r t opvallende reclame verluchtigde to's/busjes geparkeerd, die uit- ukkelijk als reclameobject dienen. C 147. s bomen "vol in blad" het kunst- 14-7 P 148. het U bekend dat de Brandemeer in 14-8 3 - 15 p 145. ngs de rondweg staan regelmatig 14-5 Welke juridische mogelijkheden zijn et om het langdurig parkeren van motorvoertuigen, die een functie bben als "mobiele reclamezuil" te gen te gaan C146. r plaatse van de kruising Damme- 14-6 an-Valeriusstraat-Troelstraweg is begroeiing van de binnenberm weer hoog en levert gevaar op voor het rkeer. Indien 's avonds de ver- erslichten zijn uitgeschakeld en n komende vanaf de Valeriusstraat nksaf de Troelstraweg wil oprijden, et men geen auto's aankomen uit de chting Dammelaan en moet men ge- arlijk dicht bij de rijbaan stop- n om zicht op de situatie te ver- ijgen. Dit geldt uiteraard even- er voor het verkeer, komende langs Troelstraweg en rechtdoor gaande chting Stiens. cht onvoldoende door laten -zoals de Troelstraweg tussen Leeuwerik raat en Valeriusplein- is er on- ldoende zicht op trottoir en etspad, waardoor er een onveilige tuatie ontstaat, die verbetering reist. e denkt men dit ter hand te nemen 1 lgaard niet zelden als een race- i an wordt gebruikt en dat deze situa tie -met name met het oog op de naast- egen scholen- onverantwoorde risi co s oplevert ja, wat is het College van plan h-eraan te doen? Zijn er structurelere R- itregelen (wegversmalling e„d.) denk- t ir dan het aanbrengen van op deze situatie toegespitste verkeersborden en i tensievere controle op overschrij- d ag van de maximum-snelheid Tegen dit verschijnsel als zodanig kan op basis van de huidige bepa lingen niet worden opgetreden, in dien het betreffende reclamevoer tuig normaal op de weg is gepar keerd. Optreden is echter wel mogelijk, indien een dergelijk voertuig is geparkeerd in een grondstrook, middenberm of iets dergelijks. Het ligt in de bedoe ling aan deze problematiek aan dacht te besteden in het kader van de herziening van de Algemene Politieverordening. Uit nader onderzoek is ons geble ken dat de auto's komende van de Dammelaan niet door de laagblij- vende beplanting direct bij het kruispunt, aan het gezicht worden onttrokken, doch door de op enige afstand van dit kruispunt groeien de, wat hogere struiken. Wij heb ben de directeur Openbare Werken inmiddels opdracht gegeven deze struiken in de middenberm van de Dammelaan tot op een afstand van 50 m vanaf het kruispunt te ver wijderen Gedurende de zomer waarborgt het langdurige daglicht een veilige situatie. Slechts gedurende enkele weken in nazomer en herfst komt de na delige situatie vol blad-kunst licht storend voor. Wij betwijfelen of het dan nood zakelijk is, dit ter hand te nemen. Het ongevallenbeeld van de Brande meer toont niet aan dat er een ver band zou zijn tussen de te hoge snelheden waarmee op deze weg wordt gereden en de hier plaatsvindende ongevallen. Wij achten maatregelen als een wegversmalling daarom wei nig zinvol. Een verantwoord ver keersgedrag kan helaas niet worden afgedwongen door het plaatsen van borden. Overigens kan in verband met het personeelsbestand niet in tensiever worden gecontroleerd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1981 | | pagina 344