereikbaar is en overigens een minder geïnstitutiona liseerd karakter draagt. Hoewel wij onderkennen dat tegenover deze naar de cliënt toe positie ve aspekten ook enige nadelen vallen aan te wijzen, zoals de omstan digheid dat het kader van het KRIC uit vrijwilligers bestaat en er derhalve geen garantie is voor continuïteit van de werkzaamheden en het feit dat de meeste vrijwilligers nog geen gediplomeerde krachten zijn, achten wij het voortbestaan van het KRIC voor met name de eerste opvang in krisis-situaties binnen het totale veld van de maat schappelijke dienstverlening in Leeuwarden van belang. Gelet hierop zijn wij bereid aan het KRIC huisvesting te bieden, waarvoor wij overwegen het pand Uniabuurt 10, dat gemeentelijk ei gendom is, tijdelijk beschikbaar te stellen. Voor het gebied Blokhuisplein, waarin de Uniabuurt gelegen is, is een struktuurmodel aanvaard. Op basis daarvan zal een (ontwerp-) bestemmingsplan worden ontworpen dat de definitieve bestemming van onder meer dit pand zal moeten regelen. Gelet daarop kan het betref fende pand niet definitief worden toegewezen aan het KRIC. Bewoners c.q. gebruikers van panden aan de Uniabuurt/Ossekop

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1980 | | pagina 443