32. DE VERKEERSDIENST Hieronder wordt beschreven hoe de verkeersdienst is georganiseerd. Verkeerstechniek 33. De huidige verkeersdienst is gegroeid uit de verkeerspolitie van de vijftiger jaren. Dat waren toen mensen, gekleed in een afwijkend uniform, die zich uitsluitend bezig hielden met aanrijdingen, verkeerregelen en wat repressief verkeerstoezicht, vaak door middel van groots opgezette verkeerscontroles. De steeds toenemende motorisering van het verkeer was aanleiding om naast de zestien man tellende verkeerspolitie een technische dienst verkeer in het leven te roepen, zijnde een zevental op het gebied van auto- em motortechniek opgeleide of ervaren politieambtenaren, die naast het verrichten van technische onderzoeken tevens werden belast met het toezicht op autowrakken. Ook de politie zelf raakte gemotoriseerd, waardoor behoefte ontstond aan een garagechef voor het eigen wagenpark, die werd belast met het dagelijks beheer en het kleine onderhoud. In een later stadium werd een wagenwasser aan hem toegevoegd. In het begin van de jaren zeventig was ook in Leeuwarden het aantal auto's zodanig toegenomen, dat de politie werd geconfronteerd met parkeerproblemen, die zij naast haar overige taken steeds minder de baas kon. In overleg met het gemeentebestuur werd daarom besloten tot het aanstellen boven de sterkte van een vijftal parkeercontroleurs werkzaam onder leiding van de politie. In 1976 werd naar aanleiding van personeelsverloop bij de verkeers politie door bevordering en sollicitatie naar elders door de korps leiding besloten de behandeling van aanrijdingen over te dragen aan de surveillancedienst, met uitzondering van dodelijke verkeersonge vallen en aangiften van aanrijdingen, waarbij de tegenpartij was doorgereden. Deze personeelsafvloeiing had mede tot gevolg dat het verkeerregelen en het begeleiden van buitenmodel transporten eveneens door de surveillancedienst moest worden overgenomen. Wat bleef was de registratie van alle verkeersongevallen en het houden van gerichte verkeerscontroles. Het aantal administratieve taken op verkeersgebied, veroorzaakt door wijzinging in wetgeving, nam echter toe. Dit heeft geleid tot een aantal knelpunte", waarop later wordt ingegaan. In 1979 trad in Leeuwarden het verkeers- en structuurplan in werking, hetgeen naast tal van beperkingen voor het rijverkeer tevens een forse uitbreiding van de parkeerregelingen in de binnenstad met zich bracht. Om met name dit laatste te kunnen handhaven werd het aantal parkeercontroleurs (boven de sterkte) uitgebreid tot zeventien man, inmiddels teruggebracht tot 15, onder leiding van een brigadier van politie. De verkeersdienst is dus op dit moment opgebouwd uit drie onderdelen: de verkeerspolitie, de technische dienst verkeer met de garage en de parkeercontróle De leiding is in handen van een hoofdinspecteur, bijgestaan door een adjudant. De totale sterkte van de verkeersdienst is thans 29 man.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1981 | | pagina 149