P 16 P 166 Pa 16 I P 170, A—2 B. Onderwijs aan anderstaligen. Wat zijn de redenen dat de Stich ting van een Internationale Schakelklas zo lang op zich laat wachten? Is de toezegging aan de Commissie Onderwijs, dat een werkgroep zou worden ingesteld met als taak: bouwstenen aan te dragen voor een gemeentelijk beleidsplan op het terrein van onderwijs aan anders taligen nagekomen? Zo ja, op welke termijn kunnen we daarvan de rapportage verwachten? Vorig jaar is er een werkgroep in gesteld (bestaande uit alle leer krachten binnen het openbaar en gewoon lager onderwijs die speciaal zijn aangesteld voor de begeleiding van anderstalige leerlingen en ambtenaren van de Schooladviesdienst en de afdeling Onderwijs)- zie het antwoord onder vraag 215 vorig jaar- Hoe vaak heeft deze werkgroep ver gaderd en hoever is ze gevorderd met het toegezegd beleidsplan? Hoe functioneert de werkgroep die belast is met een voorlichtende taak aan ouders van Turkse en Marok kaanse leerlingen over het Neder landse onderwijssysteem en de be doeling van bi-cultureel onderwijs? onderwijsveld en de plaatselijke onderwijsorganisaties overleg te plegen. 167. Als gevolg van een te geringe belangstelling kon tot op heden geen Internationale Schakelklas worden gevormd. Het benaderen van de andere drie grote gemeen ten in Friesland heeft destijds onvoldoende respons opgeleverd. Het laatste jaar is het aantal leerlingen dat in een dergelijke klas zou kunnen worden geplaatst dusdanig toegenomen dat er inmid dels nieuwe initiatieven worden ondernomen. Bovendien blijkt er toch wel enige belangstelling te bestaan bij scholen uit andere gemeenten in Friesland. Zodra wij de beschikking hebben over alle noodzakelijke gegevens wordt overleg gepleegd op welke wijze aan de stichting van een Internationale Schakelklas vorm kan worden gegeven. 168/ Tot dusver zijn er enkele bijeen- 169. komsten geweest waarbij hoofdzake lijk organisatorische zaken aan de orde zijn gekomen. Voorts zijn middels deze werkgroep de gegevens aangedragen voor de ten behoeve van de faciliteiten voor anders taligen bij het ministerie in te dienen zgn. "plannen van inzet". De werkgroep zal zich dit school jaar meer bezighouden met de onderwijs-inhoudelijke kant van het onderwijs aan anderstaligen. 170. De werkgroep bi-cultureel onder wijs functioneert niet meer, aan gezien is gebleken dat de ouders van Turkse en Marokkaanse kinde ren onvoldoende medewerkten. De door de werkgroep georganiseerd

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1981 | | pagina 351