P 16
P 166
Pa 16
I
P 170,
A—2
B. Onderwijs aan anderstaligen.
Wat zijn de redenen dat de Stich
ting van een Internationale
Schakelklas zo lang op zich laat
wachten?
Is de toezegging aan de Commissie
Onderwijs, dat een werkgroep zou
worden ingesteld met als taak:
bouwstenen aan te dragen voor een
gemeentelijk beleidsplan op het
terrein van onderwijs aan anders
taligen nagekomen?
Zo ja, op welke termijn kunnen we
daarvan de rapportage verwachten?
Vorig jaar is er een werkgroep in
gesteld (bestaande uit alle leer
krachten binnen het openbaar en
gewoon lager onderwijs die speciaal
zijn aangesteld voor de begeleiding
van anderstalige leerlingen en
ambtenaren van de Schooladviesdienst
en de afdeling Onderwijs)- zie het
antwoord onder vraag 215 vorig jaar-
Hoe vaak heeft deze werkgroep ver
gaderd en hoever is ze gevorderd
met het toegezegd beleidsplan?
Hoe functioneert de werkgroep die
belast is met een voorlichtende
taak aan ouders van Turkse en Marok
kaanse leerlingen over het Neder
landse onderwijssysteem en de be
doeling van bi-cultureel onderwijs?
onderwijsveld en de plaatselijke
onderwijsorganisaties overleg
te plegen.
167. Als gevolg van een te geringe
belangstelling kon tot op heden
geen Internationale Schakelklas
worden gevormd. Het benaderen
van de andere drie grote gemeen
ten in Friesland heeft destijds
onvoldoende respons opgeleverd.
Het laatste jaar is het aantal
leerlingen dat in een dergelijke
klas zou kunnen worden geplaatst
dusdanig toegenomen dat er inmid
dels nieuwe initiatieven worden
ondernomen. Bovendien blijkt er
toch wel enige belangstelling te
bestaan bij scholen uit andere
gemeenten in Friesland.
Zodra wij de beschikking hebben
over alle noodzakelijke gegevens
wordt overleg gepleegd op welke
wijze aan de stichting van een
Internationale Schakelklas vorm
kan worden gegeven.
168/ Tot dusver zijn er enkele bijeen-
169. komsten geweest waarbij hoofdzake
lijk organisatorische zaken aan
de orde zijn gekomen. Voorts zijn
middels deze werkgroep de gegevens
aangedragen voor de ten behoeve
van de faciliteiten voor anders
taligen bij het ministerie in te
dienen zgn. "plannen van inzet".
De werkgroep zal zich dit school
jaar meer bezighouden met de
onderwijs-inhoudelijke kant van
het onderwijs aan anderstaligen.
170. De werkgroep bi-cultureel onder
wijs functioneert niet meer, aan
gezien is gebleken dat de ouders
van Turkse en Marokkaanse kinde
ren onvoldoende medewerkten.
De door de werkgroep georganiseerd