1 1
-2-
Financiën.
De raming van de kosten en opbrengsten zijn ontleend aan de finan
ciële gegevens, die ook de basis vormen voor de reeds ingediende plannen
voor Oldegalileën, Cambuursterpad en Binnenstad. Aanpassing heeft alleen
plaatsgevonden op basis van de veronderstelde en toegestane prijsstijgin
van 6£ per jaar.
De I.S.R. gaat van het principe uit, dat alleen die kosten subsi
diabel zijn, welke na goedkeuring van de uitvoeringsplannen worden ge
maakt, zij het dat de reeds verworven terreinen en opstallen alsnog
mogen worden ingebracht indien en voorzover ze nodig zijn voor de ver
wezenlijking van de plannen. De hierop bijgeschreven rente zal de gemeent
echter voor haar rekening dienen te nemen, evenals dat gedeelte van de
verwervingskosten, dat de minister (onverhoopt) niet mocht goedkeuren.
De renteverliezen, alsmede de niet door de minister geaccepteerde, doch
wel noodzakelijk geachte kosten zullen gedekt moeten worden ten laste
van de voor de stadsvernieuwing gereserveerde middelen. Op dit laatste
zullen wij nader ingaan in de binnenkort aan IJ voor te leggen Beleids
nota Stadsvernieuwing.
In meer bijzondere zin merken wij bij de verschillende kosten-
bestanddelen het volgende op.
a. Verwervingen.
De gehanteerde uitgangspunten voor dit gebied, welke behoud en her
stel vooropstellen - hetgeen nogmaals expliciet door IJ is uitgesproken
bij de vaststelling van de toekomstige structuur en stedebouwkundige ont
wikkeling in de vergadering van 3 november 1980 - hebben tot gevolg dat
de post verwervingen ad 4-225.000,relatief gering is ten opzichte
van de totale kosten ad 22.135-661,(19%).
Ter vergelijking moge dienen dat dit in de oorspronkelijke ramingen
voor het C ambuurs ter pad en het Molenpad respectievelijk 22,1 en 35*2 96
was.
Een belangrijk deel van deze kosten heeft betrekking op het aanlopen,
opschonen en opnieuw inrichten van de terreinen aan Achter de Hoven en
tussen de 3e en 8e Vegelinstraatalsmede de omgeving van de huidige
Van Sytzamaschool. Hier bevinden zich ook enkele bedrijven, die niet
alleen om stedebouwkundige redenen verplaatst dienen te worden, doch even
zeer vanwege de hinder voor de directe woonomgeving. De netto-kosten zijn
dan ook ten laste gebracht van het subsidiebedrag dat ten laste van het
Ministerie van Volksgezondheid en Milieuhygiëne is geraamd (zie onder).
In het totaal zijn zeven woningen begrepen, die nog als zodanig in
gebruik zijn. Wij zullen nog nader advies vragen aan de Commissie voor
het Grondbedrijf over de aan de eigenaren van deze te verwerven panden
toe te kennen schadevergoeding; één en ander ter voldoening aan de door
ons gedane toezegging in de vergadering van 13 oktober 1980.
Overigens zal nog nader overleg nodig zijn met de rijksvertegen-
woordigers van de betrokken departementen over dit onderdeel, één en
ander ter voortzetting van de eerste bespreking op 2 december 1980.
Tenslotte merken wij hier nog op dat weliswaar in de Vegelindwaï :s-
straten de totale ruimte tussen de woningen bij de verbetering van de
woonomgeving zal worden betrokken, hetgeen in de gegeven situatie gezien
de beperkte ruimte noodzaak is, doch dat de particuliere gronden gratis
ter beschikking worden gesteld. Dit is naar ons oordeel alleszins accep
tabel
b. Verhardingen.
Van de totale oppervlakte van 43>2 ha. zal na de verbetering 7>88
ha. bestaan uit verhardingen, ofwel 18,2 Hiervan is 3>64 ha. bestaand
dat heringericht moet worden en bestaat 4>24 ha- uit nieuwe verhardingen.]
