14.
landelijke politieperskaartwaardoor mensen van de pers beter
herkenbaar zijn in onoverzichtelijke situaties - b.v. ernstige
ongeregeldheden - waar de politie mede tot taak heeft te be
vorderen dat de mensen van de pers hun werk zo goed mogelijk
kunnen doen.
De pers is een belangrijke schakel in de relatie tussen het publiek
en de politie. Een goede relatie politie-pers is ook juist daarom
van belang om de inzichtelijkheid, zowel in het politieapparaat als
ook in haar wijze van funktioneren voor de burger te verduidelijken
en daarmee het begrip voor de politie te optimaliseren.
In het kader van de uitwerking van deelonderwerpen
zal t.z.t. een nota over voorlichting en de diverse aspekten
daarvan verschijnen.
2.2.2. De Vreemdelingendienst.
De uitvoering van de vreemdelingenwetgeving is opgedragen aan het
hoofd van de plaatselijke politie, dat ingevolge artikel 1 van de
vreemdelingenwet, in gemeenten met een commissariaat de Commissaris
van Politie korpschef is. Het bevoegd gezag met betrekking tot dit
taakonderdeel van de politie is de Minister van Justitie, die in
deze wordt bijgestaan door de hoofdafdeling grensbewaking en vreem
delingenzaken. Hiermee heeft het personeel van de vreemdelingendienst
een intensief contact.
De door de vreemdelingendienst te verrichten werkzaamheden zijn:
- het behandelen van aanvragen en verstrekken van adviezen met
betrekking tot verblijfs- en vestigingsvergunningen;
visa; behandelen van visum-aanvraag
- politiek asiel en naturalisatieverzoeken
- de controle op de aanwezigheid van illegaal hier verblijvenden
en het uitleiden van ongewenste vreemdelingen.
De hieraan verbonden administratieve werkzaamheden zijn veelom
vattend. Het verlenen of weigeren van verblijfsvergunningen ge
schiedt door de korpschef met inachtneming van de terzake door de
Minister van Justitie gegeven voorschriften.
De vreemdelingenwetgeving is ingewikkeld en de daaruit voorvloeiende
voorschriften zijn uitgebreid en frekwent aan verandering onderhevig.
In vele rechtstreekse contacten met de in Leeuwarden geregistreerde
1521 vreemdelingen van 51 nationaliteiten kan de uit 3 man bestaande
dienst een adviserende en veelal ook begeleidende taak verrichten.
Binnen de politieorganisatie vormt de vreemdelingendienst een onmis
kenbaar specialisme; kennis van de vele voorschriften vereist studie
en een zeer lange inwerkperiode is noodzakelijk voor personeelsleden
die bij deze dienst worden geplaatst.
De controle op de correcte uitvoering van de werkzaamheden is opge
dragen aan de Procureur-Generaal, fungerend direkteur van politie.
15.
Inlichtingendienst
De werkzaamheden van de inlichtingendienst vloeien voort
uit de bij het Koninklijk Besluit van 5 augustus 1972
gereglementeerde verhouding tussen de BVD en de inlich
tingendienst van de politie. Op grond van artikel III-3
van dit besluit is de burgemeester in een gemeente ver-
Pl icht medewerking te verlenen aan de uitvoering hiervan.
Deze medewerking bestaat uit het aanwijzen van ambtenaren
van gemeentepolitie voor het, in nauw en voortdurend
overleg met het hoofd van de BVD, verrichten van werkzaam
heden ten behoeve van deze dienst. De Minister van Binnen
landse Zaken draagt in deze de politieke verantwoordelijk
heid
Het is niet noodzakelijk, zelfs minder gewenst dat de
vreemdelingen- en inlichtingendienst(welke organisatorisch
één afdeling vormen) rechtstreeks ressorteren onder de
korpschef, zoals thans het geval is.
In een te wijzigen organisatie zullen deze diensten dan ook
niet meer als stafbureau rechtstreeks onder de korpschef
worden ondergebracht.