T. Enkele "bijzondere aspecten ten aanzien van de openbaarheid. a. De ambteli.jke nota en de openbaarheid. Zoals hierboven onder ld reeds uiteengezet kent de Wet ten aanzien van documenten opgesteld ten behoeve van intern beraad twee uitzonderingsgronden op de openbaarheid. Persoonlijke beleidsopvattingen van bestuurders en/of ambtenaren worden uit dergelijke documenten verwijderd alvorens een verzoek om infor matie wordt ingewilligd. Toorts behoeven gegevens die nog in bewerking zijn of die, hoe wel gereed, op zichzelf een onvolledig en daardoor vertekend beeld zouden kunnen geven niet te worden verstrekt. Eén van de meest in het oog springende stukken die ten behoeve van intern beraad zijn opgesteld is de ambtelijke nota aan Burgemeester en Wethouders. Juist omdat een ambtelijke nota vaak gegevens bevat die ofwel onder de absolute, ofwel onder de relatieve uitzonderingsgronden voor openbaarmaking vallen, is het aan te nemen dat deze stukken vaak als niet-openbaar aangemerkt moeten worden. Men dient zich er dan ook van bewust te zijn dat dit van geval tot geval beoordeeld dient te worden. Tevens moet hierbij bedacht worden dat het niet uitgesloten is dat met het bewerken van een ambtelijke nota tot een stuk dat openbaar gemaakt kan worden veel extra mankracht kan zijn gemoeid. b. Be diensthoofden en de openbaarheid. Zoals hierboven onder III reeds aangegeven wordt de dienst hoofden zowel door Burgemeester en Wethouders als door de Burgemeester opgedragen te beslissen op verzoeken om informatie Bij deze materie dient echter nog een opmerking geplaatst te worden. Formeel kan informatie alleen op grond van de WOB ge weigerd worden (bijzondere wettelijke regelingen daargelaten). Toch is het denkbaar dat er gegevens omtrent een persoon in documenten zijn neergelegd, waarvan kennisneming wellicht schadelijk kan zijn voor de betrokkene zelf. Men denke hierbij b.v. aan bepaalde medische informatie of bepaalde sociaal maatschappelijke informatie. Toor bepaalde diensten en bedrijven zoals de Bienst voor de Gezondheidszorg, de Schooladviesdienst en de Gemeentelijke Sociale Bienst kan het inwerking treden van de WOB grote conse quenties met zich mee brengen. Overigens kunnen deze diensten de gevraagde informatie weigeren voor zover het betreft medische en psychologische onderzoeks resultaten een en ander met een beroep op het bepaalde in artikel 4 aanhef en sub h van de WOB en artikel 9> eerste lid onder h van de Terordening op de Openbaarheid van Bestuur. Be achtergrondgedachte hierbij is, dat dergelijke resultaten geen statisch geheel vormen en/of een dermate delicate materie betreffen dat verstrekking ervan groot nadeel kan berokkenen aan en te diep kan ingrijpen in het individuele welzijn van betrokkene-verzoeker. c. Be openbaarheid van adviezen van niet-ambtelijke adviescom missies. Krachtens artikel 3> jo. artikel '6 van de wet dienen gemeente lijke bestuursorganen zorg te dragen voor het openbaar maken, zonodig en mogelijk met toelichting, van adviezen met het oog op het te vormen beleid van de gemeentebesturen, uitgebracht door niet-ambtelijke adviescommissies. Openbaarmaking heeft plaats uiterlijk binnen 30 dagen nadat deze adviezen zijn ontvangen. Een niet-ambtelijke adviescommissie is een college dat: 1tot taak heeft een gemeentelijk bestuursorgaan te adviseren; en 2. onder haar leden geen ambtenaren telt, tot wier functie behoort het adviseren van dat gemeentelijk bestuursorgaan over de problematiek waarvoor ook de commissie is gesteld. Binnen de sfeer van de gemeente Leeuwarden vallen onder deze begripsomschrijving: a. de Raadsadviescommissies ex artikel 61, 1e lid van de Gemeente wet; b. de functionele raden, alsmede c. enkele commissies ingesteld op grond van bijzondere voorschrif ten te weten: 1. de commissie van advies inzake beroepschriften ingevolge A.PT.; 2. de commissie van advies inzake beroepschriften ingevolge de Bouwverordening; 3. de commissie van advies inzake beroepschriften ingevolge de Brank- en Horecaverordening; 4. de Welstandsadviescommissie; 5. de Beurs- en Waagcommissie; 6. de Commissie voor Georganiseerd Overleg en 7. de Hogere Schoonheidscommissie. Taste commissies van advies en bijstand aan Burgemeester en Wet houders vallen niet onder deze begripsomschrijving, omdat zij adviezen geven die zijn bestemd voor het interne beraad van Burgemeester en Wethouders. Aangezien zij evenmin in het openbaar vergaderen ligt ook hierin op zichzelf geen reden om de adviezen, danwel de voor die commis sies opgestelde stukken, openbaar te maken. Formeel bezien behoeven alleen de adviezen van niet-ambtelijke adviescommissies openbaar gemaakt te worden. Bit kan gebeuren door deze adviezen ter inzage te leggen en ter voldoening aan het bepaalde in artikel 6 van de WOB van deze ter inzagelegging mede deling te doen in een daarvoor geschikt periodiek zoals "Aan de Grote Klok". 'Be vraag rijst of a. ook de verslagen van niet-ambtelijke adviescommissies openbaar of niet-openbaar zijn en ^o'f b. de stukken die in een vergadering van een dergelijke commissie aan de orde komen openbaar zijn of niet. Be beide vragen moeten ontkennend beantwoord worden, aangezien de wetgever in artikel 3» jo. artikel 6 van de WOB alleen uitdrukkelijk de eis gesteld heeft dat adviezen van deze commis sies openbaar gemaakt behoeven te worden. d. Terzoeken om informatie aan de Raad. 1Toorshands kan er van worden uitgegaan dat aan de Raad gerich te verzoeken om informatie uit niet actief openbaar gemaakte documenten uitsluitend betrekking zullen hebben op documenten die onder Burgemeester en Wethouders berusten. -4-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1981 | | pagina 106