- 4 -
Voor uitvoeriger informatie omtrent de door belanghebbenden gehanteerde argu
menten verwijzen wij U naar het verslag van de hoorzitting alsmede naar de ter in
zage gelegde stukken.
Over deze bezwaren merken wij het volgende op.
De doelstelling tot het creëren van een verkeersluw verblijfsklimaat in een
wijk houdt in dat het niet voor de wijk bestemde verkeer zoveel mogelijk wordt ge
weerd. Om dit te bereiken dienen de op de hoofdwegenstructuur uitmondende straten
zoveel mogelijk van deze wegenstructuur te worden afgesloten en dient er een wijk-
ontsluitingsweg te zijn. Hiervoor is reeds aangegeven om welke reden voor de J.H.
Knoopstraat als wij kontsluitingsweg is gekozen.
Toepassing van bovengenoemd principe houdt in het algemeen in dat op de wijk-
ontsluitingsweg meer verkeer ontstaat dan voorheen. Voor de J.H. Knoopstraat zal
dit ook het gevolg ±ijn.
De toekomstige hoeveelheid verkeer 440 motorvoertuigen in het avondspitsuur)
is echter zodanig dat dit naar onze mening uit een oogpunt van verkeersveiligheid,
geluidhinder en stankoverlast aanvaardbaar is. Voorts is in het model een voetpad
opgenomen dat vanaf de Willem de Zwijgerschool c.q. de nieuwe Van Sytzamaschool via
het daarachtergelegen groengebied leidt naar de Fruitstraat. Hiermede is een veilige
verbindingsweg voor de schoolgaande kinderen verzekerd. Ten behoeve van de kinderen
die naar de Buitenschool per auto worden gebracht, is in het model een toegangsweg
onmiddellijk ten oosten van deze school opgenomen. Voor de kinderen die het gymnas
tieklokaal ten zuidoosten van de Potmarge bezoeken ontstaat in de toekomst een
veilige route via de met verkeerslichten beveiligde oversteekplaats bij het kruis
punt J.H. Knoopstraat-PStuyvesantweg.
Overigens merken wij op, dat de toekomstige hoeveelheid verkeer in de J.H.
Knoopstraat in samenhang met het aantal overstekende kinderen zodanig is dat volgens
de opvattingen van verkeersdeskundigen geen beveiligde oversteekplaats behoeft te
worden aangelegd.
Met betrekking tot het bezwaar van de winkeliers aan de Fruitstraat dat de
bereikbaarheid van het winkelcentrum aldaar door de afsluiting van deze straat naar
de P. Stuyvesantweg op onaanvaardbare wijze vermindert merken wij het volgende op.
Blijkens inmiddels bekend geworden gegevens uit net distributie-planologisch
onderzoek heeft het centrum overwegend een buurtverzorgend karakter. Het verzor
gingsgebied van een centrum met een omvang als het onderhavige heeft in het alge
meen een straal van maximaal 750 m. Dit houdt in dat de bezoekers overwegend af
komstig zijn uit de SchepenbuurtAchter de Hoven-Oost en uit een deel van Achter
de Hoven-West en de Oranjewijk. Voorts blijkt uit genoemd onderzoek dat ongeveer
60 van de bezoekers behoort tot de categorie langzaam verkeer. Voor deze cate
gorie betekent de afsluiting van de Fruitstraat en het verkeersluw maken van onder
meer deze straat een vooruitgang. De aanleg van een voetgangerstunnel onder de
P. Stuyvesantweg ter hoogte van de Fruitstraat betekent een verbetering van de
bereikbaarheid van het centrum vanuit de Schepenbuurt.
Ongeveer 30 van de bezoekers komt per auto. De resterende 10 bestaat uit
zogenaamde "passanten"kopersDe vervoerswijze daarvan is niet bekend. Gezien de
omvang van het verzorgingsgebied kan worden aangenomen dat ongeveer de helft daar
van (5 behoort tot de categorie langzaam verkeer.
Op basis van de bevolkingsaantallen uit het verzorgingsgebied ten oosten en
westen van de P. Stuyvesantweg kan worden aangenomen dat van de hiervoorgenoemde
30 meer dan de helft afkomstig is uit het westelijke verzorgingsgebied.
Uit één en ander kan worden geconcludeerd dat ruim 80 van de bezoekers geen hin
der ondervindt van de afsluiting van de Fruitstraat en het verkeersluw maken daar
van. Voor een deel dezer bezoekers betekent het zoals hiervoor reeds is aangegeven
een verbetering.
