15-1
ar. 15 BELEIDSSECTOR OVERIGE INKOMSTEN EN UITGAVEN.
Algemene financiële aspecten van het beleid.
Pa 328. Welke relatie bestaat er tussen de
genoemde prioriteiten van dit ont-
werp-beleidsplan en de voorstellen
gedaan tot aanvulling of verbete
ring van het bestaande voorzienin
genniveau.
Pa 329, Kan het College een overzicht geven
van de voorgenomen nieuwe taken en
nieuwe werkzaamheden die als gevolg
van de bezuinigingen niet door kun
nen gaan?
330, Waar ligt de grens van de toelaatbare
bezuinigingen? M.a.w. hoe groot is de
rek voordat we de begrotingstekort-
situatie ingaan.
is het College bereid in verband hier
mee een uitputtende lijst met moge
lijke bezuinigingen te maken, opdat
de Raad weet waarover zij praat?
D331. Waaraan denkt het College met name als
iet uitspreekt dat"het niet uitgeslo
ten moet worden geacht dat de verwach
tingen t.a.v. de ontwikkelingen van de
overige gemeentelijke inkomsten»'in de
oop van 1982 zullen moeten worden
bijgesteld?
0 332. n februari '81 werd het tekort voor
Ie jaren 1982-1986 becijferd op 7
ln. In mei kwam het College met de
mededeling dat het tekort 15,3 zou
edragen. Eind augustus, bij het ver
schijnen van het beleidsplan 1982-
986, berekent het College het tekort
p 16,k min. Hoe groot is, volgens het
ollege, het tekort voor de jaren 1982-
986 op het moment dat het College
eze vraag voor beantwoording onder
gen krijgt?
328. De voorstellen gedaan tot aanvul
ling of verbetering van het be
staande voorzieningenniveau vinden
voor het overgrote deel hun basis
in de hoofdpunten van het beleid
zoals deze zijn vermeld op blz.
1-2 en 1-3 van het beleidsplan
1982-1986, welke hoofdpunten op
hun beurt weer zijn afgeleid van
het "Collegeprogramma voor de
raadsperiode 1978-1982".
329. Voor een overzicht van voorstellen
waarvan wij gemeend hebben dat die
in principe niet gehonoreerd kunnen
worden, mogen wij U verwijzen naar
Bijlage V van het bijlagenboek be
horende bij het beleidsplan 1982-
1986. Ook in ons voorstel aan Uw
Raad van 18 juni 1981 (bijlage nr.
272) staan enkele nieuwe taken en
werkzaamheden vermeld die als ge
volg van de noodzakelijke bezuini
gingen geen doorgang kunnen vinden.
330. De grens van de toelaatbare bezui
nigingen wordt voornamelijk bepaald
door de door de wet opgelegde taken
en het door de gemeente te voeren
beleid en de daarbij te hanteren
uitgangspunten. Gelet op de termijn
waarop de resultaten van de her-
waarderingsonderzoeken bekend die
nen te zijn, is niet gekozen voor
een onderzoek naar alle mogelijk
heden tot bezuiniging.
331. Wij denken daarbij met name aan een
aantal rijksuitkeringen zoals de
doeluitkering Onderwijs en Politie
en aan de opbrengst uit leges.
332. Over de toekomstverwachtingen zijn
wij niet optimistisch. Op dit mo
ment hebben wij echter niet zodanig
kwantificeerbare afwijkingen kunnen
constateren, dat een aanpassing van
het genoemde bedrag van 16,4-
miljoen nodig is.