- 61 .670,— - 60.000,— c - aanbrengen 50 c.v.-installaties en 20 douches in diverse woningen 336.000,— d - rehabilitatie pand Herman Costerstraat 18 111.500 e - rehabilitatie van het Gabbema Gasthuis 629.940,— De formele belemmering voor het uitvoeren van de voorzieningen door het onthouden van de goedkeuring door Gedeputeerde Staten kan op twee manieren worden opgeheven: 1e - wachten op de principe-uitspraak van de Kroon naar aanleiding van het ingestelde beroep voor het onder a genoemde geval; 2e - in afwachting van de uitspraak van de Kroon voorlopig tegemoet komen aan de bezwaren van Gedeputeerde Staten. Ter toelichting: 1e - dit kan nog wel 1 a 2 jaar duren, terwijl een voor de gemeente gunstige uitspraak van de Kroon niet vast staat; 2e - aan de bezwaren van Gedeputeerde Staten kan als volgt worden tegemoet gekomen: of bij de aanvang de huren terzake kostprijsdekkend verhogen; of de gehele onrendabele top van de betreffende investeringen ineens dekken. Aangezien een bij de aanvang kostprijsdekkende huurverhoging niet haalbaar - en niet in het belang van de volkshuisvesting is, stellen wij IJ voor - in afwachting van de uitspraak van de Kroon betreffende de voorzieningen aan de woningen in de Balistraat - de onrendabele toppen van de genoemde investeringen ineens te dekken. Dekking-ineens van de onrendabele toppen van de investeringen voor de rehabilitatie van het pand Herman Costerstraat 18 en voor de verbete ring/rehabilitatie van het Gabbema Gasthuis kan plaats vinden door te beschikken over een gedeelte van de ruimte voor de stadsvernieuwing In deze gevallen kan gesteld worden, dat de onrendabele toppen niet worden veroorzaakt door huisvestingsbelangen in engere zin, maar do r het rehabilitatie- c.q. stadsvernieuwingselement. In deze optiek is bij de overige drie gevallen alleen sprake van hu s- vestingsbelangen en zullen de onrendabele toppen ook in die sector (voorlopig) gedekt moeten worden door met name te beschikken over d algemene bedrijfsreserve van het Woningbedrijf. Dit impliceert tevens, dat na toepassing van de jaarlijkse trendmatige verhogingen van de z.g. kale huur, de hieruit voortvloeiende baten weer ten gunste van genoemde reserve - respectievelijk van de ruimte voor de stadsvernieuwing dit nen te komen. Hierdoor blijven - aangenomen dat de veronderstelde jaarli jk- se huurverhogingen kunnen worden gerealiseerd - zowel de genoemde re serve als de ruimte voor de stadsvernieuwing na afloop van de af schrijvingstermijn van de investeringen op hun huidige niveau. In de praktijk betekent dit echter wel, dat gedurende een reeks van jaren zowel op de reserve als op de ruimte voor de stadsvernieuwing een - tot nu toe betrekkelijk lage - claim ligt, waardoor zij gedeeltelijk niet kunnen worden gebruikt als dekkingsmiddel voor andere uitgaven. Overigens menen wij, dat dit bij een huidige stand van de algemene bedrijfsreserve van ongeveer 3.300.000,nog geen reëel bezwaar is. In totaal zal voor de betreffende voorzieningen tot een bedrag van 294»910»aan onrendabele toppen ineens moeten worden gedekt gespecificeerd als volgt: - c.v.-installaties Balistraat - dubbele beglazing woningen Euterpestraat - aanbrengen 5© c.v.-installaties en 20 douches in diverse woningen rehabilitatie pand Herman Costerstraat 18 verbetering Gabbema Gasthuis (11 woningen ad 6.415, (a) (b) 10.500,— - 92.175,— 164.345,— (c) - 70.565,— 294.910,— Het onder (a) genoemde bedrag kan worden gedekt ten laste van "de algemene bedrijfsreserve van het Woningbedrijf en de onder (b) en (c) genoem de bedragen ten laste van de ruimte voor de stadsvernieuwing. Met betrekking tot de investering voor de verbetering van Gabbema Gasthuis merken wij nog het volgende op. Bij het beschikbaar stellen van het krediet en de vaststelling van het oorspronkelijke dekkingsplan op basis van een dynamische kostprijshuur is er van uitgegaan, dat de huurprijzen van deze woningen niet hoger zouden behoeven te zijn dan uit een oogpunt van exploitatie noodzakelijk. Bit kwam voor de onderhavige woningen neer op een huur van 425,per woning per maand. Dit bedrag moet worden verhoogd tot ongeveer 450, oiadat op een bijdrage van het Ministerie van Y. en R.0. inzake de aan koop van de opstallen was gerekend. Van de zijde van Y. en R.0. is medegedeeld, dat de gemeente op deze bijdrage niet behoeft te rekenen, omdat de opstallen voor 1zijn a ngekocht Indien wordt uitgegaan van het voor. deze woningen geldende puntenwaarde- s. steem kan voor deze woningen een gemiddelde huur worden gevraagd vn 512, hetgeen wij onder de gegeven omstandigheden redelijk en wenselijk achten, (prijsniveau 1-7-1981)» Set vaststellen van een 1tgere huur zou betekenen dat de bewoner door de gemeente wordt gesub- s dieerd. Indien de huur van 512,voor de huurder te hoog wordt kan hij een beroep doen op individuele huursubsidie. Bovendien lopen we de kans dat indien de huur lager wordt vastgesteld dm mogelijk is, bij-de eerstkomende huurverhoging de huur meer dan trendmatig moet worden aangepast. Tenslotte delen wij IJ mede, dat wij bij brief van 7 november 1980 a m Gedeputeerde Staten van Friesland hebben medegedeeld, dat wij ons standpunt handhaven, dat de oorspronkelijke op de onderhavige voorzie- e ngen toegepaste dekkingsmethode niet in strijd is met het financieel belang van de gemeente en dat wij ons het recht voorbehouden de nood gedwongen herziene dekking te wijzigen, indien en zodra de Kroon een titspraak over de aanhangige beroepszaak heeft gedaan. Onder de mededeling dat de Commissie voor het Woningbedrijf en de Commissie Financiën over dit voorstel-z^tn gehoord, stellen wij U voor te besluiten overeenkomstig bijgevoegd concept-besluit. J Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, Burgemeester, J. ten Brug loco Secretaris, W.J.G. Reumer

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1981 | | pagina 47