44. Wat kan de politie van haar kant doen om de communicatie met de burgerij te verbeteren? Zij moet zich vooral gemakkelijk aanspreek baar opstellen, door het op voet van gelijkwaardigheid met de burger omgaan als basishouding aan te nemen. Betere commu nicatie met de burger moet leiden tot een beter begrip van diens subjectieve gevoelens, diens wensen, zorgen en onvrede. Anderzijds zal de burger meer begrip krijgen voor de werkwijze van de politie, voor wat in haar taakuitoefening haalbaar en niet haalbaar is. 4.3. Organisatie en werkwijze Een aantal omstandigheden is er de oorzaak van dat de organisatie van de politie op dit moment minder geschikt lijkt om voorwaarden te scheppen voor een betere communicatie met de burgerij Deze omstandigheden zijn: a. de toegenomen specialisatie, welke de politiezorg versnippert en onttrekt aan de dienstuitoefening op straat; b. de (over)belasting met administratief werk van vele executieve ambtenaren; c. de wijze van surveilleren; d. de huidige opleiding en daarmee samenhangend de taakopvatting. De wijkagenten vormen weliswaar een groep, die minder te maken heeft met de problemen, genoemd onder a. en c.zij zijn misschien de funktionarissen die door wijkbewoners het beste gekend en her kend worden, toch worden ook zij meer en meer ingekapseld in specifieke en vaak diepliggende wijkproblematiekwaardoor zij langzamerhand specialisten worden. Zij houden zich in toenemende mate bezig met psycho-sociale problemen, die veel tijd kosten en die hen dwingen tot het stellen van prioriteiten, ten koste van heel veel andere aandachtvragende wijkproblemen Hoe kan de politie dan wél zo worden georganiseerd, dat zij dichter bij de burger komt te staan? Door meer politie-ambtenaren in te zetten in het basispolitie werk waardoor zij vaker dan thans, voor het werken in de wijk gebruik te laten maken van de fiets en hen te voet te laten surveilleren Meer mensen op straat betekent minder mensen, al of niet specialist achter de schrijftafel; tegelijkertijd betekent dit, dat de politieman, die in het basispolitiewerk funktioneert een breder taakveld moet krijgen, omdat vele taken, die tot dan door (pseudo)specialisten werden verricht, moeten worden blijven gedaan Wij zullen moeten streven naar een organisatie met een brede basis, waarin een groter aantal politie-ambtenaren werkzaam ±s en met een generale taakstellingDit betekent overigens niet alleen een verschuiving van taken en het geven van een hogere of lagere prioriteit aan bepaalde taakonderdelen In het kader van de generale taakstelling zal de huidige politie man - surveillant naast het gebruikelijke werk ook recherche werkzaamheden en hulpverleningsactiviteiten moeten gaan ver richten. Hij moet daarvoor wel gemotiveerd zijn, want het 45. betekent naast taakverrijking ook taakverzwaring. Hij zal gemakkelijk en snel moeten kunnen omschakelen van een buren ruzie naar een verkeersongeval, van een vechtpartij naar een inbraak Bij de verbreding van het aandachtsveld van de politieman nemen de eisen met betrekking tot de overzichtelijkheid van het werk veld toe. Het lijkt dan ook wenselijk om op den duur te komen tot een bepaalde mate van betrokkenheid met een vast gedeelte van de stad, waardoor het kontakt tussen politie-ambtenaar en burger verbeterd kan worden. De korpsleden, die werken in het kader van de generale taak stelling, nemen daarbij het grootste deel van het executieve politiewerk waar. Het resterende deel van het korps houdt zich bezig met technische en administratieve ondersteuning. De korpsleden zullen niet alleen vertrouwd moeten raken met de filosofie achter de generale taakstelling, zij zullen ook getraind moeten worden in het vervullen van de brede basis- politiefunktiedie andere eisen stelt aan hun kennis en vaar digheden Taak-herindeling zal van velen m.n. een mentale omschakeling vragen, vooral van degenen die hun funktie, waarvan zij dachten dat het een specialisme was, moeten inruilen voor een funktie, waarin vrijwel alle aspecten van het politiewerk (ook hun specialisme) verenigd zijn. Dit proces dient zorgvuldig begeleid te worden. Het zijn zaken, die niet van vandaag op morgen "geregeld" kunnen zijn. Het korps moet hiervoor de tijd krijgen. Vorming en training dienen hierop gericht te zijn. En het beleid dient er rekening mee te houden, dat in tijden van organisatiewijziging het belang van mensen niet in de ver drukking komt. Verantwoordelijkheid voor organisatie en werkwijze De eindverantwoordelijkheid voor het nemen van beslissingen over een gewijzigde organisatie ligt uiteindelijk bij de burgemeester maar de voorbereiding van de inhoud van die beslissingen ligt voornamelijk bij de politie. De verantwoordelijkheid dient zoveel mogelijk te worden verspreid over alle niveau's en geledingen van het korps, want voor elke te nemen beslissing geldt: gezamenlijke verantwoordelijkheid moet leiden tot gezamenlijke aanvaarding en tot gemotiveerde en doelmatige uitvoering. Uitgangspunten en randvoorwaarden Alvorens een voor de praktijk hanteerbare subordening van doel stellingen te geven lijkt het noodzakelijk om te bezien op welke wijze en in welke vorm de taakuitoefening van de politie wordt begrensd De grenzen kunnen worden aangegeven door een tweetal uitganspunten en een vijftal randvoorwaarden. Het eerste uitgangspunt is, dat bij het doen van pogingen om de doelstellingen te realiseren bijzondere aandacht moet worden

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1981 | | pagina 155