50. 4.10. Preventie/repressie Het is voor de verdere uitwerking van onze beleidsuitgangspunten naar onze mening noodzakelijk dat wij hier stilstaan bij de begrippen preventie en repressie. In het kader van de politietaak wordt met preventie bedoeld elke activiteit, die er op gericht is om aantasting van de veiligheid te voorkomen. Repressie omvat elke handeling, die er op gericht is om veilig heidsbedreigende handelingen en situaties te stoppen en terug te draaien. Om allerlei redenen houdt de politie zich tot nu toe voornamelijk bezig met repressie. Dit houdt in dat zij allerlei naar buiten tredende vormen van onveiligheid bestrijdt c.q. tracht te stoppen, met name door middel van assistentie-surveillance en rechercheactiviteiten. Het gaat hier bijvoorbeeld om het doen stoppen van een vechtpartij, het vervolgens aanhouden en overbrengen van de vechtersbazen en het op deze wijze doen weerkeren van de rust (thuis, op straat, in het café). Dit stuk politiewerk blijft van grote betekenis. Toch is het een gemis dat de politie te weinig tijd kan besteden aan het preventief toezicht Om duidelijk te krijgen wat de politie in de toekomst wil met de verschillende vormen van toezicht, willen wij spreken van primaire, secundaire en tertiaire preventieDeze begrippen ver houden zich alsvolgt tot de bestaande begrippen repressie en preventie: Primaire Secundaire Tertiaire Preventie Preventie Preventie PREVENT I E. REPRESSIE. a. Onder tertiaire preventie willen wij verstaan: elke handeling welke gericht is op het voorkomen, dat onveilige situaties e.d. erger worden, met name door het daaraan verbinden van justitiële gevolgen. (Dus repressie, waarbij men zich beperkt tot symptoombestrijding.) b. Onder secundaire preventie willen wij begrijpen die handelingen, onder a. maar onder toevoeging van activiteiten om veiligheidsbedreigende factoren te stoppen en terug te draaien naar een gedeeld aanvaardbaar niveau door middel van bijvoorbeeld het blootleggen van de diepere achtergronden van crimineel of psycho-sociaal afwijkend gedrag en de oorzaken ervan mee te helpen bestrijden. Tevens is onder secundaire preventie te begrijpen het toezicht houden op de naleving van bijzondere wetten en verordeningen. c. Primaire preventie duidt elke handeling aan, gericht op het voorkomen van veiligheidsbedreigende factoren; het gaat hier bijvoorbeeld om voorlichting over inbraakpreventie, voorlichting over de gevolgen van drugs- en drankgebruik, verkeersvoorlichting en -onderwijs, het verzorgen van politiële aanwezigheid (dus: preventief politietoezicht)kortom, het wijzen van de Leeuwarder bevolking op de eigen verantwoordelijkheid en de mogelijkheden daarin t.a.v. deze veiligheidsbedreigende factoren. 5i. Wij zien een zekere wisselwerking tussen primaire en secundaire preventie enerzijds en tertiaire preventie anderzijds. Zonder te willen (en kunnen) beweren, dat toename van preventief toezicht in dezelfde mate leidt tot afname van de noodzaak tot repressief toezicht, gaan wij er wel van uit, dat op den duur van preventie een positief effect zal uitgaan. Als een samenleving zoals de burgerij van Leeuwarden voort durend wordt geconfronteerd met de eigen verantwoordelijkheid t.a.v. zijn medeburgers en diens eigendommen en de gemeenschaps eigendommen (groenvoorzieningen, scholen etc.), dan zou daarvan een positieve werking mogen worden verwacht ten aanzien van (verkeers)crimineel en ander ongewenst gedrag. Voorwaardenscheppend in de hierboven bedoelde zin kan de politie niet bezig zijn. Maar voorlichting en voorbeeld geven en hulpverlenen ligt wel binnen haar mogelijkheden. Eén van de middelen tot het bereiken van de doelstellingen zou dan ook moeten zijn het verleggen van het accent van repressieve naar preventieve activiteiten. Schematisch zou dat zo kunnen worden aangegeven: Primaire en Secundaire Preventie Tertiaire Preventie thans Primaire en Secundaire Tertiaire Preventie Preventie. straks Er van uitgaande dat tertiaire preventie een belangrijk deel van de totaal beschikbare tijd zal opeisen, zal een toename van primaire en secundaire preventie slechts gerealiseerd kunnen worden door het stellen van prioriteiten t.a.v. de te verrichten taken. In een model zou e.e.a. als volgt kunnen worden weergegeven: (zie volgende pag

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1981 | | pagina 158