Gezien dit gegeven, gevoegd bij het feit dat een conserverend bestemmings
plan ontworpen moet worden, is het zondermeer noodzakelijk dat de taak
omschrijving duidelijk en beperkt van opzet is.
Alleen hierdoor kan worden voorkomen dat discussies worden gehouden die
leiden tot vertragingen en andere, kostenverhogende onderzoeken.
In de tweede plaats, dat de taakopdracht gericht is op het ontwerpen van een
bestemmingsplan. Dit houdt in dat de eindsituatie onderwerp van discussie
zal dienen te zijn en niet de vraag welke tijdelijke oplossingen wellicht
mogelijk zijn. Dat zal een punt van nadere besluitvorming kunnen zijn, omdat
een bestemmingsplan niet aangeeft op welk tijdstip de daarin opgenomen bestem
mingen gerealiseerd zullen worden.
Ten aanzien van de ontsluiting van de vestiging Nieuwe Weme merken wij
op dat in het raam van het verstrekken van de bouwvergunning de voorwaarde is
gesteld, dat de in- en uitrit gesitueerd dient te zijn aan de Emmakade Z.Z.
Een ontsluiting van/naar de Willem Lodewijkstraat achtten wij ongewenst,
gezien de huidige en toekomstige functie van deze straat en de nabijheid van de
rondweg en de gevolgen van de ter plaatse nodige reconstructiewerkzaamheden.
Dit alles is een integrerend onderdeel van het in 1978 vastgestelde verkeers-
structuurplan, alsmede van het in 1980 aanvaarde uitwerkingsplan voor de
Schil-Oost. De functie, die aan de Willem Lodewijkstraat is toegekend heeft
consequenties voor de ontsluiting van en de verkeersafwikkeling in het gebied
Oranjewijk. Een daarvan is dat de route zo weinig mogelijk belast moet worden
met afslaand/kruisend verkeer.
Dit zal namelijk leiden tot gevaarlijke situaties - ondermeer voor het lang
zaam verkeer - en capaciteitsverlies zeker in het onderhavige geval waar Je
uit- c.q. inrit relatief dicht bij het kruispunt zou komen te liggen.
Niettemin hebben wij begrip voor de bezwaren die door de Belangenvereniging
Oranjewijk naar voren zijn gebracht tegen de ontsluiting van de Nieuwe We-ie.
Deze bezwaren kunnen onzes inziens echter voor een belangrijk deel worden
ondervangen door uitsluitend voor rechtsafslaand verkeer een ontsluitings
mogelijkheid te creërenvanaf/naar de Willem Lodewijkstraat.
Dit betekent, dat alleen het verkeer dat vanaf de rondweg komt en dat van.«f
het parkeerterrein rechtsaf gaat, gebruik kan maken van deze in- en uitri
Hiermede worden evenwel relatief veel ongewenste verkeersbewegingen door ie
wijk voorkomen, omdat het grootste deel van de bezoekers vanaf de rondweg komt
De briefschrijvers schatten dit deel zelfs op 70% van het totaal.
De verkeersfunctie van de Willem Lodewijkstraat wordt hiermee niet onaanvaard
baar aangetast, aangezien het geen kruisend verkeer is. Een en ander imp -
ceert wel dat hernieuwd overleg met de Nieuwe Weme nodig is. Gezien de
besprekingen die aan het verlenen van de bouwvergunning zijn voorafgegaar
mogen wij echter verwachten dat het gewijzigde voorstel van die zijde de In
stemming kan krijgen.
Voor het tweede bezwaar van de Belangenvereniging hebben wij begrip
Wij hebben de taakomschrijving dan ook aangepast in die zin dat nader onder
zoek zal dienen uit te wijzen op welke manier het plangebied aan de oost
zijde ontsloten dient te worden.
Wij willen echter met nadruk stellen dat dit onderzoek niet mag leit n
tot een zodanige oplossing dat beide straten een ontsluitingsfunctie krijyen.
Dit is namelijk ongewenst voor de stroomfunctie van de Willem Lodewijkst at
en zal bovendien onrustige effecten hebben voor de woonbuurt zelve.
Wij gaan er eveneens vanuit, dat overeenkomstig het verkeersuitwerkingsp n
de Emmakade afgesloten wordt van de rondweg, zodra de Kanaalweg zal zijn
doorgetrokken.
-3-
De kosten die gemoeid zijn met de uitvoering van de taakopdracht zijn
geraamd op 75.000, Dit bedrag zal ten laste van de voor de stadsver
nieuwing beschikbare middelen worden gebracht.
Met de mededeling dat de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening over
dit voorstel is gehoord, stellen wij U voor in te stemmen met de boven
omschreven taakopdracht voor de projektgroep.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
3.S. Brandsma, Burgemeester.
W.3.G. Reumer, Secretaris.
-2-