11
p 126. Vindt het College het ook niet zeer
/venst dat op korte termijn een di-
cte fietsverbinding tot stand wordt
bracht tussen de Hemrikspolder (bij
de toegangsbrug naar de Froskepolle)
en de Rustenburgerweg over het
ddeel
Hiervoor is slechts een klein stuk
fietspad en een heechhout nodig.
D armee ontstaat een korte en land
schappelijk fraaie fietsverbinding
vanuit Leeuwarden-Zuid richting
Kleine Geest en Suawoude.
ingezien het Ouddeel ten Oosten van
Froskepolle de natuurlijke begren-
ng vormt tussen de gemeente Leeu-
rden en Tietjerksteradeel is hier-
•itrent overleg geboden tussen de
ide gemeentebesturen,
j het College bereid dat overleg
oedig te openen
126. In het concept-Provinciaal Fiets
padenplan, dat als kader zal die
nen waarbinnen plannen voor aan
leg van fietspaden kunnen worden
gesubsidieerd, is de aanleg van
een recreatief fietspad opgenomen
vanaf de Rustenburgerweg (gemeente
Tietjerksteradeel) via een brug
over het Langdeel naar de Froske
polle. Hier zou dan een kostbaar
kunstwerk noodzakelijk worden, dat
bovendien te dicht bij de ingang
tot de Hemrik zou liggen.
In ons commentaar aan Gedeputeerde
Staten op dit conceptplan hebben
wij medegedeeld het een goede ge
dachte te vinden een zuid-ooste
lijke fietsontsluiting voor Leeu
warden te maken.
In verband met de ontwikkeling van
de Hemrik hebben wij echter als
alternatief een route genoemd in
het verlengde van de Planetenlaan
via een brug over het Ouddeel,
aansluitende op de Ouddeelweg in
de gemeente Tietjerksteradeel.
Wij zijn overigens van mening,
dat de aanleg van dit fietspad
niert de hoogste prioriteit heeft.
Overleg in dit stadium is dan ook
niet nodig.
Pa 127. i Zwolle-zuid is een gescheiden
looisysteem aangelegd.
t de aldaar verstrekte informatie
ijkt dat de investeringskosten
nauwelijks hoger zijn dan bij een
mengd systeem, zoals dat voorals-
g in de bedoeling ligt in Wiarda-
ren aan te leggen,
dit geen reden de voorlopige be-
issing in Wiardaburen een gemengd
oieringssysteem aan te leggen op
rte termijn te herzien, gezien de
ate milieu- en energietechnische
■oordelen die bij een gescheiden
systeem mogelijk zijn
C 128, Kjn het College meedelen welke de
oorzaken zijn van het niet tijdig
I' aar zijn van het bestratingswerk
in de nieuwbouwwijken
Welke maatregelen ter verbetering
van deze situatie denkt U te nemen 1
127. Het gescheiden stelsel in Zwolle
is niet tot stand gekomen uit
milieutechnische overwegingen,
maar vanwege het feit, dat daar
door het zuiveringsschap gevrij
waard bleef van extra investerin
gen in de zuiveringsinstallatie.
De kosten, welke tot uitdrukking
komen in de grondprijzen en onder
houdsbudgetten, zijn voor de ge
meente hoger bij een gescheiden
stelsel
128. Door een latere start dan oorspron
kelijk was voorzien van een aantal
bouwprojecten in Camminghaburen
kwam dit jaar een groot aantal wo
ningen bijna gelijktijdig gereed.
Met de aanleg van de woonstraten
kan pas worden begonnen nadat de
bouw gereed is, de nutsbedrijven
de huisaansluitingen hebben ge
maakt en de aannemers de bouwplaats
hebben opgeruimd.
Als gevolg van een en ander heeft eni
ge tijd achterstand bij het bestra
tingswerk bestaan. Deze achterstand
is inmiddels nagenoeg ingelopen.