11 p 126. Vindt het College het ook niet zeer /venst dat op korte termijn een di- cte fietsverbinding tot stand wordt bracht tussen de Hemrikspolder (bij de toegangsbrug naar de Froskepolle) en de Rustenburgerweg over het ddeel Hiervoor is slechts een klein stuk fietspad en een heechhout nodig. D armee ontstaat een korte en land schappelijk fraaie fietsverbinding vanuit Leeuwarden-Zuid richting Kleine Geest en Suawoude. ingezien het Ouddeel ten Oosten van Froskepolle de natuurlijke begren- ng vormt tussen de gemeente Leeu- rden en Tietjerksteradeel is hier- •itrent overleg geboden tussen de ide gemeentebesturen, j het College bereid dat overleg oedig te openen 126. In het concept-Provinciaal Fiets padenplan, dat als kader zal die nen waarbinnen plannen voor aan leg van fietspaden kunnen worden gesubsidieerd, is de aanleg van een recreatief fietspad opgenomen vanaf de Rustenburgerweg (gemeente Tietjerksteradeel) via een brug over het Langdeel naar de Froske polle. Hier zou dan een kostbaar kunstwerk noodzakelijk worden, dat bovendien te dicht bij de ingang tot de Hemrik zou liggen. In ons commentaar aan Gedeputeerde Staten op dit conceptplan hebben wij medegedeeld het een goede ge dachte te vinden een zuid-ooste lijke fietsontsluiting voor Leeu warden te maken. In verband met de ontwikkeling van de Hemrik hebben wij echter als alternatief een route genoemd in het verlengde van de Planetenlaan via een brug over het Ouddeel, aansluitende op de Ouddeelweg in de gemeente Tietjerksteradeel. Wij zijn overigens van mening, dat de aanleg van dit fietspad niert de hoogste prioriteit heeft. Overleg in dit stadium is dan ook niet nodig. Pa 127. i Zwolle-zuid is een gescheiden looisysteem aangelegd. t de aldaar verstrekte informatie ijkt dat de investeringskosten nauwelijks hoger zijn dan bij een mengd systeem, zoals dat voorals- g in de bedoeling ligt in Wiarda- ren aan te leggen, dit geen reden de voorlopige be- issing in Wiardaburen een gemengd oieringssysteem aan te leggen op rte termijn te herzien, gezien de ate milieu- en energietechnische ■oordelen die bij een gescheiden systeem mogelijk zijn C 128, Kjn het College meedelen welke de oorzaken zijn van het niet tijdig I' aar zijn van het bestratingswerk in de nieuwbouwwijken Welke maatregelen ter verbetering van deze situatie denkt U te nemen 1 127. Het gescheiden stelsel in Zwolle is niet tot stand gekomen uit milieutechnische overwegingen, maar vanwege het feit, dat daar door het zuiveringsschap gevrij waard bleef van extra investerin gen in de zuiveringsinstallatie. De kosten, welke tot uitdrukking komen in de grondprijzen en onder houdsbudgetten, zijn voor de ge meente hoger bij een gescheiden stelsel 128. Door een latere start dan oorspron kelijk was voorzien van een aantal bouwprojecten in Camminghaburen kwam dit jaar een groot aantal wo ningen bijna gelijktijdig gereed. Met de aanleg van de woonstraten kan pas worden begonnen nadat de bouw gereed is, de nutsbedrijven de huisaansluitingen hebben ge maakt en de aannemers de bouwplaats hebben opgeruimd. Als gevolg van een en ander heeft eni ge tijd achterstand bij het bestra tingswerk bestaan. Deze achterstand is inmiddels nagenoeg ingelopen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1981 | | pagina 340