BS 4. 2Het huidige funktioneren van de gemeentepolitie Leeuwarden. 2-1- Een schets van een aantal voor de politie belangrijke ontwikkelingen in de samenleving van 1950 tot heden. In Nederland is na de tweede wereldoorlog een aantal belangrijke ontwikkelingen waar te nemen, die de samenleving op een aantal punten ingrijpend deden veranderen. Een eerste opmerkelijke ontwikkeling is de enorme economische groeidie Nederland sinds 1950 heeft doorgemaakt. Deze groei deed onze welvaart toenemen; onze koopkracht werd gedurende een groot aantal jaren steeds groter. Wij konden ons daardoor in materiële zin steeds meer veroorloven; men denke in dit verband bijvoorbeeld aan de enorme toename van het particuliere auto-bezit en eigen woningen. Deze economische groei stelde ons echter ook voor bepaalde problemen. Zo waren wij genood zaakt om arbeidskrachten van buiten onze landsgrenzen aan te trekken. Dit om te kunnen voldoen aan de vaak enorme vraag naar arbeids krachten. Daarnaast kregen wij bijvoorbeeld problemen met de wijze van verwerken e.d. van veel bij- en afvalproduktendie vaak grote schade kunnen berokkenen aan ons milieu. Een ontwikkeling die mede opvalt| is de verandering van het sociaal- culturele klimaat, met name de verandering in tussenpersoonlijke verhoudingen valt op. Door de economische groei werd het mogelijk een groot aantal basisvoorzieningen te creëren voor de leden van de samenleving. Gedacht dient dan te worden aan allerlei wetten op het gebied van sociale voorzieningen, maar bijvoorbeeld ook aan de toenemende mate van (wettelijke) mogelijkheden tot als wel recht op diverse vormen van professionele zorg. Een gevolg mede hiervan was dat veel vormen van zorgverlening en controle, die vroeger tot de verantwoordelijkheid van de eigen kring werden gerekend steeds meer tot de verantwoordelijkheid van deze steeds meer versnipperd rakende professionele zorgverlening ging behoren. Op het gebied van de politiële zorg doet dit verschijnsel zich ook voor. Daarnaast zien wij, dat juist door de toename van koopkracht en vraag naar arbeidskrachten de leden van de Nederlandse samenleving steeds meer de mogelijkheid kregen hun leven op een door hen zelf gekozen en niet door hun sociale omgeving gewenste wijze konden inrichten. Gevolg hiervan was dat een grote mate van individuali sering van o.a. verantwoordelijkheden ontstond, en daarmee samen hangend, een streven tot nivellering van machtsverschillen tussen individuen. Beide verschijnselen werden richtsnoer voor het gedrag van grote groepen van de Nederlandse samenleving. Het streven tot nivellering van machtsverschillen uitte zich o.a. in de omgang met vroegere, als zodanig erkende autoriteiten en/of gezagsdragers, zoals b.v. de politie. Deze ontwikkelingen naast bijvoorbeeld de toename van het aantal inwoners van Nederland, dit mede versterkt door de toename van het aantal etnische en culturele minderheden, maakten dat de Nederlandse samenleving pluriformer, opener alswel ingewikkelder en onoverzichtelijker werd. Ten aanzien van de Leeuwarder samen leving kunnen we opmerken, dat de meeste van deze ontwikkelingen zich ook hier geuit hebben. Wij denken dan aan de volgende aspekten: - De groei van het inwoneraantal in Leeuwarden van ruim 78.000 inwoners in 1950 naar ruim 84.000 in 1980, de toename van het aantal pendelaars van ca. 1500 in 1950 naar 17.500 in 1980 en de wijziging in de samenstelling van de bevolking als gevolg van de suburbanisatie en het toenemen van het aantal zelfstandig wonende studerende en wer kende jongeren. I m 5. - De ontwikkeling van de oppervlakte van het voor bewoning en niet agrarische doeleinden in gebruik genomen (en dus te besurveilleren) gebied in Leeuwarden. Dit verviervoudigde tot 1976 naar een kleine 1600 hectaren. - Het sedert het begin vijftiger jaren immer groeiende aantal gemoto riseerde verkeersdeelnemers heeft ertoe geleid dat met name de ge- uniformeerde politie steeds meer betrokken werd bij het verkeersgebeuren Naast de verkeersgeleiding neemt de verkeershandhaving thans het grootste deel van de repressieve taak van de politie in beslag. - De op zich zorgenbarende landelijke ontwikkelingen in de criminaliteit manifesteert zich ook uitdrukkelijk in Leeuwarden. Te noemen vallen: toenemend drugs- en alcoholgebruik en het daarmee samenhangend straf baar gedrag, toenemende vernielzucht en op personen gerichte agressie en het interlocale en soms internationale karakter van de (georgani seerde) misdaad. - Daarnaast noemen we de verdriedubbeling van het aantal leden van culturele en etnische minderheden in Leeuwarden. Naast hun komst op zich vereiste de maatschappelijke integratie en de zich daarbij voor doende problemen in toenemende mate zorg en aandacht van de politie. Concluderend kunnen we stellen dat zowel de aard als de omvang van de werkzaamheden voor de politie enorm is toegenomen. Wij verwachten dat deze trend zich in de naaste toekomst zal voortzetten. 2Be gemeentepolitie Leeuwarden sinds 1950. De sterkte van de politie, d.w.z. het totaal aantal personeelsleden dat het korps van de zijde van het Ministerie van Binnen-andse Zaken kreeg toegewezen, bedroeg in 1950 140 en in 1980 163. Deze toewijzing van het aantal personeelsleden wordt berekend naar het aantal inwoners van de gemeente, waarop de zorg van het politiekorps zich richt. Wij zagen echter dat het inwoneraantal wat Leeuwarden betreft nu juist niet zo spectaculair is toegenomen. De problemen namen echter wel toe. Wij zijn dan ook van mening dat de uitsluitend op het inwoneraantal toegesneden sterktetoewijzing onvoldoende recht, doet aan de aard en de intensiteit van de werkdruk. Wij voegen daaraan nog toe het gegeven.dat in de loop van de tijd de gemiddelde politieambtenaar als gevolg van werktijdverkorting, groei van het aantal verlofdagen, toename van cursussen e.d. steeds korter is gaan werken. Wij moeten concluderen dat het potentiëel van de gemeentepolitie de afgelopen jaren in wezen ia afgenomen. De politie, dus ook het korps van de gemeentepolitie Leeuwarden, is altijd een organisatie geweest waarvoor de taken in grote mate bepaald werden door het bevoegd gezag aan de hand van daartoe opgemaakte regels en wetten. De verhouding bevoegd gezag - politie werkt door in de wijze waarop het korps zich heeft georganiseerd. Wij doelen dan met name op de rangen hiërarchie. Zo kent het korps 5 rangniveaus, te weten van "hoog" naar "laag" commissaris (1 hoofdinspecteur/inspecteur (5 adjudant (8 brigadier (23 hoofdagent/agent (120)

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1981 | | pagina 135