- 2 - De bewoners zullen in dit proces een belangrijke rol moeten vervullen en kunnen dit slechts indien ze op gelijkwaardige basis qua kennis en practische mogelijk, heden de locale overheid tegemoet kunnen treden. Dit nu is weer afhankelijk van het zelf kunnen beschikken over mensen die de be nodigde deskundigheid bezitten. De argumenten om te pleiten voor ondersteuning die direct gekoppeld is aan de bewonersorganisatie en daar voor werkt in plaats van een ondersteuning vanuit de locale overheid, zijn weergegeven op blz. 10 en 11 van het rapport. Voor wat de functie en het werkterrein van het stedebouwkundige bureau, waarin de gevraagde deskundigen organisatorisch worden ondergebracht betreft, komt de nota tot de volgende aanbevelingen. De functie van het bureau op zich is voorwaardescheppend, in die zin dat het stedebouwkundigen aantrekt, zorgt voor de bevordering van de deskundig heid en passende apparatuur en gereedschap. De medewerkers van het bureau worden evenwel uitgeleend aan de wijken, waarbij de mate waarin dit plaatsvindt afhankelijk is van de behoefte welke wordt vast gelegd in de jaarlijkse wijkwerkplannen. In de praktijk doen zich drie situaties voor, waarin de noodzaak tot deskundige begeleiding zich manifesteert, te weten: a. in de uitvoeringsfase, nadat de Raad zich heeft uitgesproken over de toekom stige stedëBöuwkundige structuur en op basis daarvan de concrete verbetering] plannen moeten worden ontwikkeld; b. in de planfase, die voorafgaat aan de onder a bedoelde raadsuitspraak er waarin dë randvoorwaarden voor de verbetering van de woonomgeving worden vastgelegd; c. in de tussenfase, waarin vooruitlopend op de planmatige aanpak in de uitvoe- ringsfasë tijdëïijke voorzieningen worden getroffen. De veelheid en diversiteit nopen tot een prioriteitsstelling. Dit laatste is ook nodig uit practische overwegingen, omdat vooralsnog nie verwacht mag worden dat voldoende stedebouwkundigen beschikbaar zullen komen om de totale behoefte te dekken. Vanuit deze achtergrond wordt primair gekozen voor een inzet tijdens de uitvoeringsfase, temeer omdat deze fase van groot be lang is voor het welslagen van de stadsvernieuwing, een intensieve aanpak nood- zakelijk is en omdat in het bijzonder in de I.S.R.-gebieden de uitvoeringsfase duidelijk in de tijd begrensd is. Niettemin moet de vrijheid voorbehouden worden om de stedebouwkundigei. in te zetten tijdens de planfase en wel met name op die plaatsen en momenten waar blijkt dat de bewonerswensen niet volwaardig meespelen in de beleidsoverweging, Het inschakelen van een stedebouwkundige in de uitvoeringsfase wordt ver volgens onderscheiden in een aantal concrete stappen, welke op blz. 17 t/m 19 van de nota zijn verwoord. Het komt er in feite op neer dat het initiatief ligt bij de wijk, zij het in nen de financiële en technische randvoorwaarden die de gemeente in zijn alge meenheid en in het uitvoeringsplan in het bijzonder heeft geformuleerd. Hei uiteindelijke plan wordt dan ook door de bewonersorganisatie ingediend, nadat de stedebouwkundige de plantekening werkomschrijving en calculatie heeft afge rond. Mocht dit plan niet of later in uitvoering worden genomen, dan zal van uit de wijkorganisatie gezorgd moeten worden dat het blijft voldoen aan de wensen van de bewoners. Tijdige en volledige informatie over mogelijke, la ere ontwikkelingen alsmede het zichtbaar maken van de consequenties voor de inge diende plannen moeten optimaal verlopen. In de uitzonderingsgevallen, waarbij de stedebouwkundige wordt ingescha keld in de planfase zal zijn taak in hoofdzaak bestaan uit het leveren van een bijdrage aan de totstandkoming van goede randvoorwaarden voor de uitvoerin jsfV Bij het bepalen van de organisatiestructuur is gekozen voor een construc tie waarbij aansluiting wordt gezocht bij een reeds bestaande organisatie, in plaats