- 4 -
Gemeentebegrot ing
1Subsidiëring stuurgroep "Huisvesting alleenstaanden en tweepersoonshuis-
ho udens
In verband met ons in bijlage nr. 98 opgenomen voorstel wordt een
krediet van 52.350,geraamd ten behoeve van de werkzaamheden van de
stuurgroep "Huisvesting alleenstaanden en tweepersoonshuishoudens".
Tegenover de kosten van 52.350,kan een bijdrage van het rijk
tot hetzelfde bedrag worden geraamd.
2Reconstructie Wilhelminaplein-westzijde e.o.
In verband met ons in bijlage nr. 118 opgenomen voorstel wordt een
krediet van 308.000,geraamd voor de reconstructie van het Wilhel
minap lein westzijde e.o.
Tegenover de kosten van 308.000,kan een bijdrage van het rijk
worden geraamd van 202.400,
De uit de netto investering van 105.600,308.000,minus
202.400, voortvloeiende kapitaallasten worden geraamd op
18.055,-, gespecificeerd als volgt:
afschrijving verkeerslichteninstallatie
10% van 50.600,5.060,
afschrijving reconstructie: 2^% van 55.000,1.375,
rente: 11% van 105.600,1 1.620,
1 8.055,—
Voor dekking van de kapitaallasten van 18.055,is ruimte aanwe
zig binnen het op de post "Nog functioneel toe te rekenen uitgaven"
(volgnr. 640) geraamde krediet voor kapitaallasten van civieltechnische
investeringen.
3. Aanleg tunnel Dammelaan ten behoeve van langzaam verkeer.
In verband met ons in bijlage nr. 100 opgenomen voorstel wordt een
krediet van 1.550.000,— geraamd voor de aanleg van een tunnel voor
fietsers en voetgangers onder de Dammelaan.
Tegenover de kosten van 1.550.000,kan een rijksbijdrage op
grond van de bijdrageregeling verkeers- en vervoersvoorzieningen van
1.274.400,-- worden geraamd.
De resterende kosten van 275.600,1.550.000,minus
1.274.400,kunnen worden gedekt door tot dit bedrag te beschikken
over een gedeelte van de reserve voor openbare werken.
4Realisering van de zuidtangent
Votering kredieten
In bijlage, nr. 119 stellen wij U voor een raamkrediet van
58.400.000,beschikbaar te stellen voor de aanleg van de zuidtangent.
De totale bruto kosten van dit werk worden geraamd op
60.500.000, Tot een bedrag van 2.105.000,-is terzake reeds een
voorbereidingskrediet geraamd, derhalve kan thans worden volstaan met
het beschikbaar stellen van genoemd raamkrediet van afgerond
58.400.000,— 60.500.000,— minus 2.105.000,
- 5 -
Tegenover de totale kosten van 60.500.000,kunnen de volgende
bijdragen worden tegemoet gezien:
- Ministerie van Verkeer en Waterstaat i 28.485.000,-
- Ministerie van Economische Zaken 3.500.000,-
- Europese Fonds voor de Regionale Ontwikkeling 16.041.000,-
- Provincie Friesland (I.S.P.) 10.100.000,-
totaal afgerond 58.100.000,
De netto voor rekening van de gemeente blijvende kosten bedragen der
halve naar verwachting 2.400.000,60.500.000,minus
58.100.000,
Raming kredieten
Van het naar verwachting netto ten laste van de gemeente komende be
drag van 2.400.000,is reeds een bedrag van netto 105.250,(voor
bereidingskrediet 2.105.000,minus 95 rijkssubsidie 1.999.750,
in de begroting opgenomen.
Aangezien verwacht wordt, dat de uitvoeringstermijn van dit werk 4
jaar is - verwachte realisering 25 per jaar - worden in de begroting
voor het dienstjaar 1982 de volgende kredieten en subsidies opgenomen:
Investering:
25 van 60.500.000,— is 15.125.000,—
reeds geraamd 2.105.000,
thans te ramen 13.020.000,
Subsidie
25 van 58.100.000,— is 14.525.000,—
reeds geraamd 1.999.750,
thans te ramen 12.525.250,
netto ten laste van de gemeente 494.750,
De uit de netto investering van 494.750,voortvloeiende kapitaal
lasten worden geraamd op 66.795, gespecificeerd als volgt:
afschrijving: 2\ van 494.750,12.370,—
rente: 11 van 494.750,— 54.425,—
66.795,—
Voor dekking van de kapitaallasten van 66.7 95,is ruimte aanwe
zig binnen het op de post "Nog functioneel toe te rekenen uitgaven"
(volgnr. 640) geraamde krediet voor kapitaallasten van civieltechnische
investeringen