No. 15880. DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN; Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 12 november 1981 (bijlage no. 500); BESLUIT I. tot wijziging van de spoorwegovergang Schrans over te gaan, zulks in verband met het door de N.V. Nederlandse Spoorwegen aanbrengen van een AHOB-installatie II. voor de uitvoering een krediet ad 47.500,beschikbaar te stelle:t. Aldus vastgesteld in de openbare vergader ng van Voorzitter, Secretaris. Wijziging spoorwegovergang Achter de Hoven. Bijlage nr. 501. Leeuwarden, 12 november 1981. Aan de Gemeenteraad. De N.V. Nederlandse Spoorwegen heeft ons een aantal jaren geleden reeds medegedeeld, dat de beveiliging van de spoorwegovergang Achter de Hoven voor verbetering vatbaar is. In 1973 heeft de N.S. in verband met de opzet van de meerjarenplanning contact met ons opgenomen om de wensen terzake te vernemen. In die tijd bestonden evenwel nog de plannen tot het omhoog of omlaag brengen van de spoorbaan, gelegen tussen de overweg in de Schrans en de spoor brug over de Greuns. In dat kader zou de spoorwegovergang Achter de Hoven kun nen vervallen. Nadat deze plannen van de baan waren geraakt, heeft de N.S. een voorlopig plan opgesteld voor het beveiligen van de overweg door middel van automatische halve overwegbomen (AH0B). Het uiteindelijke plan voorziet op ons uitdrukkelijk verzoek in een aanmerkelijke verbreding van de spoorwegovergang teneinde een betere doorstroming voor het verkeer te verkrijgen. Het autover keer krijgt gescheiden rijbanen, de fietsers vrij liggende fietspaden en aan de westzijde van de overweg wordt een voetpad aangelegd. Om te voorkomen dat auto- en fietsverkeer vanaf Achter de Hoven ten zuiden van de spoorlijn de overweg via de verkeerde rijbaan zal passeren, moet verder voor Achter de Hoven een verkeersgeleider worden aangelegd. De thans aanwezige asfaltverharding tot aan de spoorwegovergang aan de noordzijde van de spoorbaan zal gedeeltelijk worden opgeruimd. De nieuwe rij baanverhardingen zullen van klinkerbestrating worden voorzien, omdat de situa tie na het gereedkomen van de Oostergoweg en de daarmee samenhangende herin delingen van Achter de Hoven en de Willem Lodewijkstraatweer zal moeten worden aangepast. De door N.S. bepleite voorrangsregeling, waarbij het verkeer rijdende op de Willem Lodewijkstraat voorrang moet verlenen aan verkeer komende vanaf de spoorwegovergang, is naar onze mening in strijd met het karakter van de Willem Lodewijkstraat als belangrijke route richting centrum; zeker als deze straat in de toekomst wordt doorgetrokken naar de Oostergoweg. Hierover zal dan ook nog nader overleg met N.S. plaatsvinden. Mede in verband met het feit dat de nieuwe overweg op verzoek van de ge meente groter van opzet is dan de N.S. nodig acht, komt een groter deel van de kosten dan gebruikelijk is, voor rekening van de gemeente, te weten een totaal bedrag van 413.000, Ten laste van de gemeente komen tevens 50% van de per jaar omgerekende exploitatiekosten (onderhoud en vernieuwing) van de aan te brengen overweg bevloering, alsmede de per jaar omgerekende extra exploitatiekosten van de uitgebreide AH0B. Deze kosten zijn door N.S. vastgesteld op 19.860,per jaar. De mogelijkheid bestaat om de exploitatiekosten af te kopen, omdat de gekapitaliseerde kosten wellicht subsidiabel zullen zijn in het kader van de I.S.R. voor Achter de Hoven - Vegelin. Het afkoopbedrag kan pas definitief worden bepaald wanneer het plan in uitvoering wordt genomen. Als bijzonder civieltechnisch werk in het kader van de stadsvernieuwing is het werk voor subsidie aangemeld bij het Ministerie van Verkeer en Water staat Volgens de huidige planning van de N.S. zullen de bediende bomen bij de overweg Achter de Hoven medio 1983 vervangen zijn door een AH0B c.a. De exacte datum van indiensttreding wordt bepaald door het tijdstip, waarop de nieuwe beveiliging van het emplacement Leeuwarden in gebruik zal worden ge nomen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1981 | | pagina 516