-3-
De totale kosten zijn inclusief B.T.W. en directiekosten 8.942.455>
afgeleid van de hoeveelheden en de in de aanhef genoemde éénheidsprijzen.
Ben relatief belangrijk deel te weten ruim 700.000,is bestemd voor de
berinrichting van de Spoorstraat, waar tevens een groot aantal parkeer
plaatsen gerealiseerd moet worden voor de woningen in de directe nabijheid.
c Rioleringen.
In het gebied moet 4-400 m riool vervangen worden en 1-450 m
nieuw gelegd. De hiermee gemoeid zijnde kosten bedragen all-in 3-469-279>--
Bij de hieraan ten grondslag liggende éénheidsprijzen gaan wij ervan uit
dat éénmaal herstraat wordt, alvorens de daadwerkelijke verbetering van de
woonomgeving ter hand wordt genomen. In ons voorstel inzake de vaststel-
1 ng van het uitvoeringsplan Molenpad zijn wij op dit aspect reeds ingegaan,
z dat hiernaar kortheidshalve kan worden verwezen.
d Overige openbare werken.
Onder deze noemer is een drietal werken begrepen, te weten:
- twee azobébruggen over de Potmarge ad 133-000,
- baggerwerk Potmarge ad 249-375
- damwandbeschoeiing langs de Spoorstraat ad 864-500,
ƒ1.246.875»incl.
BTW en directiekosten.
Het laatstgenoemde onderdeel is één van de voorwaarden die de N.V.
Nederlandse Spoorwegen heeft gesteld ten aanzien van de overname van een
stuk van haar eigendom. Die overname is nodig om de bestaande spoorsloot
in noordelijke richting te verleggen, waardoor er ruimte ontstaat voor het
lealiseren van de benodigde parkeerplaatsen. Langs de spoorlijn kunnen op
deze wijze 150 parkeerplaatsen gemaakt worden. De totale kosten die hier-
ree gemoeid zijn, bedragen 864-500,242.060,(verharding, zie
punt b) is 1.106.560,Dit is gemiddeld ca. 7-400,per parkeer
plaats.
Volledigheidshalve moet hierbij worden aangetekend, dat het alterna-
ief is een op relatief grote schaal afbreken van bestaande woningen.
Dit is niet alleen stedebouwkundig onaanvaardbaar doch betekent evenzeer
c at aan de gehanteerde uitgangspunten - die ook bij de bevolking de nood-
fakelijke erkenning hebben gekregen - geweld wordt aangedaan en het levert
inancieel gezien geen voordeel op.
Groen- en speelvoorzieningen.
Een wezenlijk onderdeel van het plan wordt gevormd door de speel- en
roenvoorzieningen, waarbij de zdne langs de Potmarge direct in het oog
:pringt. Ook in de dicht bebouwde woongebieden is echter de nodige ruimte
eschapen voor dit onderdeel ter bevordering van het woonklimaat. De zone
angs de Potmarge - ook ten zuiden daarvan - is reeds direct na de Tweede
Wereldoorlog in de planologische voorzieningen opgenomen, hetgeen nogmaals
xpliciet is bevestigd in de Structuurnota van 1972. Na realisering zal
'iet plangebied 6,37 ha. groen kennen, hetgeen 147 van het totaal is.
•ran deze 6,37 ha. zal 4>96 ha. nieuw ingericht moeten worden, waarbij aan
getekend moet worden dat een deel bestemd is voor het te vervallen kaats-
berrein. Langs de gehele Potmarge zal een strook van 20 meter als groen
./orden ingericht, waar doorheen een fiets- en wandelroute loopt. De totale
bosten zijn geraamd op (afgerond) 1,8 miljoen, hetgeen 28,25/m2 is.
Wij zijn van oordeel dat dit alles een wezenlijk onderdeel vormt
/an het plan, mede gezien tegen de achtergrond dat de ten noorden van de
Potmarge gelegen, dicht bebouwde woongebieden schaars zijn bedeeld met
leze voorzieningen.