- 4 - Voor uitvoeriger informatie omtrent de door belanghebbenden gehanteerde argu menten verwijzen wij U naar het verslag van de hoorzitting alsmede naar de ter in zage gelegde stukken. Over deze bezwaren merken wij het volgende op. De doelstelling tot het creëren van een verkeersluw verblijfsklimaat in een wijk houdt in dat het niet voor de wijk bestemde verkeer zoveel mogelijk wordt ge weerd. Om dit te bereiken dienen de op de hoofdwegenstructuur uitmondende straten zoveel mogelijk van deze wegenstructuur te worden afgesloten en dient er een wijk- ontsluitingsweg te zijn. Hiervoor is reeds aangegeven om welke reden voor de J.H. Knoopstraat als wij kontsluitingsweg is gekozen. Toepassing van bovengenoemd principe houdt in het algemeen in dat op de wijk- ontsluitingsweg meer verkeer ontstaat dan voorheen. Voor de J.H. Knoopstraat zal dit ook het gevolg ±ijn. De toekomstige hoeveelheid verkeer 440 motorvoertuigen in het avondspitsuur) is echter zodanig dat dit naar onze mening uit een oogpunt van verkeersveiligheid, geluidhinder en stankoverlast aanvaardbaar is. Voorts is in het model een voetpad opgenomen dat vanaf de Willem de Zwijgerschool c.q. de nieuwe Van Sytzamaschool via het daarachtergelegen groengebied leidt naar de Fruitstraat. Hiermede is een veilige verbindingsweg voor de schoolgaande kinderen verzekerd. Ten behoeve van de kinderen die naar de Buitenschool per auto worden gebracht, is in het model een toegangsweg onmiddellijk ten oosten van deze school opgenomen. Voor de kinderen die het gymnas tieklokaal ten zuidoosten van de Potmarge bezoeken ontstaat in de toekomst een veilige route via de met verkeerslichten beveiligde oversteekplaats bij het kruis punt J.H. Knoopstraat-PStuyvesantweg. Overigens merken wij op, dat de toekomstige hoeveelheid verkeer in de J.H. Knoopstraat in samenhang met het aantal overstekende kinderen zodanig is dat volgens de opvattingen van verkeersdeskundigen geen beveiligde oversteekplaats behoeft te worden aangelegd. Met betrekking tot het bezwaar van de winkeliers aan de Fruitstraat dat de bereikbaarheid van het winkelcentrum aldaar door de afsluiting van deze straat naar de P. Stuyvesantweg op onaanvaardbare wijze vermindert merken wij het volgende op. Blijkens inmiddels bekend geworden gegevens uit net distributie-planologisch onderzoek heeft het centrum overwegend een buurtverzorgend karakter. Het verzor gingsgebied van een centrum met een omvang als het onderhavige heeft in het alge meen een straal van maximaal 750 m. Dit houdt in dat de bezoekers overwegend af komstig zijn uit de SchepenbuurtAchter de Hoven-Oost en uit een deel van Achter de Hoven-West en de Oranjewijk. Voorts blijkt uit genoemd onderzoek dat ongeveer 60 van de bezoekers behoort tot de categorie langzaam verkeer. Voor deze cate gorie betekent de afsluiting van de Fruitstraat en het verkeersluw maken van onder meer deze straat een vooruitgang. De aanleg van een voetgangerstunnel onder de P. Stuyvesantweg ter hoogte van de Fruitstraat betekent een verbetering van de bereikbaarheid van het centrum vanuit de Schepenbuurt. Ongeveer 30 van de bezoekers komt per auto. De resterende 10 bestaat uit zogenaamde "passanten"kopersDe vervoerswijze daarvan is niet bekend. Gezien de omvang van het verzorgingsgebied kan worden aangenomen dat ongeveer de helft daar van (5 behoort tot de categorie langzaam verkeer. Op basis van de bevolkingsaantallen uit het verzorgingsgebied ten oosten en westen van de P. Stuyvesantweg kan worden aangenomen dat van de hiervoorgenoemde 30 meer dan de helft afkomstig is uit het westelijke verzorgingsgebied. Uit één en ander kan worden geconcludeerd dat ruim 80 van de bezoekers geen hin der ondervindt van de afsluiting van de Fruitstraat en het verkeersluw maken daar van. Voor een deel dezer bezoekers betekent het zoals hiervoor reeds is aangegeven een verbetering. Voor de resterende 20 - voor driekwart bestaande uit "auto"bezoekers uit de Schepenbuurt en Oranjewijk en voor het overige bestaande uit