1 1 -2- Financiën. De raming van de kosten en opbrengsten zijn ontleend aan de finan ciële gegevens, die ook de basis vormen voor de reeds ingediende plannen voor Oldegalileën, Cambuursterpad en Binnenstad. Aanpassing heeft alleen plaatsgevonden op basis van de veronderstelde en toegestane prijsstijgin van 6£ per jaar. De I.S.R. gaat van het principe uit, dat alleen die kosten subsi diabel zijn, welke na goedkeuring van de uitvoeringsplannen worden ge maakt, zij het dat de reeds verworven terreinen en opstallen alsnog mogen worden ingebracht indien en voorzover ze nodig zijn voor de ver wezenlijking van de plannen. De hierop bijgeschreven rente zal de gemeent echter voor haar rekening dienen te nemen, evenals dat gedeelte van de verwervingskosten, dat de minister (onverhoopt) niet mocht goedkeuren. De renteverliezen, alsmede de niet door de minister geaccepteerde, doch wel noodzakelijk geachte kosten zullen gedekt moeten worden ten laste van de voor de stadsvernieuwing gereserveerde middelen. Op dit laatste zullen wij nader ingaan in de binnenkort aan IJ voor te leggen Beleids nota Stadsvernieuwing. In meer bijzondere zin merken wij bij de verschillende kosten- bestanddelen het volgende op. a. Verwervingen. De gehanteerde uitgangspunten voor dit gebied, welke behoud en her stel vooropstellen - hetgeen nogmaals expliciet door IJ is uitgesproken bij de vaststelling van de toekomstige structuur en stedebouwkundige ont wikkeling in de vergadering van 3 november 1980 - hebben tot gevolg dat de post verwervingen ad 4-225.000,relatief gering is ten opzichte van de totale kosten ad 22.135-661,(19%). Ter vergelijking moge dienen dat dit in de oorspronkelijke ramingen voor het C ambuurs ter pad en het Molenpad respectievelijk 22,1 en 35*2 96 was. Een belangrijk deel van deze kosten heeft betrekking op het aanlopen, opschonen en opnieuw inrichten van de terreinen aan Achter de Hoven en tussen de 3e en 8e Vegelinstraatalsmede de omgeving van de huidige Van Sytzamaschool. Hier bevinden zich ook enkele bedrijven, die niet alleen om stedebouwkundige redenen verplaatst dienen te worden, doch even zeer vanwege de hinder voor de directe woonomgeving. De netto-kosten zijn dan ook ten laste gebracht van het subsidiebedrag dat ten laste van het Ministerie van Volksgezondheid en Milieuhygiëne is geraamd (zie onder). In het totaal zijn zeven woningen begrepen, die nog als zodanig in gebruik zijn. Wij zullen nog nader advies vragen aan de Commissie voor het Grondbedrijf over de aan de eigenaren van deze te verwerven panden toe te kennen schadevergoeding; één en ander ter voldoening aan de door ons gedane toezegging in de vergadering van 13 oktober 1980. Overigens zal nog nader overleg nodig zijn met de rijksvertegen- woordigers van de betrokken departementen over dit onderdeel, één en ander ter voortzetting van de eerste bespreking op 2 december 1980. Tenslotte merken wij hier nog op dat weliswaar in de Vegelindwaï :s- straten de totale ruimte tussen de woningen bij de verbetering van de woonomgeving zal worden betrokken, hetgeen in de gegeven situatie gezien de beperkte ruimte noodzaak is, doch dat de particuliere gronden gratis ter beschikking worden gesteld. Dit is naar ons oordeel alleszins accep tabel b. Verhardingen. Van de totale oppervlakte van 43>2 ha. zal na de verbetering 7>88 ha. bestaan uit verhardingen, ofwel 18,2 Hiervan is 3>64 ha. bestaand dat heringericht