15-1 ar. 15 BELEIDSSECTOR OVERIGE INKOMSTEN EN UITGAVEN. Algemene financiële aspecten van het beleid. Pa 328. Welke relatie bestaat er tussen de genoemde prioriteiten van dit ont- werp-beleidsplan en de voorstellen gedaan tot aanvulling of verbete ring van het bestaande voorzienin genniveau. Pa 329, Kan het College een overzicht geven van de voorgenomen nieuwe taken en nieuwe werkzaamheden die als gevolg van de bezuinigingen niet door kun nen gaan? 330, Waar ligt de grens van de toelaatbare bezuinigingen? M.a.w. hoe groot is de rek voordat we de begrotingstekort- situatie ingaan. is het College bereid in verband hier mee een uitputtende lijst met moge lijke bezuinigingen te maken, opdat de Raad weet waarover zij praat? D331. Waaraan denkt het College met name als iet uitspreekt dat"het niet uitgeslo ten moet worden geacht dat de verwach tingen t.a.v. de ontwikkelingen van de overige gemeentelijke inkomsten»'in de oop van 1982 zullen moeten worden bijgesteld? 0 332. n februari '81 werd het tekort voor Ie jaren 1982-1986 becijferd op 7 ln. In mei kwam het College met de mededeling dat het tekort 15,3 zou edragen. Eind augustus, bij het ver schijnen van het beleidsplan 1982- 986, berekent het College het tekort p 16,k min. Hoe groot is, volgens het ollege, het tekort voor de jaren 1982- 986 op het moment dat het College eze vraag voor beantwoording onder gen krijgt? 328. De voorstellen gedaan tot aanvul ling of verbetering van het be staande voorzieningenniveau vinden voor het overgrote deel hun basis in de hoofdpunten van het beleid zoals deze zijn vermeld op blz. 1-2 en 1-3 van het beleidsplan 1982-1986, welke hoofdpunten op hun beurt weer zijn afgeleid van het "Collegeprogramma voor de raadsperiode 1978-1982". 329. Voor een overzicht van voorstellen waarvan wij gemeend hebben dat die in principe niet gehonoreerd kunnen worden, mogen wij U verwijzen naar Bijlage V van het bijlagenboek be horende bij het beleidsplan 1982- 1986. Ook in ons voorstel aan Uw Raad van 18 juni 1981 (bijlage nr. 272) staan enkele nieuwe taken en werkzaamheden vermeld die als ge volg van de noodzakelijke bezuini gingen geen doorgang kunnen vinden. 330. De grens van de toelaatbare bezui nigingen wordt voornamelijk bepaald door de door de wet opgelegde taken en het door de gemeente te voeren beleid en de daarbij te hanteren uitgangspunten. Gelet op de termijn waarop de resultaten van de her- waarderingsonderzoeken bekend die nen te zijn, is niet gekozen voor een onderzoek naar alle mogelijk heden tot bezuiniging. 331. Wij denken daarbij met name aan een aantal rijksuitkeringen zoals de doeluitkering Onderwijs en Politie en aan de opbrengst uit leges. 332. Over de toekomstverwachtingen zijn wij niet optimistisch. Op dit mo ment hebben wij echter niet zodanig kwantificeerbare afwijkingen kunnen constateren, dat een aanpassing van het genoemde bedrag van 16,4- miljoen nodig is.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1981 | | pagina 402