Recreëren.
Wat betreft de lokatie van een toeristisch attractiepunt (slecht-weer-
voorziening) menen wij, gelet op het tekort aan landrecreatiemogelijkheden
dat de Regio Friesland-Noord daarvoor in aanmerking komt.
Wij onderschrijven het provinciale standpunt dat het kamperen bij de boer
in landschappelijk waardevolle gebieden in het algemeen niet dient te
worden toegelaten.
Tegen het kamperen bij de boer in de overige gebieden bestaan bij ons geen
bezwaren, indien het ten hoogste vijf tenten, tentwagens, kampeerauto s of
caravans betreft en de nodige sanitaire voorzieningen aanwezig zijn.
Voorzieningen.
Zoals reeds in hoofdstuk 3 is opgemerkt bestaat er in grote lijnen over
eenstemming met betrekking tot het beleid t.a.v. de verzorgingsstructuur
en een ter ondersteuning daarvan te voeren bevolkingsspreidingsbeleid.
Wel moet gesignaleerd worden dat het draagvlak van de voorzieningen in het
midden van de verzorgingshiërarchie eveneens gevaar kan lopen t.g.v. de
gernaaKte keuzen m.b.t. het spreidingsbeleidAls het draagvlak daar versmalt
dienen (financiële) maatregelen dit op te vangen. Ue constatering dat de
problemen van de kleine kernen in Friesland niet alleen door middel van
meer bevolkingsgroei kunnen worden opgelost, maar een integraal beleid
noodzakelijk maken, kan volledig worden onderschreven.
Wij zijn echter van mening dat de noden, die in dit opzicht in oudere wijken
van de steden in Friesland zeker leven, even groot zijn.
Bij het integraal beleid zullen de gemeenten een initiërende rol moeten
vervullen.
De in het overleg over het concept-statenvoorstel betreffende de Nota
Alternatieven toegezegde passage over de complementariteitsgedachte op
het gebied van werken en voorzieningen voor de steden Harlingen en Franeker
ontbreekt in het voorontwerp.
- 10 -
- 11 -