15-2 P333. et is meer dan ooit nodig de hoogst ogelijke eisen te stellen aan het in onze gemeente gehanteerde signa- lerings- en bewakingssysteem m.b.t. et gemeentelijke uitgavenpatroon en de concrete budgetbewaking. Welk systeem van budgetbewaking wordt eigenlijk in Leeuwarden ge- anteerd? Welke afdelingen/bureau's zijn hier mee specifiek belast? Wat is hun exacte taakomschrijving en hoe, respectievelijk hoe vaak vindt terugkoppeling plaats naar het College respectievelijk de verant woordelijke wethouder? B. Financiële verhouding. 334 Is het College bereid overleg te plegen met de Provinciale- en de Rijksoverheid over de uiterst moeilijke financiële situatie van de gemeente Leeuwarden? Pa 335 )it het hele beleidsplan wordt duide- ijk dat de benarde financiële situa tie de speelruimte voor nieuwe initi atieven beperkt. i) Welke stappen gaat de gemeente de komende tijd zetten om te voorko men dat de besnoeiingen op de ge meente-uitkeringen van rijkswege nog verder doorgevoerd worden? Welke activiteiten ontplooit de VNG in deze - is er bijvoorbeeld al een gemeenschappelijke reactie op de brief waarin gesteld wordt dat alle gemeenten moeten her structureren? c) Is er inderdaad sprake van een sterke toename van 't aantal art. 12 gemeenten of dreigt dit? 333. Voor wat betreft de budgetbewa king merken wij op, dat voor zo veel het uitgaven van takken van dienst betreft de daarvoor beschik baar gestelde middelen worden be waakt door de betreffende tak van dienst. Voor zoveel de uitgaven op de algemene dienst betrekking hebben worden de beschikbaar gestelde bud getten bewaakt door de betreffende functionele afdeling, die gemach tigd is tot de besteding van de budgetten. De afdeling Financiën en Belasting en vervult op dit gebied een coör dinerende taak. Exacte taakomschrijvingen zijn niet aanwezig. Over de bewaking van de onderhoudskredieten van de D.S.O. wordt maandelijks gerapporteerd aan de afdeling Financiën en Belastingen. 334. Wij zijn van mening, dat de oor zaken, die hebben geleid tot de slechte financiële positie van onze gemeente niet zodanig verschillen met die van andere gemeenten van de grootte van Leeuwarden, dat dit een motief zou opleveren met de provin- ciale-en de centrale overheid een overleg te openen met als doel aan vullende middelen van het Rijk te krijgen. 335. a) Activiteiten zoals door vragen steller bedoeld zullen wij via de V.N.G. aan het Kabinet en de Staten-Generaal kenbaar maken. Op grond van ervaringen geven wij in zaken als deze hieraan de voor keur boven een individuele actie. b) Voor de activiteiten van de V.N.G. mogen wij U onder andere verwijzen naar de Open Brief (Ge meente onder druk) aan de Kabi netsformateur en de brief over deze problematiek aan de Staten- Generaal. c) Er is ons inziens geen sprake van een beduidende toename van het aantal art. 12 gemeenten. Blij kens gegevens uit de gemeente fondsbegroting 1982 bedroeg het aantal gemeenten in 1972 157, in 1980 53, terwijl voor 1981 op 44 wordt gerekend.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1981 | | pagina 403