4-1
Par. 4. BELEIDSSECTOR ONDERWIJS
Pa 163.
C 164.
P 16
pa 166.
A. Onderwijsbeleid
Welke relatie -bestaat er tussen
het innovatieplan basisonderwijs
en de raamnota onderwijsbeleid
Leeuwarden? Hoe wordt de Ge
meenteraad bij de totstandko
ming van de eerstgenoemde nota
betrokken?
De onderwijsvernieuwing vergt
veel aandacht en inspanning van
zowel de afdeling Onderwijs als
van de onderwijsgevenden.
In dit kader zijn meerdere com
missies (werkgroepen, stuurgroe
pen e.d.) gevormd.
Uit een oogpunt van doelmatigheid
verdient het ongetwijfeld aanbe
veling om daarvoor in aanmerking
komende activiteiten te coördine
ren.
Wat is het standpunt van het Col
lege?
Wat doet de gemeente concreet aan
het stimuleren van roldoorbrekend
onderwijs?
Welke mogelijkheden ziet het
College en welke initiatieven
zou U kunnen nemen m.b.t. de
stimulering van het vredesonder-
wijs.
163. De raamnota zal de hoofdlijnen
van het onderwijsbeleid weer
geven. Het innovatieplan heeft
tot doel een planmatige aanpak
van het innovatieproces basis
onderwijs te realiseren.
Wij zijn voornemens dit inno
vatieplan t.z.t. ter vaststel
ling aan de Raad voor te leggen.
164. Ons beleid t.a.v. de onderwijs
vernieuwing is er voortdurend
op gericht de nodige coördinatie
tot stand te brengen.
165. In de onlangs verzonden aanbie
dingsbrief bij het Structuur
schoolwerkplan voor het openbaar-
primair onderwijs hebben wij de
leerkrachten en oudercommissies
verzocht bij de invulling van
de schoolwerkplanontwikkeling
onder meer expliciet aandacht
te besteden aan het streven naar
een doorbreking van rolbevesti-
gende elementen en leermiddelen
in het onderwijs. In de komende
jaren zal dit streven via de
schoolwerkplanontwikkeling dus
concreet gestalte gaan krijgen.
Voorts wordt een onderwijsproject
"Textiele handvaardigheid" bij
de Rijks Pedagogische Academie
gesubsidieerd, waarbij studenten
en basisscholen worden begeleid
bij het zoeken naar mogelijkheden
voor roldoorbrekend onderwijs.
Daarnaast wordt in het ontwikke
lingsproject "Educatieve achter
standen" aandacht aan dit aspect
besteed.
166. De inhoud en de wijze van aanbie
ding van het vredesonderwiis
staan momenteel volop ter discus
sie.
Wij zijn bereid hierover met het