34. 2.5.1. Verkeerspolitie De werkzaamheden van de verkeerspolitie zijn in drie groepen te verdelen, nluitsluitend administratief, deels uitvoerend- deels administratief en geheel uitvoerend. Onder de uitsluitend administratieve zaken vallen: - de aanrijdingenregistratie en het verstrekken van inlichtingen daarover - het opnemen van aangiften inzake vermissing van delen van kenteken bewijzen - het verstrekken van ontheffingen op verkeersgebied voor invaliden, - buitenmodeltransporten, - oefenvergunningen; - toestemmingsbewijzen - taxichauffeursvergunningen, - voor gratieverzoeken, - het verschaffen van informatie aan het publiek over alle mogelijke verkeersonderwerpen De deels administratieve- deels uitvoerende taak omvat: - de behandeling van dodelijke aanrijdingen en de administratieve afwerking daarvan, - het opnemen van aangiften van aanrijdingen, waarbij sprake is van doorrijden en het opsporen van mogelijke daders, - het toezicht op het taxivervoer - het maken van adviezen; Deze adviezen betreffen niet alleen verzoeken om gereserveerde parkeerplaatsen t.b.v. invaliden, artsen e.d., maar ook tijdelijke verkeersmaatregelen i.v.m. werkzaamheden op of aan de openbare weg. Het grootste deel betreft echter voorstellen tot wijziging van be staande maatregelen en aanvullingen daarvan aan de hand van het verkeersongevallenbeeld, dan wel naar aanleiding van klachten en opmerkingen van het publiek en uit eigen waarneming m.b.t. de stremming van de doorstroming van het verkeer, de zogenaamde "kleine engineering". Het geheel op uitvoerende vlak liggende deel van de taak betreft incidentele verkeersgeleiding bij grote evenementen b.v. in de Frieslandhal, bii voetbalwedstrijden, bezoeken van leden van het Koninklijk Huis e.d. Dit geschiedt uiteraard in overleg met en in samenwerking met de surveillancedienst. 2.5.2. Technische Dienst Verkeer In hoofdzaak heeft het personeel van deze dienst tot taak het verrichten van onderzoeken m.b.t. de technische staat van voertuigen, alsmede de controle van het vrachtvervoer. Daarnaast houdt zij het toezicht op autowrakken en de verwijdering daarvan, terwijl ook de handelaren in auto's in het oog worden gehouden om uitwassen op straat te voorkomen. Eén en ander steunt op de parkeerexcessenver- ordening 35. Garage Aan de garagechef is het dagelijks beheer en het kleine onderhoud van het eigen wagenpark opgedragen, waaronder de bijbehorende, veelal financiële administratie. Ook het schoonhouden van het wagenpark wordt in eigen beheer door een wagenpoetser verricht. Daarnaast is hij belast met de administratieve afhandeling van alle door de politie inbeslaggenomen voorwerpen en voertuigen. Parkeercontrole Deze afdeling is belast met het dagelijkse repressieve toezicht op de naleving van alle parkeermaatregelen in de binnenstad, zowel die m.b.t. het betaald parkeren als parkeerverboden etc. Problemen die zich voordoen bij de Verkeersdienst Zoals reeds eerder werd beschreven is er binnen de verkeersdienst een ontwikkeling geweest van executieve dienst naar administratief/ technische dienst, dus liggende in het ondersteunende vlak, terwijl er geen adekwate herverdeling van taken binnen het korps heeft plaatsgevonden. Dit betekent dat de verkeersdienst, behoudens de parkeercontröleals executieve dienst niet meer bestaat. Het vorengemeld gebrek aan interne afstemming van taken leidt onder meer tot oneigenlijk administratief werk, waarbij het tevens voor komt dat twee korpsonderdelen een administratie voeren over b.v. aanrijdingen. Het gebrek aan interne en externe taakafbakening maakt ook het stellen van prioriteiten lastig, zoniet onuitvoerbaar. De gevolgen hiervan zijn weer dat de signalerende taak t.a.v. de verkeersproblematiek van de huidige verkeersdienst niet tot haar recht komt. Het bezoeken van hearings, commissievergaderingen op gemeentelijk niveau en het verrichten van verkeersonderzoeken buiten de normale kantooruren is hierdoor vrijwel onmogelijk. Ook leggen de huidige werkzaamheden van de verkeerspolitie dermate beslag op de arbeidstijd van de bij deze tak van dienst werkzame mensen, dat men onvoldoende aan de kleine engineering kan doen. Voor dit voor een goed verkeersinzicht onontbeerlijke werk zouden meer mensen volledig, dus zonder andere taken, inge zet dienen te worden. Een ander gevolg is dat er integratieproblemen ontstaan tussen de diverse onderdelen van de verkeersdienst onderlingOok de informatie overdracht naar de andere korpsonderdelen verloopt inefficiënt.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1981 | | pagina 150