34.
2.5.1. Verkeerspolitie
De werkzaamheden van de verkeerspolitie zijn in drie groepen te
verdelen, nluitsluitend administratief, deels uitvoerend- deels
administratief en geheel uitvoerend.
Onder de uitsluitend administratieve zaken vallen:
- de aanrijdingenregistratie en het verstrekken van inlichtingen
daarover
- het opnemen van aangiften inzake vermissing van delen van kenteken
bewijzen
- het verstrekken van ontheffingen op verkeersgebied voor invaliden,
- buitenmodeltransporten,
- oefenvergunningen;
- toestemmingsbewijzen
- taxichauffeursvergunningen,
- voor gratieverzoeken,
- het verschaffen van informatie aan het publiek over alle mogelijke
verkeersonderwerpen
De deels administratieve- deels uitvoerende taak omvat:
- de behandeling van dodelijke aanrijdingen en de administratieve
afwerking daarvan,
- het opnemen van aangiften van aanrijdingen, waarbij sprake is van
doorrijden en het opsporen van mogelijke daders,
- het toezicht op het taxivervoer
- het maken van adviezen; Deze adviezen betreffen niet alleen
verzoeken om gereserveerde parkeerplaatsen t.b.v. invaliden,
artsen e.d., maar ook tijdelijke verkeersmaatregelen i.v.m.
werkzaamheden op of aan de openbare weg.
Het grootste deel betreft echter voorstellen tot wijziging van be
staande maatregelen en aanvullingen daarvan aan de hand van het
verkeersongevallenbeeld, dan wel naar aanleiding van klachten en
opmerkingen van het publiek en uit eigen waarneming m.b.t. de
stremming van de doorstroming van het verkeer, de zogenaamde
"kleine engineering".
Het geheel op uitvoerende vlak liggende deel van de taak betreft
incidentele verkeersgeleiding bij grote evenementen b.v. in de
Frieslandhal, bii voetbalwedstrijden, bezoeken van leden van het
Koninklijk Huis e.d. Dit geschiedt uiteraard in overleg met en in
samenwerking met de surveillancedienst.
2.5.2. Technische Dienst Verkeer
In hoofdzaak heeft het personeel van deze dienst tot taak het
verrichten van onderzoeken m.b.t. de technische staat van voertuigen,
alsmede de controle van het vrachtvervoer. Daarnaast houdt zij het
toezicht op autowrakken en de verwijdering daarvan, terwijl ook de
handelaren in auto's in het oog worden gehouden om uitwassen op
straat te voorkomen. Eén en ander steunt op de parkeerexcessenver-
ordening
35.
Garage
Aan de garagechef is het dagelijks beheer en het kleine onderhoud
van het eigen wagenpark opgedragen, waaronder de bijbehorende,
veelal financiële administratie. Ook het schoonhouden van het
wagenpark wordt in eigen beheer door een wagenpoetser verricht.
Daarnaast is hij belast met de administratieve afhandeling van alle
door de politie inbeslaggenomen voorwerpen en voertuigen.
Parkeercontrole
Deze afdeling is belast met het dagelijkse repressieve toezicht
op de naleving van alle parkeermaatregelen in de binnenstad, zowel
die m.b.t. het betaald parkeren als parkeerverboden etc.
Problemen die zich voordoen bij de Verkeersdienst
Zoals reeds eerder werd beschreven is er binnen de verkeersdienst
een ontwikkeling geweest van executieve dienst naar administratief/
technische dienst, dus liggende in het ondersteunende vlak, terwijl
er geen adekwate herverdeling van taken binnen het korps heeft
plaatsgevonden. Dit betekent dat de verkeersdienst, behoudens de
parkeercontröleals executieve dienst niet meer bestaat.
Het vorengemeld gebrek aan interne afstemming van taken leidt onder
meer tot oneigenlijk administratief werk, waarbij het tevens voor
komt dat twee korpsonderdelen een administratie voeren over b.v.
aanrijdingen. Het gebrek aan interne en externe taakafbakening maakt
ook het stellen van prioriteiten lastig, zoniet onuitvoerbaar.
De gevolgen hiervan zijn weer dat de signalerende taak t.a.v. de
verkeersproblematiek van de huidige verkeersdienst niet tot haar
recht komt. Het bezoeken van hearings, commissievergaderingen
op gemeentelijk niveau en het verrichten van verkeersonderzoeken
buiten de normale kantooruren is hierdoor vrijwel onmogelijk.
Ook leggen de huidige werkzaamheden van de verkeerspolitie dermate
beslag op de arbeidstijd van de bij deze tak van dienst
werkzame mensen, dat men onvoldoende aan de kleine engineering
kan doen. Voor dit voor een goed verkeersinzicht onontbeerlijke
werk zouden meer mensen volledig, dus zonder andere taken, inge
zet dienen te worden.
Een ander gevolg is dat er integratieproblemen ontstaan tussen de
diverse onderdelen van de verkeersdienst onderlingOok de informatie
overdracht naar de andere korpsonderdelen verloopt inefficiënt.