-2-
hebben inmiddels schriftelijk aan U kenbaar gemaakt dat het tijde
lijk gebruik van het betreffende pand door KHIC hen niet aanspreekt.
Aangezien wij reeds geruime tijd een voor KRIC geschikt pand
zoeken en het onderhavige pand zich voor deze huisvesting leent, zijn
wij na afweging van de voor- en nadelen tot de conclusie gekomen dat
de tijdelijke beschikbaarstelling van dit pand aan KHIC aanvaardbaar
moet worden geacht.
Bij de nadere uitwerking van het (ontwerp)bestemmingsplan zullen de
bewoners/gebruikers overigens nog gelegenheid krijgen zich uit te
spreken over de definitieve bestemming van dit pand.
Uitgaande van de gedachte dat subsidies zoveel mogelijk dienen
te worden genormeerd en het te verlenen subsidie zodanig dient te zijn
dat ongedekte tekorten kunnen worden voorkomen, stellen wij U voor
het subsidie aan het KRIC aan de twee grootste kostencomponenten in de
betreffende begroting te koppelen, n.l. de huurlasten en de kosten
voor levering van gas en elektra.
De overige kosten (organisatie en aktiviteiten) kunnen naar onze
mening worden gedekt uit de eigen inkomsten uit bijdragen, donaties
en giften van het KRIC.
Het subsidie kan op Jaarbasis worden geraamd op 15-600,
Voor het nog resterende deel van het Jaar 1980 zal het subsidie
kunnen worden beperkt tot 1/4 van 15.600,4.000,(afgerond).
Aangezien normering van het subsidie achteraf weinig zinvol lijkt,
stellen wij voor het tekort over 1979 ad 3.945,eveneens subsi
diabel te stellen.
Wij achten het wenselijk aan de subsidietoekenning onder meer
de voorwaarde te verbinden, dat de aktiviteiten van het KRIC zich
beperken tot de eerste opvang in krisis-situaties en dat cliënten
die behandeling behoeven worden doorverwezen naar de professionele
hulpverleningsinstellingen. Op grond daarvan zijn wij van mening,
dat de subsidietoekenning voorshands dient te worden beperkt tot de
jaren 1979» 1980 en 1981zodat op basis van een evaluatie aan het
eind van deze periode de wenselijkheid van verdere subsidiëring kan
worden beoordeeld, mede met het oog op de inwerkingtreding van de
rijksbijdrageregeling maatschappelijke dienstverlening.
Teneinde een dergelijke evaluatie mogelijk te maken zal eveneens de
voorwaarde van een degelijke registratie en rapportage gesteld
moeten worden.
Met betrekking tot de dekking van de onderhavige subsidiebedra
gen merken wij op, dat er als volgt ruimte kan worden gevonden:
- subsidie 1979 f 3 - 945bij eindwijziging t.l.v. de stelpost
maatschappelijke hulp- en dienstverlening aan
jongeren en jongvolwassenen;
- subsidie 1980 4-000, t.l.v. de stelpost vrijwilligerswerk
maatschappelijke dienstverlening;
- subsidie 1981 15-600,t.l.v. de stelpost maatschappelijke
hulp- en dienstverlening aan jongeren en jongvol
wassenen.
Onder vermelding dat de Raad voor Maatschappelijke Dienstver
lening zich in principe voor de subsidiëring van het KRIC heeft uit
gesproken en de Commissie vcor Welzijnsaangelegenheden zich met ons
voorstel kan verenigen, stellen wij voor te besluiten overeenkomstig
het bijgaande ontwerp-besluit
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
J.S. Brandsma, Burgemeester.
W.J.G. Reumer, Secretaris.
Nr. 15497.
DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN;
Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders d.d. 23
oktober 1980 (bijlage nr. 438);
BESLUIT:
Aan het Krisis- en Informatie Centrum (KRIC) onder nog nader door
B. en W. te stellen voorwaarden
a. over 1979 een subsidie te verlenen ter grootte van het werkelijke
exploitatietekort tot een bedrag van 3.945,
b. over 1980 en 1981 een subsidie te verlenen, bestaande uit
- 100% van de huurlasten voor het pand Uniabuurt 10,
- 100% van de kosten voor levering van gas en elektra tot een
maximum van respectievelijk 4-000»en 15-600,
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris.