30. De reden waarom in het verleden, zoals ook in andere korpsen de behandeling van zedenzaken gekoppeld was aan jeugdzaken is nog steeds niet duidelijk. Met name buiten de politiegelederen is deze koppeling erg ingeburgerd. Een dergelijke verdeling van werkzaam heden leverde in een relatief klein korps als dat van Leeuwarden vaak problemen op, enerzijds omdat de kontinuiteit van de zorg voor de kinder- en zedenzaken in het geding kwam, terwijl aan de andere kant soms sprake was van een onevenredige verdeling van werkzaamheden, juist door de verlaging van de gemiddelde leeftijd van de verdachten. Toch zal met betrekking tot jeugdzaken een bepaalde mate van speciale zorg in het korps aanwezig moeten zijn, echter op een andere basis dan thans het geval is. Hierbij moet het accent worden gelegd op de kontakten met officiële en officieuze instanties die zich met de jeugd bezig houden, met name waar het de hulpverlening betreft. Een effektieve aanpak van de totale jeugdcriminaliteit wordt gezien als een belangrijk onderdeel van de politiële bemoeienis met de jeugd. Om de strafrechtelijke bemoeienis met de jeugd zo permanent mogelijk te kunnen behartigen, zal één van de rechercheurs van een sectie naast de gebruikelijke werkzaamheden in het bijzonder hiermee worden belast. Hij/zij wordt daarvoor opgeleid en zal wat betreft de eerste opvang van zaken werken onder verantwoordelijkheid van een sectie-brigadi- Deze zal binnen zijn verantwoordelijkheid moeten zorgen voor een goede behandeling van de zich aandienende jeugdzaken en zal in de voorkomende gevallen daarin ook eventueel andere rechercheurs van zijn sectie betrekken. Ook de zich aandienende zedenzaken zullen op een dergelijke wijze worden behandeld. De adjudant, chef afdeling taktische recherche zou de beschikking moeten krijgen over een stafmedewerker jeugdzaken. 2.4.4. Afdeling Technische Opsporing en Recherche Informatie Deze afdeling bestaat uit drie bureaus, i.e.: het bureau Technische Opsporing, het bureau Herkenning en het bureau CI.D E.e.a. wordt gecoördineerd door een adjudant. 2.4.4.1. Bureau Technische Opsporing Hun taak bestaat uit ondermeer het verrichten van technische onderzoeken bij alle inbraken, ernstige vernielingen en diefstal len van enige importantie, fotograferen, dactyloscoperen etc., kortom, al die werkzaamheden die vallen binnen het kader van een goed funktionerende en uitgeruste technische dienst. De huidige gang van zaken in de bewijsvoering van vele zaken maakt het veelal noodzakelijk dat de resultaten van een technisch onderzoek de doorslag moeten geven terwijl verdachten steeds minder bereid blijken te zijn medewerking in het onderzoek te verlenen. Momenteel bestaat dit bureau uit 3 personeelsleden, van wie één volgens een piketregeling steeds oproepbaar is. 31. Bureau Herkenning De taak van het bureau herkenning bestaat kort samengevat uit het verzamelen, verwerken en weer beschikbaar stellen van de zogenaamde 'harde gegevens' met betrekking tot de criminaliteit, inclusief de administratie van de processen-verbaal van misdrijf. Het bureau bestaat uit 3 medewerkers. Criminele Inlichtingen Dienst Een belangrijk onderdeel van de bestrijding van de misdaad is onder meer het aktief verzamelen van gegevens en het vastleggen en weer beschikbaar stellen ervan. Een bureau, dat gestruktureerd de informatie over te verwachten criminele activiteiten en bepaalde vormen van (massale) kleine criminaliteit inwint, vastlegt, evalueert en vervolgens weer ter beschikking stelt, kan voor een rechercheteam in de praktijk betekenen dat het risico van verkeerde operationele beoordelingen en beslissingen sterk wordt gereduceerd. De meeste korpsen hebben om die redenen nu een C.I.D. Het bureau C.I.D. bestaat uit 4 medewerkers onder leiding van een brigadier Afdeling Bijzondere Wetten De afdeling bijzondere wetten is sinds 1978 een onderdeel van de justitiële dienst. Deze afdeling is belast met het adviseren over en het in verband daarmee instellen van onderzoeken in de meest uiteenlopende zaken, waarin dit door bestuurs- en justitiële instanties wordt gevraagd (bijvoorbeeld i.v.m. de drank- en horecawet, de jachtwet, vuurwapenwet etc., maar ook met betrekking tot onder curatelestellingen, collecten, vergunningen A.P.V. etc.), alswel met het opmaken van processen-verbaal en rapporten, alsmede het houden van toezicht en controle met betrekking tot diverse bijzondere wetten, zoals de eerder genoemde drank- en horecawet, de rijtijdenwetde jachtwet, vuurwapen- en wapenwet, de arbeidswet etc De afdeling bestaat uit 5 medewerkers onder leiding van een adjudant.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1981 | | pagina 148