No. 14-729 DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN; Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 22 oktober 1981 (bijlage nr. 4-37); BESLUIT: I. over te gaan tot het aanbrengen van een verbinding tussen de Schrans en de Sixmastraat ter hoogte van het perceel Schrans 91, overeenkomstig het nog nader uit te werken plan dat is aangegeven in de bij dit besluit behorende tekeningen nrs. SH 4-2A en SH 4-2B; II. voor het uitvoeren van het onder I bedoelde werk een krediet beschikt ar te stellen van 300.000,--; III. burgemeester en wethouders te machtigen tot uitvoering van het onder be doelde werk over te gaan, nadat het definitieve plan daarvoor om adv s is voorgelegd aan de Commissie voor Openbare Werken. Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van Voorzit r. Secreta s. Aan de Gemeenteraad. De newoners van de Emmakade N.Z. en de Vredeman de Vriesstraat hebben U bij brief v n 24- juni 1981 verzocht maatregelen te nemen tegen de overlast van vracht verkeer n deze straten. De gesignaleerde hinder zou voor een groot gedeelte het gevolg ijn van de afsluiting van het traject Zuidergrachtswal - Achter de Hoven - Wille Lodewijkstraat voor vrachtverkeer in oostelijke richting. Het vrachtver keer va uit het centrum zou thans gebruik maken van de route vanaf de Wirdumerpoorts- brug na de Oosterbrug en vervolgens via de Wijbrand de Geeststraat en de Vredeman de Vrie straat naar de Emmakade N.Z. rijden. In de brief wordt verder opgemerkt, dat one nks de daar geldende geslotenverklaring, vanaf de zijde van de rondweg nog vee vrachtverkeer de Emmakade N.Z. oprijdt. De suggestie wordt gedaan om het vrachtv "keer om te leiden via het Vliet. In Uw vergadering van 13 juli 1981 besloot U deze brief in onze handen te stelle: om pré-advies. Wij delen U thans het volgende mede. He vrachtverkeer in de Vredeman de Vriesstraat en op de Emmakade N.Z. is als gevolg n genoemde afsluiting hooguit met enkele procenten toegenomen en kan vrij gering orden genoemd. Dit blijkt uit de vergelijking van zogenaamde cordontellin gen var espectievelijk vóór en na deze afsluiting. Het in de brief gesuggereerde negerer van de geslotenverklaring, die voor de Emmakade N.Z. geldt, moet voor het grootst deel worden toegeschreven aan het feit, dat sommige bedrijven in het be zit zi; van een ontheffing. Vo *ts merken wij in dit verband op, dat momenteel een plan wordt voorbereid voor de reconstructie van de Franklinstraat. Daarbij wordt onderzocht, welke wegen rechts4- seks of via de parallelweg al dan niet aangesloten kunnen blijven op dit deel va de rondweg. Ook de aansluiting van de Emmakade N.Z. maakt deel uit van dit one zoek. Over dit reconstructieplan vindt overleg plaats met de bedrijven, die gev tigd zijn in het gebied, dat wordt begrensd door de Alma Tademastraat, het Vli de Franklinstraat en de Emmakade N.Z. Om dit overleg is verzocht, omdat hij de treffende bedrijven de vrees bestaat voor een duidelijk verminderde be- reikbaa eid tengevolge van de uitvoering van genoemd reconstructieplan. Wi achten het niet gewenst om, vooruitlopend op de te nemen beslissing inzake meergen md reconstructieplan, het overleg met deze bedrijven te doorkruisen door op dit -ment bepaalde straten gesloten te verklaren voor vrachtverkeer. De resul taten v de hiervoor bedoelde verkeerstellingen geven ons overigens ook geen aan leiding n dezen op dit moment stappen te nemen. Wi stellen U voor adressanten in bovenstaande zin te berichten. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, 3.S. Brandsma Burgemeester. W.3.G. Reumer Secretaris. Pré-adv es omtrent de brief van de bewoners van de Emmakade N.Z. en de Vredeman de Vrie traat, waarin verzocht wordt maatregelen te nemen tegen de overlast van vrachtv rkeer in deze straten. Bijlage nr. 4-38 Leeuwarden, 22 oktober 1981.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1981 | | pagina 256