Dit overzicht heeft betrekking op de gefaseerde invoering van de mini-
container in de gehele stad aangezien wij menen, dat invoering voor de
gehele stad moet gelden en niet alleen voor de wijk Aldlan. Dan pas worden
namelijk de voordelen gerealiseerd, die in een eerder stadium zijn
genoemd.
Een volledig overzicht van het aantal percelen in onze gemeente, waar
gebruik van een mini-container mogelijk is, ligt voor U ter inzage. Het
kostenoverzicht luidt als volgt:
Alternatief I "verkopen ineens"/
"verkoop in 6 termijnen".
Alternatief II "bruikleen.
meerkosten exploitatie- eenmalige
per jaar lasten per invoerings-
fasering per jaar. kosten,
wijk(en)
exploitatie- eenmalige
lasten per invoerings
jaar. kosten.
1981 Aldlan 22.600,— 17.000,—
1982 wijk(en) I 38.600,— 35.000,—
1983 II 38.600,- 35.000,—
1584 III 39.200,- 35.000,-
1585 IV 32.700,- 33.000,-
68.800,— 10.000,—
ƒ141.000,— 19.000,-
ƒ141.000,— 19.000,-
ƒ141.600,— 19.000,-
ƒ130.000,— 18.000,—
ƒ171.700,— ƒ155.000,—
ƒ622.400,-- 85.000,--
Zoals te verwachten, zijn aan het in bruikleen geven van de mini-container de
meeste extra kosten verbonden. Voor een groot deel worden deze extra koste
verklaard uit het feit, dat er een aanzienlijk hoger bedrag geïnvesteerd
moet worden in de aanschaf van mini-containers, dan ingeval van verkoop van
de mini-container.
Ondanks het feit, dat invoering van de mini-containers extra financiële las
ten met zich meebrengt zijn wij van mening, dat invoering van de
mini-container in onze gemeente doorgang moet vinden en wel om de volgende
redenen:
- in de wijk Aldlan is het gebruik van de mini-container erg goed aangeslagen
(zie enquête), waardoor de beslissing om niet over te gaan tot definitieve
invoering van deze container voor de wijk Aldlan uiterst teleurstellend
zal zijn;
- de arbeidsbelasting van de huisvuilbeladers, die volgens een onderzoek
van de H.T.S.-studenten boven het gemiddelde ligt, neemt duidelijk af
door het gebruik van de mini-container (de betreffende H.T.S.-rapportages
liggen voor U ter inzage);
- het huisvuil wordt beter aangeboden, hetgeen een postieve invloed heeft
op het stadsbeeld.
A. Voor dekking van de jaarlijkse exploitatielasten, genoemd in bovenstaand
financieel overzicht, zijn in principe de volgende mogelijkheden aanwezig:
a. ten laste van de algemene middelen;
b. door middel van een verhoging van de reinigingsrechten;
c. door middel van besparingen bij de D.R.B.
ad a. In het ontwerp beleidsplan 1981-1985 is geen rekening gehouden
met deze lasten.
Gelet op de budgettaire positie van de gemeente is geen ruimte
aanwezig voor een dergelijke uitgaaf.
ad b. Naar onze mening is het noodzakelijk, dat, wanneer voor deze
mogelijkheid wordt gekozen, de extra lasten van de invoering van de
mini-containers integraal voor de gehele stad in rekening worden
gesteld, zodat geen verschillende heffingen t.a.v. het reinigings
recht worden gehanteerd.
Bij een volledige doorberekening van de kosten zullen de reinigings
rechten per jaar als volgt stijgen:
1981
- methode "verkoop ineens" 0,72
"verkoop in termijnen":
- methode "bruikleen" 2.05
Ten aanzien van bovenstaande berekening is er van uitgegaan, dat
het aantal contribuabelen van 1981 tot 1985 van 33.600 tot 36.680
zal stijgen in verband met wijziging van de gemiddelde woning
bezetting in onze gemeente.
ad c. Het gebruik van de mini-container in een bepaalde wijk vereist
meer manuren in verhouding tot een andere wijk, waar gebruik gemaakt
wordt van plastic vuilniszakken.
In de berekening t.a.v. de jaarlijkse lasten, die gebruik van de
mini-container meebrengt, zijn deze kosten verdisconteerd.
In de veegdienst treden echter navenante besparingen op.
B. Zoals in het eerder genoemde financiële'overzicht vermeld staat,
dient naast de jaarlijkse exploitatielasten nog rekening gehouden te
worden met eenmalige invoeringskosten.
Voor dekking van deze lasten is de volgende mogelijkheid aanwezig.
Het gebruik van de mini-container brengt, zoals gemeld, een verbetering
van het aanbieden van het huisvuil met zich mee en daardoor schonere
straten.
Ten aanzien van de veegdienst wordt geschat, dat op grond hiervan één
vacature die in de loop van 1981 vrijkomt, niet vervuld hoeft te
worden, hetgeen een besparing van ca 38.000,per jaar met zich
meebrengt, terwijl in 1985 nogmaals 1 vacature niet meer vervuld hoeft
te worden.
1982 1983
1,80 2,88
6,10 9,98
1984 1985
3,84 4,68
ƒ13,71 ƒ16,97
- 2 -
- 3 -