van het opzetten van een nieuwe zelfstandige privaatrechtelijke instel ling. De stadsvernieuwingskorporatie (S.V.K.) komt naar het oordeel van de opstellers het meest in aanmerking om het stedebouwkundig bureau in zich op te nemen. Als argumenten worden hiervoor aangedragen: bewonersorganisaties hebben invloed op het beleid van de instelling; het werkterrein van de S.V.K. vertoont nauwe verwantschap met dat van een stedebouwkundig bureau; - gezien de nauwe relatie tussen de bereidheid tot verbetering van de woningen en het opknappen van de woonomgeving is het wenselijk beide functies in één organisatie onder te brengen; - de mogelijkheid tot verbreding van het werkterrein waardoor een gelijkmati ger werkverdeling kan plaatsvinden; - de S.V.K. heeft reeds een coördinerend bureau; door uitbreiding van het ta kenpakket kan de financiële verhouding tussen dit bureau (overhead-kosten en het uitvoerende werk gunstig worden beïnvloed; bestuurlijk gezien behoeft er principieel niets te wijzigen, omdat het be stuur van de S.V.K. gevormd wordt door en uit de bewonersorganisaties; - in het veld heeft de S.V.K. reeds een goede relatie met de bewonersorganisa ties, die als het ware als opdrachtgevers fungeren, hetgeen dezelfde opzet is als bij het stedebouwkundig bureau; vanuit de S.V.K. zijn goede werkrelaties ontstaan met de verschillende over heden en instellingen c.q. groeperingen die zich bewegen op het terrein van de stadsvernieuwing. Uitbreiding van de S.V.K. met een stedebouwkundig bureau brengt logischer wijs met zich mee, dat de afgevaardigden uit de werkgroep straatverbetering vertegenwoordigd moeten zijn in het S.V.K.-bestuur. Ter zake zij verwezen naar het organisatieschema op de blz. 24- t/m 26 van de nota. Voor het bepalen van de omvang van het stedebouwkundig bureau is per wijk een inschatting gemaakt van de mate waarin gebruik gemaakt zal worden van de stedebouwkundige Vooralsnog heeft men zich beperkt tot die gebieden, die onder de I.S.R. vallen dan wel die waar de stadsvernieuwing ter hand wordt genomen met behulp van de gebruikelijke subsidieregelingen. Ook heeft men zich beperkt tot de gebieden waarvan de bewonersorganisaties zijn aangesloten bij het O.S.O. Daarentegen stellen de opstellers zich op het stand punt dat de dienstverlening zich ook kan uitstrekken tot de wijken buiten de rondweg, indien de behoefte daaraan zich voordoet. Het is echter niet mogelijk om nu reeds een prognose te maken van de mate waarin laatstgenoemde wijken in derdaad behoefte aan ondersteuning hebben. Men komt tot de conclusie dat drie stedebouwkundigen aangetrokken moeten worden om aan de veronderstelde behoefte te kunnen voldoen. Ten aanzien van de financiële consequenties wordt de verwachting uitge sproken, dat er gunstige effecten zullen zijn waar te nemen, daar de bewoners zich directer betrokken voelen bij het stadsvernieuwingsgebeurenEffecten, die evenwel moeilijk kwantificeerbaar zijn. Met een deskundige ondersteuning kunnen de bewoners daarentegen kwalita tief goede plannen maken, die aanzienlijk minder bewerking van de ambtelijke instanties vragen. Dit laatste zal dan kostenverlagend werken. De jaarlijkse kosten worden geraamd op 250.000,Voor een nadere specificatie zij verwezen naar blz. 36 en 37 van de nota. Tegenover deze kosten kunnen inkomsten worden geraamd, die voorvloeien uit verschillende subsidieregelingen, in de nota worden de volgende mogelijkheden aangedragen: - door verhoging van het activiteitenbudget van de bewonersorganisaties die ge bruik maken van de stedebouwkundige; hierdoor kan een groot deel worden verhaald op het rijk door middel van de factor Sociale Zorg; opgemerkt wordt dat deze financieringswijze door de de centralisatie van het welzijnswerk aanzienlijk onaantrekkelijker is geworden

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1981 | | pagina 525