38. In de huidige fase van de ontwikkeling van de korpsorganisatie mag als positieve conclusie worden getrokken dat de aktiviteiten van de beheersdienst als een integrerend deel van het totale korpsgebeuren wordt gezien en dat het huidige en toekomstige denken binnen de beheersdienst meer en meer deel zal gaan uitmaken van het totale korpsbeleid. 2.6.2. Werkzaamheden van de verschillende afdelingen - De afdeling Financiën Materiëel houdt zich bezig met begrotingen, meerjarenramingen, inkomsten- en ui+gavenadministratie budgetbewaking, financiëel onderzoekswerk, inkoop en beheer van kleding en kantoorbehoeften, beheer gebouwen, druk- en offsetwerk, uitgeven van vergunningen, kasbeheer, toezicht op en uitvoering van kantine- en huishoudelijke werkzaamheden. - De bemanning van de afdeling administratie processen-verbaal van overtreding (p.v.o.) heeft tot taak het registreren van alle p.v.'s van overtreding, het verwerken van geregistreerde p.v.'s in statistieken, het beheren van boetegelden, het uitgeven en controleren van transactie-bescheiden, het controleren van naamsopgavenhet onderhouden van contacten met instanties als de Rijksdienst voor het Wegverkeer, verzekeringsmaatschappijen e.d. - De medewerkers van de afdeling Registratie en archief zorgen voor de registratie en de verdeling van alle binnenkomende post, voortgangscontrole van de stukken, het verzenden van uitgaande zaken, het opbouwen en beheren van het dynamisch en het rustend archief. De chef van deze afdeling heeft als neventaak de funktie van correspondent voor het korps met de Dienst Geneeskundige Verzorging Politie te Utrecht. - Het hoofd beheersdienst heeft naast het toezicht op en de coördinatie van alle werkzaamheden en het geven van leiding aan de medewerkers, tevens tot taak het uitbouwen van het bestaande peroneelbeleid en de uitvoering van de personeels administratie in brede zin. Hij wordt bij dit laatste geassisteerd door één medewerkster. In de sector personeel zaken is ook de selectie van politie-sollicitanten ondergebracht en de werving en selectie van burgerpersoneel Aan de aktiviteiten rond dit gebeuren nemen doorgaans ook politieambtenaren deel (uitkiezen en plaatsen van medewerkers is een gedeelde verantwoordelijkheid) 2.6.3. Bij de beheersdienst doen zich momenteel de volgende problemen voor: 1. Een belangrijk deel van de administratieve werkzaamheden wordt op een ouderwetse manier verricht, d.w.z. handmatig en weinig systematisch. Dit kost veel tijd en h®t Reeft aanleiding tot fouten en verlies aan inzicht. 2. De financiële administratie is altijd een afgeleide geweest van de door de gemeente gehanteerde begrotingsmethodiek. Dit is op zichzelf juist. Het probleem doet zich echter voor dat de pro cedures m.b.t. het ontvangen van inkomsten en het doen van betalingen, het up to date houden van de rekeningenadministratie 39. belemmeren. Dit heeft weer tot gevolg dat een goede budgetbe waking onmogelijk is en dat bij het opmaken van een begroting over te weinig gegevens kan worden beschikt. 3. Binnen de beheersdienst is de middengroep van de medewerkers qua leeftijd (35 - 45 jr.) het slechtst vertegenwoordigd Dit houdt in dat er nogal wat ouderen zijn met veel ervaring en nogal wat jongeren met geringe ervaring, waarbij zij dan veelal nog moeten starten of pas op weg zijn met een vakgerichte opleiding. Dit kan ongewenste gevolgen hebben voor de carrière gang van de jongeren. 4. De beheersdienst is in aantal een kleine dienst. Dit maakt het niet alleen noodzakelijk dat de medewerkers van elkaar weten wat zij in hoofdlijnen tot hun taak rekenen; het maakt het gewenst dat zij elkaar kunnen vervangen op zodanige wijze dat bij ziekte e.d. geen werkzaamheden blijven liggen. Samenvatting Wij gaven in Hoofdstuk I een overzicht van een aantal maat schappelijke ontwikkelingen in Nederland sinds 1950 en hun invloed op het Leeuwarder politiekorps. Tevens gaven wij een overzicht van de organisatie en werkwijze van dit korps en knel punten, die zich daarbij manifesteren. Wij zullen nu overgaan tot het beschrijven van de te verwachten ontwikkelingen in de naaste toekomst en hun invloed op de door de politie te ontplooien aktiviteiten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1981 | | pagina 152