18, De surveillancedienst behartigt op dit moment al die taken die tot het werk van de politie gerekend kunnen en moeten worden en die niet bij bijzondere afdelingen zijn onderge bracht 2.3.2. Vormen van surveillance In grote lijnen zijn 3 vormen van surveillance te onder scheiden, te weten: assistentiesurveillance, projectsurveillance en wijksurveillance Assistentiesurveillance: de snelle assistentieverlening door als zodanig herkenbare politievoertuigen, dit 24 uur per dag. Projectsurveillanceelke vorm van gericht optreden waarbij generale preventie als doel wordt nagestreefd. Wijksurveillance: het aanspreekbaar aanwezig zijn in de wijk. In tegenstelling tot de projectsurveillance is er meestal geen sprake van gericht toezicht, terwijl het element van snelheid, bepalend voor de assistentiesurveillance, geen rol speelt. De verhouding tussen deze 3 survei1lancevormen (in personeel uitgedrukt) zou, zie tekening A, idealiter als volgt zijn: A B. Tekening B geeft echter ongeveer de werkelijke verdeling weer. 2.3.3. De afdeling algemene surveillance Ten aanzien van de taak van de afdeling algemene surveillance kan in het algemeen gesteld worden, dat de afdeling in principe alle politietaken behartigt, die niet uitdrukkelijk aan andere afdelingen zijn opgedragen. Het takenpakket kan als volgt omschreven worden: - het zorgen voor een preventief en repressief politietoezicht 24 uur per dag; - het verlenen van assistentie op afroep; - het regelen van verkeer; - het houden van toezicht bij optochten, voetbalwedstrijden en andere evenementen; - het behandelen van aanrijdingen; - het verrichten van aanwezigheidstaken in het buro (portier, telefoondienstarrestantenzorg) 19. De afdeling algemene surveillance bestaat uit 8 secties, die er gezamenlijk borg voor staan, dat gedurende 7 dagen per week en gedurende 24 uur per dag de politie paraat is. Drie secties in de zgn. basisdiensten verzorgen de assistentiesurveillance. De secties die niet met deze basisdiensten belast zijn worden ingezet ten behoeve van de - projectsurveillance; - het assisteren van de basisdiensten; - het bezetten van de verkeersposten; - administratieve werkzaamheden. Uitgaande van een 8-ploegensysteem is de minimumbezetting van een sectie 6 man/vrouw. Aan elke sectie is een sectie-brigadier verbonden. Aangezien de leden van de sectie voor meer dan DO^o jonge, weinig erva ren politiemensen zijnligt bij de sectie-brigadiers een zware verantwoordelijkheid. Niet alleen is er op administratief gebied veel begeleiding noodzakelijk, maar zeker bij het optreden op straat moet de sectie-brigadier in staat zijn een ondersteunende, begeleidende rol te vervullen. 3.4. De afdeling bijzondere surveillance De afdeling bijzondere surveillance en met name het bureau wijksurveillance (wijkagenten) beoogt de politionele dienst verlening te verbeteren. Omdat de wijkagent in een beperkt gebied van de gemeente zijn werk verricht, heeft hij de moge lijkheid om een vertrouwde en vertrouwensfiguur te worden in zijn wijk. Hierdoor kan hij beter inspelen op de vraag naar politionele hulpverlening, onder andere door aandacht te besteden aan na zorg in daarvoor in aanmerking komende assistentiegevallen, terwijl hij anderzijds door kontakten te onderhouden met per sonen, instanties, besturen e.d. geacht mag worden te weten wat er op diverse gebieden in de wijk leeft. De taken van de wijkagent zijn: - het behandelen van aanvragen om advies, hulp en informatie vanuit de wijk, uiteraard binnen de grenzen van de algemene politietaak - het behandelen van klachten óp het gebied van overlast, buren ruzie, baldadigheid etc., alsmede het verlenen van bemiddeling in daarvoor in aanmerking komende gevallen; - het opnemen van aangiften van 'eenvoudige' misdrijven. - het signaleren van situaties in de wijk die op bestuurlijk/ politioneel gebied verbetering behoeven; - het begeleiden van kleine wijkgebonden aktiviteiten - het assisteren van deurwaarders. 3.4.1. Ontwikkelingen op het gebied van de wijksurveillance sinds 1975. Eén van de redenen om een afdeling wijksurveillance op te richten was het signaleren van het feit dat de politie minder adekwaat wist in te spelen op de wensen van de Leeuwarder samenleving.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1981 | | pagina 142