De wensen en verlangens van de burgerij kunnen bijvoorbeeld
hierdoor steeds minder richtsnoer zijn voor de te ontplooien
activiteiten. Dit probleem wordt mede veroorzaakt door het
ontbreken van (maatschappelijk gedragen) normen i.v.m. het
moeten stellen van prioriteiten t.a.v. deze te ontplooien
activiteiten. Voor dit laatste kan het inmiddels op gang
gekomen overleg in de Commissie Openbare Orde een positieve
bijdrage leveren.
Het is nodig dat er t.a.v. een aantal activiteiten, nu door de
politie ontplooid, duidelijke werkafspraken komen,m.b.t. de lokale
politietaak. Een goede mogelijkheid hiertoe is het tripartite-
overleg, ook driehoeksoverleg genoemd.
2.1.3. Driehoeksoverleg
Dualisme in het gezag over de politie houdt in dat de burgemeester
de zorg heeft voor de handhaving van de openbare orde met een
verantwoordingsplicht terzake aan de raad van de gemeente, terwijl
de (hoofd)officier van justitie belast is met de opsporing en
vervolging van strafbare feiten.
De wenselijkheid van een geregeld overleg van dit bevoegd gezag en
de politie kwam de afgelopen jaren steeds duidelijker naar voren.
In het overleg over vragen van doelmatigheid en effectiviteit van
het overheidshandelen mag van de politie worden verwacht dat zij
daarover haar eigen inbreng heeft. Het is toch juist de politie, die
uit de aard van haar funktioneren in staat behoort te zijn de behoeften
van de plaatselijke gemeenschap te leren kennen. Het is de politie
die vaak als eerste wordt geconfronteerd met de fricties tussen
bepaalde groeperingen en de overheid.
Meer en meer zal het plaatselijk bestuur, ter bevordering van het
welzijn van de samenleving, waartoe de bescherming van de gemeenschap
tegen crimineel gedrag behoort, de plaatselijke omstandigheden in
het landelijk richtinggevend opsporings- en vervolgingsbeleid inge
kleurd willen zien, een inkleuring die een wettelijke sanctionering
dient te hebben, waardoor de mogelijkheid wordt geboden het
plaatselijk opsporings- en verbaliseringsbeleid gestalte te geven.
Binnen het kader van het driehoeksoverleg dient dienaangaande te
worden gewerkt aan een beleid dat gebaseerd is op geformuleerde
doelstellingen en een daarop gebaseerde prioriteitenstelling,
tot stand gekomen aan de hand van objectieve gegevens, ingebracht
door bestuur, justitie en politie en zo mogelijk wetenschappelijk
onderbouwd. De betrokkenheid van de politiechef in het driehoeks
overleg zal verder moeten reiken dan alleen een streven naar een
werkbare en inzichtelijke politiële taakvervulling. Zijn kennis van
feiten uit de eerste lijn van het maatschappelijk gebeuren kan een
bijdrage betekenen tot een zo goed mogelijk op de behoeften afge
stemd evenwichtig politiëel funktioneren. Zal de politiechef enerzijds
in de driehoek zijn signaalfunktie met betrekking tot het maatschappelij
gebeuren moeten vervullen, anderzijds draagt hij een brugfunktie ten
aanzien van zijn korps. Uitvoerbaarheid van richtlijnen en herkenbaar
heid van beleid bepaalt in belangrijke mate de wijze waarop de politie
haar taak zal vervullen. Een goede motivatie van het politiepersoneel
is een onmiskenbare voorwaarde tot een zo goed mogelijk uitvoeren van
de in de driehoek vastgestelde maatregelen.
Een niet goed op elkaar aansluiten van verbaliseringsbeleid en
vervolgingsbeleid, een door de politieman niet immer goed begrepen
sepot-beleidhet niet altijd duidelijk zijn waarom aan bepaalde
wordt gegeven, zullen op de duur hun negatieve uitwerking niet
missen op de inzet en ijver van politieambtenaren.
De korpschef staat in toenemende mate voor de opgave de verlangens
van zijn korpsleden zodanig in te schatten dat enerzijds voldoende
recht wordt gedaan aan opvattingen vanuit de organisatie ten
aanzien van het eigen funktioneren, terwijl anderzijds het politie
optreden voldoende samenhang moet vertonen met de maatschappelijke,
lokaal bepaalde behoefte aan politiezorg. Goede interne overleg
structuren zijn in het korps een noodzakelijke voorwaarde, teneinde
een zo breed mogelijke basis te verkrijgen, die bereid is de van
politiezijde in het driehoeksoverleg in te brengen meningen en
berichten te ondersteunen en het daarin gevormde beleid uit te
voeren
In Leeuwarden is het driehoeksoverleg reeds enkele jaren op gang.
In de nabije toekomst zal er intern in het korps aan moeten worden
gewerkt om de basis dichter bij het overleg te betrekken.
Tot zover de beschrijving van ontwikkelingen in het korps der
gemeentepolitie Leeuwarden van 1950 tot nu toe.Wij; zullen nu laten
zien tot welk organisatie-model al deze ontwikkelingen geleid hebben
en vervolgens zal per diensttak een beschrijving worden gegeven
van de door deze diensttak verrichte werkzaamheden en de wijze
waarop deze georganiseerd zijn.
Indien wij de korpsorganisatie op papier zetten dan krijgen wl"j het
volgend beeld te zien (zie volgende pag.).