Voor de resterende 20 - voor driekwart bestaande uit "auto"bezoekers uit de
Schepenbuurt en Oranjewijk en voor het overige bestaande uit zogenaamde passanten
die gebruik maken van het openbaar vervoer of eigen auto - levert de afsluiting in
zoverre enige hinder op dat men een paar honderd meter moet omrijden.
- 5 -
Het bemoeilijken van dit wijkvreemde verkeer is een logisch gevolg van het uit
gangspunt dat de wijk een verkeersluw karakter zal verkrijgen.
Gezien de geringe omvang van dit laatste bezoekersaantal en mede gezien de
geringe rijafstand zijn wij van mening dat niet gesproken kan worden van onaan
vaardbare vermindering van de bereikbaarheid van het winkelcentrum.
d. Verbreding van de P. Stuyvesantweg.
In het model is een indicatieve aanduiding gegeven van een mogelijk toekom
stig profiel van de P. Stuyvesantweg. Dit feit heeft aanleiding gegeven tot ver
ontrusting in een deel van de wijk met name bij de bewoners ter weerszijden van
genoemde weg. Men is bevreesd dat een eventuele verbreding de leefbaarheid van
de wijk zal aantasten. Voorts is dit mede aanleiding geweest dat het wijkcomité
Schepenbuurt samen met genoemde bewoners U schriftelijk heeft verzocht betrokken
te worden bij de planvorming rondom deze weg. Wij merken hierover het volgende op.
Het deel van de P. Stuyvesantweg, voorzover gelegen langs de wijk Achter de
Hoven-Vegelinvalt binnen de grens van het verbeteringsplan en derhalve binnen
het gebied van het nu voorliggende model. De grens is zo gelegd om aanspraak te
kunnen maken op gelden in het kader van de Interim-Saldoregeling voor de aanleg
van de in het model voorkomende voetgangerstunnel onder de P. Stuyvesantweg ter
hoogte van de Fruitstraat. Wij achten deze tunnel noodzakelijk voor een veilige
verbinding tussen deze wijk en de Schepenbuurt.
De P. Stuyvesantweg maakt onderdeel uit van de hoofdwegenstructuur. Ze heeft
derhalve een bovenwijks karakter. Gezien de ligging van de weg dient ze naar onze
meing als randvoorwaarde in de planvorming voor het onderhavige gebied te worden
meegenomen. Een eventuele reconstructie van het aan de wijk grenzende deel van de
weg wordt echter niet in het verbeteringsplan voor het gebied Achter de Hoven-
Vegelin opgenomen. Wel kan nu reeds worden gesteld dat een mogelijke reconstructie
geen ruimtelijke consequenties zal hebben voor de wijk. Alvorens tot reconstructie
zal worden overgegaan zullen de bewoners uit beide aanliggende wijken over de plan
nen worden geïnformeerd.
e. Situering van de wijkaccommodatie
In het gebied is behoefte aan een goede wijkaccommodatie welke blijkt uit de
accommodatienota. Het wijkcomité heeft zich in het overleg over het model steeds
uitgesproken voor het bestemmen tot wijkaccommodatie van de boerderij op het per
ceel Achter de Hoven 213.
Gezien de ervaringen elders moet ervan worden uitgegaan, dat de kosten voor
het geschikt maken tot wijkgebouw van de boerderij aanzienlijk zullen uitgaan
boven de terzake door het rijk gestelde normen. De mogelijkheid tot nieuwbouw op
daarvoor in aanmerking komende plaatsen moet daarom niet worden uitgesloten.
Het vorenstaande heeft ertoe geleid, dat wij in het model een drietal loca
ties voor de nieuwe wijkaccommodatie hebben aangewezen, namelijk op of nabij de
plaats van genoemde boerderij nabij de nieuwe Van Sytzamaschool en in het groenge
bied ten zuiden van de Vegelinstraat. Onze voorkeur gaat uit naar de locatie bij
de nieuwe Van Sytzamaschool. Een definitieve keuze zal later moeten worden gemaakt.
f. Afbraak van enkele woningen aan de Van Heemstrastraat en de 5e en 6e Vegelin-
dwarsstraat
De projectgroep heeft in haar model aangegeven dat de woningen Van Heemstra
straat 2 tot en met 4 (even nummers) en de woningen 5e Vegelindwarsstraat 11 en
6e Vegelindwarsstraat 14 moeten verdwijnen ten behoeve van twee kleine groenvoor
zieningen.
De bewoners hebben hiertegen bezwaar, om reden dat de groengebiedjes vanwege
de beperkte omvang stortplaatsten voor vuil worden. Voorts acht men deze groen
plaatsen onnodig omdat de omliggende straten een woonerfachtig karakter zullen
krijgen.