3 - IA p 140. I het kader van verkeersregulerende maatregelen, zijn op diverse plaatsen j de stad zgn. verkeersdrempels aan bracht. Deze drempels zijn zodanig a gelegd, dat de trottoirs ter weers- zs den van de rijbaan met elkaar wor den verbonden. Dit heeft tot gevolg dat op de trot toirs spelende peuters en kleuters, in hun spel verdiept en al dan niet op step, trekker of skelter, onge merkt gaan oversteken, omdat de barrière "stoeprand" ontbreekt. - Kan hierin in verband met de veilig heid wijziging worden aangebracht (uiteraard rekening houdend met rolstoelen en kinderwagens) Wilt U bevorderen dat hiermee reke ning wordt gehouden bij nog uit te voeren werkzaamheden terzake Pa 141. laatste tijd valt in toenemende te te constateren dat motorvoer- igen, zonder dat zij een bestem- ng in de betreffende straat heb- gebruik maken van de in het der van het binnenstadsverkeers- p'an afgesloten straten. Ike maatregelen denkt het College r ertegen te ondernemen. |D 142, het College met ons van mening t de verkeerssituatie aan de zuid- k «nt van het Wilhelminaplein (toe- ng parkeerkelder, busbaan, e.d.) als die blijkt uit het feitelijke rkeersgedrag ter plaatse, veel te v- a sen overlaat ja, welke mogelijkheden ziet het lege ter verbetering hiervan P143. verkeerssituatie rondom de beweg- v zering naar de parkeergarage ge- v n dagelijks aanleiding tot ver- k ersovertredingen. V Ike maatregelen denkt het College t nemen om aan deze ongewenste toe- i ind een eind te maken 'i W nneer worden de verkeerslichten b de Plantage aangepast aan de gewijzigde verkeerssituatie 140. Bij de hier bedoelde verkeersta- fels gaat het om doorgetrokken trottoirs, waarbij de voetgangers die hierop lopen juridisch be schermd worden tegenover kruisend verkeer. Er zijn tot nu toe geen aanwijzin gen, dat de wijze waarop deze ver- keerstafels zijn uitgevoerd in het bijzonder voor de jongste ver keersdeelnemers onveilig zijn. Het wijzigen van de vormgeving van de ze tafels, met name wanneer het daarbij zou gaan om een verlaging hiervan, zal juist leiden tot een verminderde bescherming van de overstekende voetgangers aangezien er dan wellicht niet langer sprake is van een trottoir. Deze tafels zijn overigens aange bracht nabij die straten waaruit weinig gemotoriseerd verkeer is te verwachten. 14-1. Door politietoezicht op die plaat sen waar zich dit euvel voordoet. Geconstateerd wordt, dat dit ver schijnsel ondanks het grote aan tal bekeuringen hardnekkig is. 14-2/ Hét verkeersgedrag laat ter plaat- 14-3. se inderdaad te wensen over. Een plan tot reconstructie van het kruispunt Beursplein is in voorbe reiding. Binnenkort zullen voor stellen aan U worden voorgelegd. 14-4-. In de bedoelde oudere verkeers lichteninstallatie zit een auto maat met onvoldoende mogelijkhe den om in alle situaties optimaal te voorzien. Daarom zal een moderne automaat moeten worden aangeschaft.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1981 | | pagina 343