nr. omschrijving eenheid tarief tijdvak (1-1-1902 96 Hek, muur of afrastering per m2 3,4-5 per jaar 97 Voetpad op gemeentegrond per ml 2,30 per jaar 98 Trottoir of andere be strating op gemeentegrond per m2 5,70 per jaar 99 Gemeentegrond in gebruik als tuin en/of plantsoen per m2 2,85 per jaar Bi ge nr. 452. Leeuwarden, 27 oktober 1981 - 10 - Vaststellen "Verordening Reinigingsheffingen". Aan de Gemeenteraad. In verband met het inwerking treden van een belangrijk deel van de Afval stoffenwet per 1 oktober 1979 heeft U bij besluit van 22 juni 1981, nr. 8325a, vas gesteld de "Afvalstoffenverordening gemeente Leeuwarden". Deze verordening stelt o.a. regelen m.b.t. het zich ontdoen van huishou delijke afvalstoffen, grof vuil enz. Voorts legt de wet in artikel 3, eerste lid, de gemeenten de plicht op, dat. tenminste eenmaal per week de huishoudelijke afvalstoffen worden ingezameld bij lk binnen haargrondgebied gelegen perceel, waar zodanige stoffen geregeld in :n particuliere huishouding kunnen ontstaan. De wet geeft ook aan, dat ter dekking van de kosten, die voor de gemeente verbonden zijn aan de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen en daarmee gelijk te stellen afvalstoffen, een heffing kan worden ingesteld (artikel 62 varf de Afvalstoffenwet). In verband hiermee merken wij op, dat een van de be lang rijkste uitgangspunten van de Afvalstoffenwet is, dat een ieder in beginsel ver utwoordelijk is voor de afvalstoffen, die hij voortbrengt. Dit uitgangspunt gas dus uit van het beginsel "de vervuiler betaalt", hetgeen impliceert, dat in rincipe volledig kostenverhaal mogelijk is. De heffing volgens de Afvalstoffenwet heeft duidelijk het karakter van een belasting, zulks in tegenstelling tot het thans van toepassing zijnde huis- vui echt, welke heffing is gebaseerd op basis van een retributieverordening ex. artikel 277 van de gemeentewet. Het karakter van een retributieheffing houdt in, dat alleen een recht kan worden gevraagd van degenen, die gebruik maks van de diensten van de reinigingsdienst. Deze vorm van heffen is dus be perk; ar dan de thans geopende mogelijkheid op grond van de Afvalstoffenwet. Vol as deze wet kunnen in de belasting worden betrokken al degenen, die ge- brui. maken van een woning, die aan de route van de ophaaldienst is gelegen, ongeacht of er al dan niet gebruik wordt gemaakt van de reinigingsdienst. De problemen met de bewijslast om aan te tonen dat daadwerkelijk van de dienst gebruik wordt gemaakt zijn hierbij dus vervallen. lij geven er daarom de voorkeur aan de heffing in het vervolg te baseren op grond van de Afvalstoffenwet. Deze heffing sluit bovendien beter aan op de door U vastgestelde "Afvalstoffenverordening" 'bij merken ten overvloede op, dat de door ons voorgestelde afvalstoffen heffing alleen van toepassing kan zijn op de verwijdering van huishoudelijk afval. De heffing van de overige verrichtingen door de Dienst Reiniging en Bran veer blijft gebaseerd op de retributieverordening ex artikel 277 van de gemeentewet Ln verband met het hiervoor vermelde is het noodzakelijk een nieuwe hef fingsverordening vast te stellen ter vervanging van de huidige Verordening op de heffing en invordering van reinigingsrechten. Omdat de reinigingsrechten thans gebaseerd zijn op verschillende wette- lij!' grondslagen, bieden wij U ter vaststelling aan een ontwerp, waarin de beid heffingen zijn gecombineerd in:

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1981 | | pagina 287