30.
De reden waarom in het verleden, zoals ook in andere korpsen de
behandeling van zedenzaken gekoppeld was aan jeugdzaken is nog
steeds niet duidelijk. Met name buiten de politiegelederen is deze
koppeling erg ingeburgerd. Een dergelijke verdeling van werkzaam
heden leverde in een relatief klein korps als dat van Leeuwarden vaak
problemen op, enerzijds omdat de kontinuiteit van de zorg voor de
kinder- en zedenzaken in het geding kwam, terwijl aan de andere kant
soms sprake was van een onevenredige verdeling van werkzaamheden,
juist door de verlaging van de gemiddelde leeftijd van de verdachten.
Toch zal met betrekking tot jeugdzaken een bepaalde mate van speciale
zorg in het korps aanwezig moeten zijn, echter op een andere basis
dan thans het geval is. Hierbij moet het accent worden gelegd
op de kontakten met officiële en officieuze instanties die zich met
de jeugd bezig houden, met name waar het de hulpverlening betreft.
Een effektieve aanpak van de totale jeugdcriminaliteit wordt gezien
als een belangrijk onderdeel van de politiële bemoeienis met de jeugd.
Om de strafrechtelijke bemoeienis met de jeugd zo permanent mogelijk
te kunnen behartigen, zal één van de rechercheurs van een sectie
naast de gebruikelijke werkzaamheden in het bijzonder hiermee worden
belast. Hij/zij wordt daarvoor opgeleid en zal wat betreft de eerste
opvang van zaken werken onder verantwoordelijkheid van een sectie-brigadi-
Deze zal binnen zijn verantwoordelijkheid moeten zorgen voor een
goede behandeling van de zich aandienende jeugdzaken en zal in de
voorkomende gevallen daarin ook eventueel andere rechercheurs van
zijn sectie betrekken. Ook de zich aandienende zedenzaken zullen
op een dergelijke wijze worden behandeld. De adjudant, chef afdeling
taktische recherche zou de beschikking moeten krijgen over een
stafmedewerker jeugdzaken.
2.4.4. Afdeling Technische Opsporing en Recherche Informatie
Deze afdeling bestaat uit drie bureaus, i.e.:
het bureau Technische Opsporing, het bureau Herkenning en het
bureau CI.D
E.e.a. wordt gecoördineerd door een adjudant.
2.4.4.1. Bureau Technische Opsporing
Hun taak bestaat uit ondermeer het verrichten van technische
onderzoeken bij alle inbraken, ernstige vernielingen en diefstal
len van enige importantie, fotograferen, dactyloscoperen etc.,
kortom, al die werkzaamheden die vallen binnen het kader van een
goed funktionerende en uitgeruste technische dienst. De huidige
gang van zaken in de bewijsvoering van vele zaken maakt het veelal
noodzakelijk dat de resultaten van een technisch onderzoek de
doorslag moeten geven terwijl verdachten steeds minder bereid blijken
te zijn medewerking in het onderzoek te verlenen.
Momenteel bestaat dit bureau uit 3 personeelsleden, van wie één
volgens een piketregeling steeds oproepbaar is.
31.
Bureau Herkenning
De taak van het bureau herkenning bestaat kort samengevat uit het
verzamelen, verwerken en weer beschikbaar stellen van de zogenaamde
'harde gegevens' met betrekking tot de criminaliteit, inclusief
de administratie van de processen-verbaal van misdrijf. Het bureau bestaat
uit 3 medewerkers.
Criminele Inlichtingen Dienst
Een belangrijk onderdeel van de bestrijding van de misdaad is onder
meer het aktief verzamelen van gegevens en het vastleggen en weer
beschikbaar stellen ervan. Een bureau, dat gestruktureerd de
informatie over te verwachten criminele activiteiten en bepaalde
vormen van (massale) kleine criminaliteit inwint, vastlegt,
evalueert en vervolgens weer ter beschikking stelt, kan voor een
rechercheteam in de praktijk betekenen dat het risico van verkeerde
operationele beoordelingen en beslissingen sterk wordt gereduceerd.
De meeste korpsen hebben om die redenen nu een C.I.D.
Het bureau C.I.D. bestaat uit 4 medewerkers onder leiding van een
brigadier
Afdeling Bijzondere Wetten
De afdeling bijzondere wetten is sinds 1978 een onderdeel van de
justitiële dienst. Deze afdeling is belast met het adviseren over
en het in verband daarmee instellen van onderzoeken in de meest
uiteenlopende zaken, waarin dit door bestuurs- en justitiële
instanties wordt gevraagd (bijvoorbeeld i.v.m. de drank- en horecawet,
de jachtwet, vuurwapenwet etc., maar ook met betrekking tot
onder curatelestellingen, collecten, vergunningen
A.P.V. etc.), alswel met het opmaken van processen-verbaal en rapporten,
alsmede het houden van toezicht en controle met betrekking tot diverse
bijzondere wetten, zoals de eerder genoemde drank- en horecawet,
de rijtijdenwetde jachtwet, vuurwapen- en wapenwet, de arbeidswet
etc
De afdeling bestaat uit 5 medewerkers onder leiding van een adjudant.