De wensen en verlangens van de burgerij kunnen bijvoorbeeld hierdoor steeds minder richtsnoer zijn voor de te ontplooien activiteiten. Dit probleem wordt mede veroorzaakt door het ontbreken van (maatschappelijk gedragen) normen i.v.m. het moeten stellen van prioriteiten t.a.v. deze te ontplooien activiteiten. Voor dit laatste kan het inmiddels op gang gekomen overleg in de Commissie Openbare Orde een positieve bijdrage leveren. Het is nodig dat er t.a.v. een aantal activiteiten, nu door de politie ontplooid, duidelijke werkafspraken komen,m.b.t. de lokale politietaak. Een goede mogelijkheid hiertoe is het tripartite- overleg, ook driehoeksoverleg genoemd. 2.1.3. Driehoeksoverleg Dualisme in het gezag over de politie houdt in dat de burgemeester de zorg heeft voor de handhaving van de openbare orde met een verantwoordingsplicht terzake aan de raad van de gemeente, terwijl de (hoofd)officier van justitie belast is met de opsporing en vervolging van strafbare feiten. De wenselijkheid van een geregeld overleg van dit bevoegd gezag en de politie kwam de afgelopen jaren steeds duidelijker naar voren. In het overleg over vragen van doelmatigheid en effectiviteit van het overheidshandelen mag van de politie worden verwacht dat zij daarover haar eigen inbreng heeft. Het is toch juist de politie, die uit de aard van haar funktioneren in staat behoort te zijn de behoeften van de plaatselijke gemeenschap te leren kennen. Het is de politie die vaak als eerste wordt geconfronteerd met de fricties tussen bepaalde groeperingen en de overheid. Meer en meer zal het plaatselijk bestuur, ter bevordering van het welzijn van de samenleving, waartoe de bescherming van de gemeenschap tegen crimineel gedrag behoort, de plaatselijke omstandigheden in het landelijk richtinggevend opsporings- en vervolgingsbeleid inge kleurd willen zien, een inkleuring die een wettelijke sanctionering dient te hebben, waardoor de mogelijkheid wordt geboden het plaatselijk opsporings- en verbaliseringsbeleid gestalte te geven. Binnen het kader van het driehoeksoverleg dient dienaangaande te worden gewerkt aan een beleid dat gebaseerd is op geformuleerde doelstellingen en een daarop gebaseerde prioriteitenstelling, tot stand gekomen aan de hand van objectieve gegevens, ingebracht door bestuur, justitie en politie en zo mogelijk wetenschappelijk onderbouwd. De betrokkenheid van de politiechef in het driehoeks overleg zal verder moeten reiken dan alleen een streven naar een werkbare en inzichtelijke politiële taakvervulling. Zijn kennis van feiten uit de eerste lijn van het maatschappelijk gebeuren kan een bijdrage betekenen tot een zo goed mogelijk op de behoeften afge stemd evenwichtig politiëel funktioneren. Zal de politiechef enerzijds in de driehoek zijn signaalfunktie met betrekking tot het maatschappelij gebeuren moeten vervullen, anderzijds draagt hij een brugfunktie ten aanzien van zijn korps. Uitvoerbaarheid van richtlijnen en herkenbaar heid van beleid bepaalt in belangrijke mate de wijze waarop de politie haar taak zal vervullen. Een goede motivatie van het politiepersoneel is een onmiskenbare voorwaarde tot een zo goed mogelijk uitvoeren van de in de driehoek vastgestelde maatregelen. Een niet goed op elkaar aansluiten van verbaliseringsbeleid en vervolgingsbeleid, een door de politieman niet immer goed begrepen sepot-beleidhet niet altijd duidelijk zijn waarom aan bepaalde wordt gegeven, zullen op de duur hun negatieve uitwerking niet missen op de inzet en ijver van politieambtenaren. De korpschef staat in toenemende mate voor de opgave de verlangens van zijn korpsleden zodanig in te schatten dat enerzijds voldoende recht wordt gedaan aan opvattingen vanuit de organisatie ten aanzien van het eigen funktioneren, terwijl anderzijds het politie optreden voldoende samenhang moet vertonen met de maatschappelijke, lokaal bepaalde behoefte aan politiezorg. Goede interne overleg structuren zijn in het korps een noodzakelijke voorwaarde, teneinde een zo breed mogelijke basis te verkrijgen, die bereid is de van politiezijde in het driehoeksoverleg in te brengen meningen en berichten te ondersteunen en het daarin gevormde beleid uit te voeren In Leeuwarden is het driehoeksoverleg reeds enkele jaren op gang. In de nabije toekomst zal er intern in het korps aan moeten worden gewerkt om de basis dichter bij het overleg te betrekken. Tot zover de beschrijving van ontwikkelingen in het korps der gemeentepolitie Leeuwarden van 1950 tot nu toe.Wij; zullen nu laten zien tot welk organisatie-model al deze ontwikkelingen geleid hebben en vervolgens zal per diensttak een beschrijving worden gegeven van de door deze diensttak verrichte werkzaamheden en de wijze waarop deze georganiseerd zijn. Indien wij de korpsorganisatie op papier zetten dan krijgen wl"j het volgend beeld te zien (zie volgende pag.).

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1981 | | pagina 137