42.
Doelstellingen en uitgangspunten van de Leeuwarder politie in
de toekomst en een proeve van een korpsorganisatie, gebaseerd
op doelstellingen, uitgangspunten en een aantal organisatori
sche en taakinhoudelijke beschouwingen.
In hoofdstuk I zijn enkele ontwikkelingen beschreven, welke
binnen de politie-organisatiemaar ook in breder maatschap
pelijk verband hebben plaats gevonden.
Wij refereren hier met name aan de overname van de zorg voor
individuele leden van de samenleving door specifiek geschool
de mensen, voorheen een ongeschreven verantwoordelijkheid van
de onmiddellijke omgeving van het zorgobject. Zij zijn bepalend
geweest voor de huidige relatie politie - burgerij.
In hoofdstuk II werd een visie gegeven op de te verwachten
ontwikkelingeii op maatschappelijk en economisch gebied,
ontwikkelingen, die zich eigenlijk al hebben ingezet en die aan
de schets van de situatie tot op heden een extra dimensie geven.
Wij verwachten daarom een toename van spanningen in de samen
leving. De uitingen daarvan zijn onder meer drugs- en alcohol
gebruik, jeugdcriminaliteit, relatieproblemen met gezins- en
familieleden en buurtbewoners, toename van het aantal vermogens
delicten, agressie op straat, het steeds meer en duidelijker
voorkomen van buitenparlementair gedrag. Daarnaast verwachten
wij dat de toenemende verkeersintensiteit en het verkeersgedrag
de nodige tijd en energie van de Leeuwarder politie zal blijven
opeisen. Met andere woorden, de rust in de samenleving is op
allerlei wijzen in het geding. Dit heeft konsekwenties voor de
veiligheid van de burger. Het waken voor deze veiligheid is een
zorg van onder andere de politie.
4.1. Hoofddoelstelling van de politie
De hoofddoelstelling van de politie zouden wij daarom alsvolgt
willen definiëren:
"Bijdragen aan de veiligheid van de burgers binnen de maat
schappelijke spelregels en de geldende rechtsregels".
Daarbij wordt ervan uitgegaan dat de politie begint, waar de
eigen verantwoordelijkheid en/of de mogelijkheden van de burger
eindigen
Een aantal begrippen vragen om een nadere omschrijving, nl
- eigen verantwoordelijkheid: Wij gaan ervan uit dat de burger een
maatschappelijk geintegreerd individu
is, dat aanspreekbaar is op diens eigen
zorg voor eigen en andermans veiligheid
en welzijn.
- maatschappelijke spel
regels: De maatschappij is een zich steeds ver
anderende dynamische entiteit, waarin
bepaalde bestaande en zich ontwikkelende
spelregels een plaats hebben/krijgen.
43.
veiligheid Veiligheid en leefbaarheid zijn noodzake
lijke voorwaarden voor het zich kunnen
ontplooien van het individu. Aan de houding
die het individu aanneemt t.a.v. de veilig
heid of veiligheidsbedreigende factoren
zijn drie aspecten te onderscheiden:
1. wat weet ik van mijn eigen en andermans
veiligheid (cognitief aspect);
2. wat doe ik t.a.v. mijn eigen en ander
mans veiligheid (gedragsaspect)
3. wat voor gevoelens heb ik t.a.v. mijn
eigen en andermans veiligheid (emotio
neel aspect)
Ten aanzien van 1. en 2kunnen wij stellen
dat de politie als professionele zorgver
lener een redelijke mate van invloed kan
uitoefenen
Voor 3. geldt dat in geringere mate.
bijdragen Het uitoefenen van een vorm van basispo
litiezorg in Leeuwarden, gericht op de
handhaving van de openbare orde, het be
strijden van crimineel gedrag en tegengaan
van andere veiligheidsdreigende factoren.
Deze (basis)politiezorg strekt zich uit ove
de terreinen, die op dat moment de verant
woordelijkheid en/of de mogelijkheden van
de burger overschrijden. Voorwaarden die de
mogelijkheden van de burger vergroten tot
het zelf zorgdragen voor eigen en andermans
veiligheid, dienen hierbij een voornaam
aandachtspunt te zijn. De burger dient
daarom, gegeven de eigen verantwoordelijk
heid in deze, goed op de hoogte gehouden
te zijn van relevante aspecten betreffende
zijn eigen veiligheid en de zorg van de
politie op dit gebied.
Uitwerking van de hoofddoelstelling
Het begrip veiligheid is hierboven omschreven als een "noodzakelijke
voorwaarde voor het zich kunnen ontplooien van het individu"; het gaat
hierbij om zowel fysieke als mentale veiligheid.
Het begrip veiligheid moet breed gezien worden. De individuele mens
ondergaat de begrippen veiligheid en onveiligheid op een groot aantal
manieren. Bovendien is de beleving ervan subjectief. Wat de één als
onveilig ervaart, acht de ander een normale situatie. Wat de één als
bewijs van veiligheid ervaart (b.v. bemoeienis van de politie)ziet de
ander als ongewenste inmenging.
Op grond van deze subjectieve beleving moeten wij er van uitgaan, dat
men nooit zal kunnen spreken over een door alle burgers aanvaard politie
beleid, een door ieder gewaardeerd politieoptreden.
Toch moet gestreefd worden naar de situatie, waarin zoveel mogelijk
burgers een gevoel van veiligheid, leefbaarheid en welzijn hebben.
De communicatielijnen tussen burgers, bestuur en politie dienen dan ook
zo optimaal mogelijk te funktioneren om de onderlinge afstemming te
stimuleren