15-6
D 346. P grond waarvan meent het College
e te hanteren rentevoet voor 1982
e kunnen stellen op 11%, terwijl
e huidige marktrente aanzienlijk
oger ligt en bovendien nog geen
zicht op verlaging daarvan is?
C347, De begroting 1981 wordt beïnvloed
door richtlijnen van Ged. Staten
m.b.t. de rentevoet (tweede bij
stelling - bijl. 371).
ndien t.o.v. het bestaande peil
et rentepercentage zich (voorlo
pig) niet in neerwaartse lijn ont-
vikkelt, zal dit (deels) een ver-
ere verslechtering van de budget
taire positie van de gemeente be
tekenen
Velke verwachtingen koestert het
ollege omtrent het in het beleids-
lan gehanteerde percentage van 11
n relatie tot het omslagpercen-
age?
346. Op basis van de omstreeks december
1980 bekende marktgegevens is de
rentevoet voor nieuwe investeringen
in 1982 oorspronkelijk vastgesteld
op 10% en naderhand bijgesteld naar
11%.
De begroting 1981 is terzake eerst
bijgesteld van 9% naar 11% en later
van 11% naar 12%.
Thans beweegt het renteniveau voor
leningen op de kapitaalmarkt zich
tussen 121 en 13%. Wij verwachten
dat genoemd renteniveau zich - onder
druk van het zeer grote financie
ringstekort van het Rijk en de
lagere overheden en onder de druk
van het Amerikaanse monetaire be
leid - op een weliswaar iets lager
maar toch hoog niveau zal blijven
bewegen.
Voor 1982 verwachten wij thans
terzake een renteniveau dat schom
melt tussen 11% en 12%. Zonodig
zullen wij de Raad t.z.t. voorstel
len het in de begroting gehanteer
de rentepercentage van 11 te her
zien.
347. Een eventuele negatieve bijstelling
van bijvoorbeeld 11 naar 12% (ge
middelde marktrente) zou voor het
dienstjaar 1982 een bruto effect van
0,41% hebben op het omslagpercen
tage.
Uitgedrukt in geld zou het effect
van genoemde rentebijstelling
een extra rentelast veroorzaken
van ongeveer 410.000,netto.