T. Enkele "bijzondere aspecten ten aanzien van de openbaarheid.
a. De ambteli.jke nota en de openbaarheid.
Zoals hierboven onder ld reeds uiteengezet kent de Wet ten
aanzien van documenten opgesteld ten behoeve van intern beraad
twee uitzonderingsgronden op de openbaarheid. Persoonlijke
beleidsopvattingen van bestuurders en/of ambtenaren worden uit
dergelijke documenten verwijderd alvorens een verzoek om infor
matie wordt ingewilligd.
Toorts behoeven gegevens die nog in bewerking zijn of die, hoe
wel gereed, op zichzelf een onvolledig en daardoor vertekend
beeld zouden kunnen geven niet te worden verstrekt.
Eén van de meest in het oog springende stukken die ten behoeve
van intern beraad zijn opgesteld is de ambtelijke nota aan
Burgemeester en Wethouders. Juist omdat een ambtelijke nota
vaak gegevens bevat die ofwel onder de absolute, ofwel onder
de relatieve uitzonderingsgronden voor openbaarmaking vallen,
is het aan te nemen dat deze stukken vaak als niet-openbaar
aangemerkt moeten worden. Men dient zich er dan ook van bewust
te zijn dat dit van geval tot geval beoordeeld dient te worden.
Tevens moet hierbij bedacht worden dat het niet uitgesloten is
dat met het bewerken van een ambtelijke nota tot een stuk dat
openbaar gemaakt kan worden veel extra mankracht kan zijn
gemoeid.
b. Be diensthoofden en de openbaarheid.
Zoals hierboven onder III reeds aangegeven wordt de dienst
hoofden zowel door Burgemeester en Wethouders als door de
Burgemeester opgedragen te beslissen op verzoeken om informatie
Bij deze materie dient echter nog een opmerking geplaatst te
worden. Formeel kan informatie alleen op grond van de WOB ge
weigerd worden (bijzondere wettelijke regelingen daargelaten).
Toch is het denkbaar dat er gegevens omtrent een persoon in
documenten zijn neergelegd, waarvan kennisneming wellicht
schadelijk kan zijn voor de betrokkene zelf. Men denke hierbij
b.v. aan bepaalde medische informatie of bepaalde sociaal
maatschappelijke informatie.
Toor bepaalde diensten en bedrijven zoals de Bienst voor de
Gezondheidszorg, de Schooladviesdienst en de Gemeentelijke
Sociale Bienst kan het inwerking treden van de WOB grote conse
quenties met zich mee brengen.
Overigens kunnen deze diensten de gevraagde informatie weigeren
voor zover het betreft medische en psychologische onderzoeks
resultaten een en ander met een beroep op het bepaalde in
artikel 4 aanhef en sub h van de WOB en artikel 9> eerste lid
onder h van de Terordening op de Openbaarheid van Bestuur.
Be achtergrondgedachte hierbij is, dat dergelijke resultaten
geen statisch geheel vormen en/of een dermate delicate materie
betreffen dat verstrekking ervan groot nadeel kan berokkenen
aan en te diep kan ingrijpen in het individuele welzijn van
betrokkene-verzoeker.
c. Be openbaarheid van adviezen van niet-ambtelijke adviescom
missies.
Krachtens artikel 3> jo. artikel '6 van de wet dienen gemeente
lijke bestuursorganen zorg te dragen voor het openbaar maken,
zonodig en mogelijk met toelichting, van adviezen met het oog
op het te vormen beleid van de gemeentebesturen, uitgebracht
door niet-ambtelijke adviescommissies.
Openbaarmaking heeft plaats uiterlijk binnen 30 dagen nadat deze
adviezen zijn ontvangen.
Een niet-ambtelijke adviescommissie is een college dat:
1tot taak heeft een gemeentelijk bestuursorgaan te adviseren;
en
2. onder haar leden geen ambtenaren telt, tot wier functie
behoort het adviseren van dat gemeentelijk bestuursorgaan over
de problematiek waarvoor ook de commissie is gesteld.
Binnen de sfeer van de gemeente Leeuwarden vallen onder deze
begripsomschrijving:
a. de Raadsadviescommissies ex artikel 61, 1e lid van de Gemeente
wet;
b. de functionele raden, alsmede
c. enkele commissies ingesteld op grond van bijzondere voorschrif
ten te weten:
1. de commissie van advies inzake beroepschriften ingevolge
A.PT.;
2. de commissie van advies inzake beroepschriften ingevolge
de Bouwverordening;
3. de commissie van advies inzake beroepschriften ingevolge
de Brank- en Horecaverordening;
4. de Welstandsadviescommissie;
5. de Beurs- en Waagcommissie;
6. de Commissie voor Georganiseerd Overleg en
7. de Hogere Schoonheidscommissie.
Taste commissies van advies en bijstand aan Burgemeester en Wet
houders vallen niet onder deze begripsomschrijving, omdat zij
adviezen geven die zijn bestemd voor het interne beraad van
Burgemeester en Wethouders.
Aangezien zij evenmin in het openbaar vergaderen ligt ook hierin
op zichzelf geen reden om de adviezen, danwel de voor die commis
sies opgestelde stukken, openbaar te maken.
Formeel bezien behoeven alleen de adviezen van niet-ambtelijke
adviescommissies openbaar gemaakt te worden. Bit kan gebeuren door
deze adviezen ter inzage te leggen en ter voldoening aan het
bepaalde in artikel 6 van de WOB van deze ter inzagelegging mede
deling te doen in een daarvoor geschikt periodiek zoals "Aan de
Grote Klok".
'Be vraag rijst of
a. ook de verslagen van niet-ambtelijke adviescommissies openbaar
of niet-openbaar zijn en ^o'f
b. de stukken die in een vergadering van een dergelijke commissie
aan de orde komen openbaar zijn of niet.
Be beide vragen moeten ontkennend beantwoord worden, aangezien
de wetgever in artikel 3» jo. artikel 6 van de WOB alleen
uitdrukkelijk de eis gesteld heeft dat adviezen van deze commis
sies openbaar gemaakt behoeven te worden.
d. Terzoeken om informatie aan de Raad.
1Toorshands kan er van worden uitgegaan dat aan de Raad gerich
te verzoeken om informatie uit niet actief openbaar gemaakte
documenten uitsluitend betrekking zullen hebben op documenten
die onder Burgemeester en Wethouders berusten.
-4-