r t opvallende reclame verluchtigde
to's/busjes geparkeerd, die uit-
ukkelijk als reclameobject dienen.
C 147. s bomen "vol in blad" het kunst- 14-7
P 148. het U bekend dat de Brandemeer in 14-8
3 - 15
p 145. ngs de rondweg staan regelmatig 14-5
Welke juridische mogelijkheden zijn
et om het langdurig parkeren van
motorvoertuigen, die een functie
bben als "mobiele reclamezuil" te
gen te gaan
C146. r plaatse van de kruising Damme- 14-6
an-Valeriusstraat-Troelstraweg is
begroeiing van de binnenberm weer
hoog en levert gevaar op voor het
rkeer. Indien 's avonds de ver-
erslichten zijn uitgeschakeld en
n komende vanaf de Valeriusstraat
nksaf de Troelstraweg wil oprijden,
et men geen auto's aankomen uit de
chting Dammelaan en moet men ge-
arlijk dicht bij de rijbaan stop-
n om zicht op de situatie te ver-
ijgen. Dit geldt uiteraard even-
er voor het verkeer, komende langs
Troelstraweg en rechtdoor gaande
chting Stiens.
cht onvoldoende door laten -zoals
de Troelstraweg tussen Leeuwerik
raat en Valeriusplein- is er on-
ldoende zicht op trottoir en
etspad, waardoor er een onveilige
tuatie ontstaat, die verbetering
reist.
e denkt men dit ter hand te nemen
1 lgaard niet zelden als een race-
i an wordt gebruikt en dat deze situa
tie -met name met het oog op de naast-
egen scholen- onverantwoorde risi
co s oplevert
ja, wat is het College van plan
h-eraan te doen? Zijn er structurelere
R- itregelen (wegversmalling e„d.) denk-
t ir dan het aanbrengen van op deze
situatie toegespitste verkeersborden en
i tensievere controle op overschrij-
d ag van de maximum-snelheid
Tegen dit verschijnsel als zodanig
kan op basis van de huidige bepa
lingen niet worden opgetreden, in
dien het betreffende reclamevoer
tuig normaal op de weg is gepar
keerd. Optreden is echter wel
mogelijk, indien een dergelijk
voertuig is geparkeerd in een
grondstrook, middenberm of iets
dergelijks. Het ligt in de bedoe
ling aan deze problematiek aan
dacht te besteden in het kader
van de herziening van de Algemene
Politieverordening.
Uit nader onderzoek is ons geble
ken dat de auto's komende van de
Dammelaan niet door de laagblij-
vende beplanting direct bij het
kruispunt, aan het gezicht worden
onttrokken, doch door de op enige
afstand van dit kruispunt groeien
de, wat hogere struiken. Wij heb
ben de directeur Openbare Werken
inmiddels opdracht gegeven deze
struiken in de middenberm van de
Dammelaan tot op een afstand van
50 m vanaf het kruispunt te ver
wijderen
Gedurende de zomer waarborgt het
langdurige daglicht een veilige
situatie.
Slechts gedurende enkele weken
in nazomer en herfst komt de na
delige situatie vol blad-kunst
licht storend voor.
Wij betwijfelen of het dan nood
zakelijk is, dit ter hand te nemen.
Het ongevallenbeeld van de Brande
meer toont niet aan dat er een ver
band zou zijn tussen de te hoge
snelheden waarmee op deze weg wordt
gereden en de hier plaatsvindende
ongevallen. Wij achten maatregelen
als een wegversmalling daarom wei
nig zinvol. Een verantwoord ver
keersgedrag kan helaas niet worden
afgedwongen door het plaatsen van
borden. Overigens kan in verband
met het personeelsbestand niet in
tensiever worden gecontroleerd.