moet worden en bestaat 4>24 ha- uit nieuwe verhardingen.] -3- De totale kosten zijn inclusief B.T.W. en directiekosten 8.942.455> afgeleid van de hoeveelheden en de in de aanhef genoemde éénheidsprijzen. Ben relatief belangrijk deel te weten ruim 700.000,is bestemd voor de berinrichting van de Spoorstraat, waar tevens een groot aantal parkeer plaatsen gerealiseerd moet worden voor de woningen in de directe nabijheid. c Rioleringen. In het gebied moet 4-400 m riool vervangen worden en 1-450 m nieuw gelegd. De hiermee gemoeid zijnde kosten bedragen all-in 3-469-279>-- Bij de hieraan ten grondslag liggende éénheidsprijzen gaan wij ervan uit dat éénmaal herstraat wordt, alvorens de daadwerkelijke verbetering van de woonomgeving ter hand wordt genomen. In ons voorstel inzake de vaststel- 1 ng van het uitvoeringsplan Molenpad zijn wij op dit aspect reeds ingegaan, z dat hiernaar kortheidshalve kan worden verwezen. d Overige openbare werken. Onder deze noemer is een drietal werken begrepen, te weten: - twee azobébruggen over de Potmarge ad 133-000, - baggerwerk Potmarge ad 249-375 - damwandbeschoeiing langs de Spoorstraat ad 864-500, ƒ1.246.875»incl. BTW en directiekosten. Het laatstgenoemde onderdeel is één van de voorwaarden die de N.V. Nederlandse Spoorwegen heeft gesteld ten aanzien van de overname van een stuk van haar eigendom. Die overname is nodig om de bestaande spoorsloot in noordelijke richting te verleggen, waardoor er ruimte ontstaat voor het lealiseren van de benodigde parkeerplaatsen. Langs de spoorlijn kunnen op deze wijze 150 parkeerplaatsen gemaakt worden. De totale kosten die hier- ree gemoeid zijn, bedragen 864-500,242.060,(verharding, zie punt b) is 1.106.560,Dit is gemiddeld ca. 7-400,per parkeer plaats. Volledigheidshalve moet hierbij worden aangetekend, dat het alterna- ief is een op relatief grote schaal afbreken van bestaande woningen. Dit is niet alleen stedebouwkundig onaanvaardbaar doch betekent evenzeer c at aan de gehanteerde uitgangspunten - die ook bij de bevolking de nood- fakelijke erkenning hebben gekregen - geweld wordt aangedaan en het levert inancieel gezien geen voordeel op. Groen- en speelvoorzieningen. Een wezenlijk onderdeel van het plan wordt gevormd door de speel- en roenvoorzieningen, waarbij de zdne langs de Potmarge direct in het oog :pringt. Ook in de dicht bebouwde woongebieden is echter de nodige ruimte eschapen voor dit onderdeel ter bevordering van het woonklimaat. De zone angs de Potmarge - ook ten zuiden daarvan - is reeds direct na de Tweede Wereldoorlog in de planologische voorzieningen opgenomen, hetgeen nogmaals xpliciet is bevestigd in de Structuurnota van 1972. Na realisering zal 'iet plangebied 6,37 ha. groen kennen, hetgeen 147 van het totaal is. •ran deze 6,37 ha. zal 4>96 ha. nieuw ingericht moeten worden, waarbij aan getekend moet worden dat een deel bestemd is voor het te vervallen kaats- berrein. Langs de gehele Potmarge zal een strook van 20 meter als groen ./orden ingericht, waar doorheen een fiets- en wandelroute loopt. De totale bosten zijn geraamd op (afgerond) 1,8 miljoen, hetgeen 28,25/m2 is. Wij zijn van oordeel dat dit alles een wezenlijk onderdeel vormt /an het plan, mede gezien tegen de achtergrond dat de ten noorden van de Potmarge gelegen, dicht bebouwde woongebieden schaars zijn bedeeld met leze voorzieningen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1981 | | pagina 85