zogenaamde passanten die gebruik maken van het openbaar vervoer of eigen auto - levert de afsluiting in zoverre enige hinder op dat men een paar honderd meter moet omrijden. - 5 - Het bemoeilijken van dit wijkvreemde verkeer is een logisch gevolg van het uit gangspunt dat de wijk een verkeersluw karakter zal verkrijgen. Gezien de geringe omvang van dit laatste bezoekersaantal en mede gezien de geringe rijafstand zijn wij van mening dat niet gesproken kan worden van onaan vaardbare vermindering van de bereikbaarheid van het winkelcentrum. d. Verbreding van de P. Stuyvesantweg. In het model is een indicatieve aanduiding gegeven van een mogelijk toekom stig profiel van de P. Stuyvesantweg. Dit feit heeft aanleiding gegeven tot ver ontrusting in een deel van de wijk met name bij de bewoners ter weerszijden van genoemde weg. Men is bevreesd dat een eventuele verbreding de leefbaarheid van de wijk zal aantasten. Voorts is dit mede aanleiding geweest dat het wijkcomité Schepenbuurt samen met genoemde bewoners U schriftelijk heeft verzocht betrokken te worden bij de planvorming rondom deze weg. Wij merken hierover het volgende op. Het deel van de P. Stuyvesantweg, voorzover gelegen langs de wijk Achter de Hoven-Vegelinvalt binnen de grens van het verbeteringsplan en derhalve binnen het gebied van het nu voorliggende model. De grens is zo gelegd om aanspraak te kunnen maken op gelden in het kader van de Interim-Saldoregeling voor de aanleg van de in het model voorkomende voetgangerstunnel onder de P. Stuyvesantweg ter hoogte van de Fruitstraat. Wij achten deze tunnel noodzakelijk voor een veilige verbinding tussen deze wijk en de Schepenbuurt. De P. Stuyvesantweg maakt onderdeel uit van de hoofdwegenstructuur. Ze heeft derhalve een bovenwijks karakter. Gezien de ligging van de weg dient ze naar onze meing als randvoorwaarde in de planvorming voor het onderhavige gebied te worden meegenomen. Een eventuele reconstructie van het aan de wijk grenzende deel van de weg wordt echter niet in het verbeteringsplan voor het gebied Achter de Hoven- Vegelin opgenomen. Wel kan nu reeds worden gesteld dat een mogelijke reconstructie geen ruimtelijke consequenties zal hebben voor de wijk. Alvorens tot reconstructie zal worden overgegaan zullen de bewoners uit beide aanliggende wijken over de plan nen worden geïnformeerd. e. Situering van de wijkaccommodatie In het gebied is behoefte aan een goede wijkaccommodatie welke blijkt uit de accommodatienota. Het wijkcomité heeft zich in het overleg over het model steeds uitgesproken voor het bestemmen tot wijkaccommodatie van de boerderij op het per ceel Achter de Hoven 213. Gezien de ervaringen elders moet ervan worden uitgegaan, dat de kosten voor het geschikt maken tot wijkgebouw van de boerderij aanzienlijk zullen uitgaan boven de terzake door het rijk gestelde normen. De mogelijkheid tot nieuwbouw op daarvoor in aanmerking komende plaatsen moet daarom niet worden uitgesloten. Het vorenstaande heeft ertoe geleid, dat wij in het model een drietal loca ties voor de nieuwe wijkaccommodatie hebben aangewezen, namelijk op of nabij de plaats van genoemde boerderij nabij de nieuwe Van Sytzamaschool en in het groenge bied ten zuiden van de Vegelinstraat. Onze voorkeur gaat uit naar de locatie bij de nieuwe Van Sytzamaschool. Een definitieve keuze zal later moeten worden gemaakt. f. Afbraak van enkele woningen aan de Van Heemstrastraat en de 5e en 6e Vegelin- dwarsstraat De projectgroep heeft in haar model aangegeven dat de woningen Van Heemstra straat 2 tot en met 4 (even nummers) en de woningen 5e Vegelindwarsstraat 11 en 6e Vegelindwarsstraat 14 moeten verdwijnen ten behoeve van twee kleine groenvoor zieningen. De bewoners hebben hiertegen bezwaar, om reden dat de groengebiedjes vanwege de beperkte omvang stortplaatsten voor vuil worden. Voorts acht men deze groen plaatsen onnodig omdat de omliggende straten een woonerfachtig karakter zullen krijgen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1980 | | pagina 12