Het ligt dan ook in de rede om in onze gemeente bij deze praktijk aansluiting
te zoeken. Uiteraard moet het mogelijk zijn om in bepaalde omstandigheden
met gesloten deuren te vergaderen.
Artikel 9.
Bij dit artikel zij aangetekend, dat aan getuigen of deskundigen geen ver
schijningsplicht kan worden opgelegd. Wij zouden dit een te ver gaande
bevoegdheid achten voor een adviescommissie. Evenmin worden zij onder ede
gehoord.
Artikel 10.
Het spreekt vanzelf, dat het advies tot stand komt in de beslotenheid van
raadkamer. Hierbij wordt aangesloten bij hetgeen algemeen gebruikelijk is
in de rechtspraak. Om altijd tot een advies te kunnen komen is bij staken
van de stemmen de stem van de voorzitter beslissend.
De mogelijkheid van een minderheidsadvies is mede opgenomen, omdat het
beslissende orgaan er recht op heeft evt. principiële verschillen van op
vatting binnen de commissie te kennen. Dit kan leiden tot een meer afge
wogen besluitvorming.
Het bijvoegen van het ontwerp-raadsbesluit bij het advies is een prak
tische handeling die als voordeel heeft, dat geen misverstand kan bestaan
over de conclusie in het advies.
Artikel 11.
Dit artikel behoeft geen commentaar.
Artikel 12.
Ten aanzien van het tweede lid merken wij op, dat het toezenden van het advies
aan belanghebbenden onmiddellijk na vaststelling voorkomt, dat belanghebben
den pas kennis ervan kunnen nemen, wanneer de raadsstukken openbaar worden.
Artikel 13.
De leden 1 en 2 behoeven geen commentaar.
Het derde lid is geschreven met het oog op de belangen van de indiener
van het beroep- of bezwaarschrift. Deze heeft er recht op te weten, waarom
de Raad van het advies afwijkt.
Artikel 1A-.
Dit artikel behoeft nauwelijks commentaar. Het derde lid is als overgangs
bepaling bedoeld om te voorkomen, dat een raadsadviescommissie "oude
stijl" nog bijeen moet komen, als de raadsadviescommissie "nieuwe stijl" a
is ingesteld.
Radio- en t.v.-uitzendingen per kabel tijdens de manifestatie van 7 tot en
met 11 september 1982 ter gelegenheid van de opening van de Evenementenhal.
Bijlage nr. 315. Leeuwarden, 19 augustus 1982.
Aan de Gemeenteraad.
Ter gelegenheid van de ingebruikneming van de Evenementenhal zal van
7 tot en met 11 september 1982 een manifestatie worden gehouden, waaraan
door verschillende plaatselijke organisaties, bedrijven en instellingen mede
werking zal worden verleend.
In het programma is een belangrijke plaats ingeruimd voor de presen
tatie van de verschillende sporten, die in de nieuwe hal beoefend kunnen
worden. Verder is er een centrale stand waar het bedijfsleven en lokale in
stellingen zich zullen presenteren, waaronder de Stichting Kabeltelevisie
Leeuwarden (S.K.L.).
Van verschillende kanten is aangedrongen om op deze manifestatie in
de experimentele sfeer de mogelijkheden van het kabelnet te benutten. Ver
zoeken daartoe bereikten ons van de Stichting Friese Ziekenomroep en de
Omroepvereniging Aquarius. Ook de S.K.L. zelf had het voornemen programma's
te maken en voor ontvangst te distribueren.
Wij ondersteunen de idee om de mogelijheden van de kabel in genoemde
periode te benutten. Dit kan naar ons oordeel gunstig uitwerken voor het
instituut lokale omroep en voor de belangstelling voor de Evenementenhal.
Alvorens echter in te gaan op de vraag aan wie de vereiste zendmachtiging
verstrekt dient te worden, is het goed het beleid van de minister van Cultuur,
Recreatie en Maatschappelijk Werk te schetsen.
Op grond van de recente uitspraken van de voorzitter van de afdeling
Rechtspraak van de Raad van State, is C.R.M. gesterkt in haar standpunt
dat de overheid niet zelf de uitzendingen mag verzorgen en dat aan haar der
halve ook geen éénmalige vergunning kan worden verleend voor het ge
bruik van het kabelnet. Dergelijke éénmalige en tijdelijke vergunningen
zullen nog slechts worden gegeven aan een vereniging of stichting waarvan
de gemeenteraad heeft verklaard dat ze representatief is voor het gestelde
doel.
De kans op een gunstige beslissing van de minister van C.R.M. voor
het gebruik van het kabelnet tijdens de openingsmanifestatie is reëler,
indien één aanvraag wordt ingediend. Wij hebben dan ook nader overleg ge
voerd met de S.K.L.de Friese Ziekenomroep en Aquarius, teneinde de ver
schillende belangen en wensen te coördineren. Wij hebben moeten constateren
dat de S.K.L. op grond van haar statuten niet bevoegd is zelf programma's
te maken. Haar doel beperkt zich namelijk tot de ontvangst en distributie
van programma's. Betrokken partijen zijn in onderling overleg overeengekomen
dat de Omroepvereniging Aquarius de vereiste vergunning aanvraagt. In de
planning van radio- en t.v.-uren gedurende de periode 7 tot en met 11 septem
ber 1982 is naar het oordeel van de Ziekenomroep voldoende plaats ingeruimd
voor de door haar te ontplooien activiteiten, terwijl ook de S.K.L. de uren
krijgt voor de door haar gedachte experimenten, welke wel binnen de statu
taire doelomschrijving vallen.