14. landelijke politieperskaartwaardoor mensen van de pers beter herkenbaar zijn in onoverzichtelijke situaties - b.v. ernstige ongeregeldheden - waar de politie mede tot taak heeft te be vorderen dat de mensen van de pers hun werk zo goed mogelijk kunnen doen. De pers is een belangrijke schakel in de relatie tussen het publiek en de politie. Een goede relatie politie-pers is ook juist daarom van belang om de inzichtelijkheid, zowel in het politieapparaat als ook in haar wijze van funktioneren voor de burger te verduidelijken en daarmee het begrip voor de politie te optimaliseren. In het kader van de uitwerking van deelonderwerpen zal t.z.t. een nota over voorlichting en de diverse aspekten daarvan verschijnen. 2.2.2. De Vreemdelingendienst. De uitvoering van de vreemdelingenwetgeving is opgedragen aan het hoofd van de plaatselijke politie, dat ingevolge artikel 1 van de vreemdelingenwet, in gemeenten met een commissariaat de Commissaris van Politie korpschef is. Het bevoegd gezag met betrekking tot dit taakonderdeel van de politie is de Minister van Justitie, die in deze wordt bijgestaan door de hoofdafdeling grensbewaking en vreem delingenzaken. Hiermee heeft het personeel van de vreemdelingendienst een intensief contact. De door de vreemdelingendienst te verrichten werkzaamheden zijn: - het behandelen van aanvragen en verstrekken van adviezen met betrekking tot verblijfs- en vestigingsvergunningen; visa; behandelen van visum-aanvraag - politiek asiel en naturalisatieverzoeken - de controle op de aanwezigheid van illegaal hier verblijvenden en het uitleiden van ongewenste vreemdelingen. De hieraan verbonden administratieve werkzaamheden zijn veelom vattend. Het verlenen of weigeren van verblijfsvergunningen ge schiedt door de korpschef met inachtneming van de terzake door de Minister van Justitie gegeven voorschriften. De vreemdelingenwetgeving is ingewikkeld en de daaruit voorvloeiende voorschriften zijn uitgebreid en frekwent aan verandering onderhevig. In vele rechtstreekse contacten met de in Leeuwarden geregistreerde 1521 vreemdelingen van 51 nationaliteiten kan de uit 3 man bestaande dienst een adviserende en veelal ook begeleidende taak verrichten. Binnen de politieorganisatie vormt de vreemdelingendienst een onmis kenbaar specialisme; kennis van de vele voorschriften vereist studie en een zeer lange inwerkperiode is noodzakelijk voor personeelsleden die bij deze dienst worden geplaatst. De controle op de correcte uitvoering van de werkzaamheden is opge dragen aan de Procureur-Generaal, fungerend direkteur van politie. 15. Inlichtingendienst De werkzaamheden van de inlichtingendienst vloeien voort uit de bij het Koninklijk Besluit van 5 augustus 1972 gereglementeerde verhouding tussen de BVD en de inlich tingendienst van de politie. Op grond van artikel III-3 van dit besluit is de burgemeester in een gemeente ver- Pl icht medewerking te verlenen aan de uitvoering hiervan. Deze medewerking bestaat uit het aanwijzen van ambtenaren van gemeentepolitie voor het, in nauw en voortdurend overleg met het hoofd van de BVD, verrichten van werkzaam heden ten behoeve van deze dienst. De Minister van Binnen landse Zaken draagt in deze de politieke verantwoordelijk heid Het is niet noodzakelijk, zelfs minder gewenst dat de vreemdelingen- en inlichtingendienst(welke organisatorisch één afdeling vormen) rechtstreeks ressorteren onder de korpschef, zoals thans het geval is. In een te wijzigen organisatie zullen deze diensten dan ook niet meer als stafbureau rechtstreeks onder de korpschef worden ondergebracht.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1981 | | pagina 140