3-9
122. meer komt het ingetrokken voorstel
t aanleg van een tunnel onder de
uimelaan opnieuw in de raad aan de
de
Aangezien de aanleg van infra
structurele werken als de Ooster-
goweg slechts mogelijk is met be
hulp van rijkssubsidies, is een
bij en door alle betrokkenen be
kende en onderschreven prioriteits
bepaling gewenst, mede om te voor
komen dat de beschikbare capaciteit
aan mensen en geld onjuist wordt
aangewend
De huidige reconstructiewerkzaamhe
den aan de Schrans leiden niet tot
een capaciteitsvergroting en snel
lere doorstroming van het verkeer..
De werkzaamheden beogen het lang
zaam verkeer beter te beveiligen.
Naar verwachting zal dit voor het
gemotoriseerde verkeer zelfs een
capaciteitsvermindering betekenen
122. Het ingetrokken voorstel ging er
van uit dat in de dekking van de
uitvoeringskosten van de tunnel on
der meer kon worden voorzien, door
tot een bedrag van 850.000,te
beschikken over de bij Uw besluit
van 17 mei 1978, nr. 6829, voor de
aanleg van tunnels onder de ring
weg gereserveerde middelen.
In het kader van het ontwerp-dek-
kingsplan 1982-1986 hebt U besloten
het nog niet bestede gedeelte van
genoemde middelen en de daarop bij
geschreven rente, te bestemmen voor
extra-afschrijving.
Dit betekent dat genoemde middelen
thans niet meer voor een tunnel on
der de Dammelaan kunnen worden ge
bruikt. Hiervoor zal nu eventueel
moeten worden geput uit de stel
post Civiel-technische Werken.
Gezien het feit dat de kosten van
de werken die via genoemde stel
post moeten worden betaald, de
daarvoor beschikbare middelen
aanzienlijk overtreffen, zal nader
beraad over de verdeling van de
stelpost nodig zijn.
Met bedoeld beraad zal wel geruime
tijd zijn gemoeid. Van de uitslag
van dit beraad hangt in de eerste
plaats af of en wanneer het inge
trokken voorstel opnieuw op de
agenda komt.
Overigens hebben wij intussen bij
de Minister van Verkeer en Water
staat een verzoek om subsidie op
grond van de Beschikking Bijdragen
verkeers en vervoersvoorzieningen,
voor de aanleg van de tunnel inge
diend.