Recreëren. Wat betreft de lokatie van een toeristisch attractiepunt (slecht-weer- voorziening) menen wij, gelet op het tekort aan landrecreatiemogelijkheden dat de Regio Friesland-Noord daarvoor in aanmerking komt. Wij onderschrijven het provinciale standpunt dat het kamperen bij de boer in landschappelijk waardevolle gebieden in het algemeen niet dient te worden toegelaten. Tegen het kamperen bij de boer in de overige gebieden bestaan bij ons geen bezwaren, indien het ten hoogste vijf tenten, tentwagens, kampeerauto s of caravans betreft en de nodige sanitaire voorzieningen aanwezig zijn. Voorzieningen. Zoals reeds in hoofdstuk 3 is opgemerkt bestaat er in grote lijnen over eenstemming met betrekking tot het beleid t.a.v. de verzorgingsstructuur en een ter ondersteuning daarvan te voeren bevolkingsspreidingsbeleid. Wel moet gesignaleerd worden dat het draagvlak van de voorzieningen in het midden van de verzorgingshiërarchie eveneens gevaar kan lopen t.g.v. de gernaaKte keuzen m.b.t. het spreidingsbeleidAls het draagvlak daar versmalt dienen (financiële) maatregelen dit op te vangen. Ue constatering dat de problemen van de kleine kernen in Friesland niet alleen door middel van meer bevolkingsgroei kunnen worden opgelost, maar een integraal beleid noodzakelijk maken, kan volledig worden onderschreven. Wij zijn echter van mening dat de noden, die in dit opzicht in oudere wijken van de steden in Friesland zeker leven, even groot zijn. Bij het integraal beleid zullen de gemeenten een initiërende rol moeten vervullen. De in het overleg over het concept-statenvoorstel betreffende de Nota Alternatieven toegezegde passage over de complementariteitsgedachte op het gebied van werken en voorzieningen voor de steden Harlingen en Franeker ontbreekt in het voorontwerp. - 10 - - 11 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1981 | | pagina 96