No. 15880.
DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN;
Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 12 november 1981
(bijlage no. 500);
BESLUIT
I. tot wijziging van de spoorwegovergang Schrans over te gaan, zulks in
verband met het door de N.V. Nederlandse Spoorwegen aanbrengen van een
AHOB-installatie
II. voor de uitvoering een krediet ad 47.500,beschikbaar te stelle:t.
Aldus vastgesteld in de openbare vergader ng
van
Voorzitter,
Secretaris.
Wijziging spoorwegovergang Achter de Hoven.
Bijlage nr. 501. Leeuwarden, 12 november 1981.
Aan de Gemeenteraad.
De N.V. Nederlandse Spoorwegen heeft ons een aantal jaren geleden reeds
medegedeeld, dat de beveiliging van de spoorwegovergang Achter de Hoven voor
verbetering vatbaar is. In 1973 heeft de N.S. in verband met de opzet van de
meerjarenplanning contact met ons opgenomen om de wensen terzake te vernemen.
In die tijd bestonden evenwel nog de plannen tot het omhoog of omlaag
brengen van de spoorbaan, gelegen tussen de overweg in de Schrans en de spoor
brug over de Greuns. In dat kader zou de spoorwegovergang Achter de Hoven kun
nen vervallen. Nadat deze plannen van de baan waren geraakt, heeft de N.S. een
voorlopig plan opgesteld voor het beveiligen van de overweg door middel van
automatische halve overwegbomen (AH0B). Het uiteindelijke plan voorziet op ons
uitdrukkelijk verzoek in een aanmerkelijke verbreding van de spoorwegovergang
teneinde een betere doorstroming voor het verkeer te verkrijgen. Het autover
keer krijgt gescheiden rijbanen, de fietsers vrij liggende fietspaden en aan de
westzijde van de overweg wordt een voetpad aangelegd.
Om te voorkomen dat auto- en fietsverkeer vanaf Achter de Hoven ten zuiden
van de spoorlijn de overweg via de verkeerde rijbaan zal passeren, moet verder
voor Achter de Hoven een verkeersgeleider worden aangelegd.
De thans aanwezige asfaltverharding tot aan de spoorwegovergang aan de
noordzijde van de spoorbaan zal gedeeltelijk worden opgeruimd. De nieuwe rij
baanverhardingen zullen van klinkerbestrating worden voorzien, omdat de situa
tie na het gereedkomen van de Oostergoweg en de daarmee samenhangende herin
delingen van Achter de Hoven en de Willem Lodewijkstraatweer zal moeten
worden aangepast.
De door N.S. bepleite voorrangsregeling, waarbij het verkeer rijdende op
de Willem Lodewijkstraat voorrang moet verlenen aan verkeer komende vanaf de
spoorwegovergang, is naar onze mening in strijd met het karakter van de Willem
Lodewijkstraat als belangrijke route richting centrum; zeker als deze straat
in de toekomst wordt doorgetrokken naar de Oostergoweg. Hierover zal dan ook
nog nader overleg met N.S. plaatsvinden.
Mede in verband met het feit dat de nieuwe overweg op verzoek van de ge
meente groter van opzet is dan de N.S. nodig acht, komt een groter deel van de
kosten dan gebruikelijk is, voor rekening van de gemeente, te weten een totaal
bedrag van 413.000,
Ten laste van de gemeente komen tevens 50% van de per jaar omgerekende
exploitatiekosten (onderhoud en vernieuwing) van de aan te brengen overweg
bevloering, alsmede de per jaar omgerekende extra exploitatiekosten van de
uitgebreide AH0B. Deze kosten zijn door N.S. vastgesteld op 19.860,per
jaar. De mogelijkheid bestaat om de exploitatiekosten af te kopen, omdat de
gekapitaliseerde kosten wellicht subsidiabel zullen zijn in het kader van de
I.S.R. voor Achter de Hoven - Vegelin. Het afkoopbedrag kan pas definitief
worden bepaald wanneer het plan in uitvoering wordt genomen.
Als bijzonder civieltechnisch werk in het kader van de stadsvernieuwing
is het werk voor subsidie aangemeld bij het Ministerie van Verkeer en Water
staat
Volgens de huidige planning van de N.S. zullen de bediende bomen bij
de overweg Achter de Hoven medio 1983 vervangen zijn door een AH0B c.a. De
exacte datum van indiensttreding wordt bepaald door het tijdstip, waarop de
nieuwe beveiliging van het emplacement Leeuwarden in gebruik zal worden ge
nomen.