-2- hebben inmiddels schriftelijk aan U kenbaar gemaakt dat het tijde lijk gebruik van het betreffende pand door KHIC hen niet aanspreekt. Aangezien wij reeds geruime tijd een voor KRIC geschikt pand zoeken en het onderhavige pand zich voor deze huisvesting leent, zijn wij na afweging van de voor- en nadelen tot de conclusie gekomen dat de tijdelijke beschikbaarstelling van dit pand aan KHIC aanvaardbaar moet worden geacht. Bij de nadere uitwerking van het (ontwerp)bestemmingsplan zullen de bewoners/gebruikers overigens nog gelegenheid krijgen zich uit te spreken over de definitieve bestemming van dit pand. Uitgaande van de gedachte dat subsidies zoveel mogelijk dienen te worden genormeerd en het te verlenen subsidie zodanig dient te zijn dat ongedekte tekorten kunnen worden voorkomen, stellen wij U voor het subsidie aan het KRIC aan de twee grootste kostencomponenten in de betreffende begroting te koppelen, n.l. de huurlasten en de kosten voor levering van gas en elektra. De overige kosten (organisatie en aktiviteiten) kunnen naar onze mening worden gedekt uit de eigen inkomsten uit bijdragen, donaties en giften van het KRIC. Het subsidie kan op Jaarbasis worden geraamd op 15-600, Voor het nog resterende deel van het Jaar 1980 zal het subsidie kunnen worden beperkt tot 1/4 van 15.600,4.000,(afgerond). Aangezien normering van het subsidie achteraf weinig zinvol lijkt, stellen wij voor het tekort over 1979 ad 3.945,eveneens subsi diabel te stellen. Wij achten het wenselijk aan de subsidietoekenning onder meer de voorwaarde te verbinden, dat de aktiviteiten van het KRIC zich beperken tot de eerste opvang in krisis-situaties en dat cliënten die behandeling behoeven worden doorverwezen naar de professionele hulpverleningsinstellingen. Op grond daarvan zijn wij van mening, dat de subsidietoekenning voorshands dient te worden beperkt tot de jaren 1979» 1980 en 1981zodat op basis van een evaluatie aan het eind van deze periode de wenselijkheid van verdere subsidiëring kan worden beoordeeld, mede met het oog op de inwerkingtreding van de rijksbijdrageregeling maatschappelijke dienstverlening. Teneinde een dergelijke evaluatie mogelijk te maken zal eveneens de voorwaarde van een degelijke registratie en rapportage gesteld moeten worden. Met betrekking tot de dekking van de onderhavige subsidiebedra gen merken wij op, dat er als volgt ruimte kan worden gevonden: - subsidie 1979 f 3 - 945bij eindwijziging t.l.v. de stelpost maatschappelijke hulp- en dienstverlening aan jongeren en jongvolwassenen; - subsidie 1980 4-000, t.l.v. de stelpost vrijwilligerswerk maatschappelijke dienstverlening; - subsidie 1981 15-600,t.l.v. de stelpost maatschappelijke hulp- en dienstverlening aan jongeren en jongvol wassenen. Onder vermelding dat de Raad voor Maatschappelijke Dienstver lening zich in principe voor de subsidiëring van het KRIC heeft uit gesproken en de Commissie vcor Welzijnsaangelegenheden zich met ons voorstel kan verenigen, stellen wij voor te besluiten overeenkomstig het bijgaande ontwerp-besluit Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, J.S. Brandsma, Burgemeester. W.J.G. Reumer, Secretaris. Nr. 15497. DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN; Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders d.d. 23 oktober 1980 (bijlage nr. 438); BESLUIT: Aan het Krisis- en Informatie Centrum (KRIC) onder nog nader door B. en W. te stellen voorwaarden a. over 1979 een subsidie te verlenen ter grootte van het werkelijke exploitatietekort tot een bedrag van 3.945, b. over 1980 en 1981 een subsidie te verlenen, bestaande uit - 100% van de huurlasten voor het pand Uniabuurt 10, - 100% van de kosten voor levering van gas en elektra tot een maximum van respectievelijk 4-000»en 15-600, Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van Voorzitter. Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1980 | | pagina 444