I. INLEIDING - 1 - In par Jo van de Raadsbrief hebben wij een beknopt overzicht gegeven van de gemeentelijke taken en activiteiten welke naar onze mening in aanmerking die te komen voor herwaardering. Onder herwaardering van bestaand beleid verstaan wij het afstoten c.q. extensiveren van gemeentelijke taken en activiteiten. Bij de selectie van de in deze bijlage omschreven herwaarderingsprojecten hebben wij ons gebaseerd op de in het Collegeprogramma 1982-1986 geformu leerde uitgangspunten en prioriteiten van beleid (zie ook bijlage nr. m bij deze Raadsbrief). Als onderdeel van de beleidsombuigende maatregelen die wij aan U voorstel len, is deze herwaarderingsoperatie met een financiële taakstelling van ruim 3.5 min. onontkoombaar teneinde U een sluitend beleidsplan 1983-1987 aan te kunnen bieden. Een beieiüsplan waarin een - zij het bescheiden - ruimte is gereserveerd voor het entameren van nieuw beleid c.q. het bieden van keuzemogelijkheden ten aanzien van de aard en samenstelling van de beleids ombuigende maatregelen zelf. Met andere woorden, de omvang van de ruimte tot nieuw beleid wordt bepaald door de mate van Uw bereidheid tot het door voeren van (verdere) beleidsombuigingen. De effecten van de herwaarderingsoperatie zullen zijn gespreid over de be leidsperiode 1983-1987. De onderzoeken in het kader van de herwaarderingsprojecti zijn inmiddels in gang gezet. Ons streven is erop gericht om de eindrappor tage van de diverse herwaarderingsonderzoeken na de vaststelling door on aan U voor te leggen bij de vaststelling door U op 11 en 12 april 1983 van het ontwerp-beleidsplan 1983 - 1987. In dit verband willen wij er nogmaals op wijzen dat de genoemde taakstelling van de herwaarderingsoperatie ter grootte van ruim 3.5 miljoen niet mag worden aangetast. Indien U zou besluiten tot een bepaald bedrag herwaarde- ringspt'ojecten uit het door ons voorgestelde pakket (zie par. II A van deze bijlage) te lichten,dient U tot ditzelfde bedrag reële alternatieve herwaarde- ringsvoorstellen daarvoor in de plaats te stellen (zie bijvoorbeeld par. II B van deze bijlage), omdat wij anders niet in staat zouden zijn U een sluitend beleidsplan 1983-1987 aan te bieden. HERWAARDERINGSPR03ECTEN PER BELEIDSSECTOR A. Herwaarderingsprojecten noodzakelijk i.v.m. dekking begrotingstekorten. Beleidssector III Ruimtelijke Ordening, Openbare Werken, Verkeer en Vervoer. (a) Het herwaarderingsonderzoek in deze beleidssector zal zijn gericht op een algehele heroverweging van de omvang van het gemeentelijke R.O.-takenpakket en de wijze waarop en de mate waarin dit takenpakket wordt uitgevoerd. Het zal hierbij niet gaan om budgetverlagende maatregelen zonder meer - deze sorteren op langere termijn immers geen of onvoldoende effect - maar om een fundamenteel onderzoek naar de kostenveroorzakers van het hoge uitgavenpa troon in deze beleidssector: procedures, inspraak, begeleiding, onderzoek, regelgeving en overhead. Voor zover deze voortvloeien uit c.q. samenhangen met het beleid van rijk en provincie zal deze brede heroverweging moeten plaatsvinden in samenspraak met die hogere overheden. Er resteert dan nog een breed terrein waaraan de gemeen te zelf het nodige kan doen. Concreet betekent dit een onderzoek naar: 1. Het ruimtelijke ordeningsbeleid in ruime zin. Daarbij wordt allereerst een inventarisatie gemaakt over de mate en vorm waarin het gemeentelijk grond gebied is belegd met stedebouwkundige en juridische plannen (welke witte vlekken zijn er nog; levert het voortbestaan daarvan grote risico's op; zo ja, in welke vorm en met welke middelen worden deze ingekleurd). Het gaat hierbij bijvoorbeeld om de keuze tussen een sterk regulerende en een toe latingsplanologie en de vraag hoe bestemmingsplannen zowel qua inhoud als qua organisatie met minder kosten kunnen worden opgezet; 2. de vraag of met minder toezicht en begeleiding toch een goed onderhouds- niveau kan worden bereikt. Dit onderzoek heeft betrekking op het onderhoud en begeleiding van alle onderhoudstaken van de D.S.O. 3Op basis van de onder 1. en 2. genoemde inventarisatie: Een onderzoek naar de reeds aanwezige of binnenkort te verwachten discre pantie tussen takenpakket (dit in verband met de verwachtingen omtrent te plegen investeringen op korte en middellange termijn) en (bestaande) personeelsvoorziening. Het gaat hierbij om een (pijnlijke) besnoeiing in de bestaande gemeentelijke organisatie. Deze ingreep zal in hoofdzaak betrekking hebben op de Dienst Stadsontwikkeling en de betrokken secreta rie-afdelingen, met name de afdeling R.O.V. Gelet op het aandeel van de kosten van het activiteitenpakket van de sector Ruimtelijke Ordening c.a. in het gemeentelijk budget (ca. 25%) en daar het merendeel van de andere, qua uitgavenniveau belangrijke beleidssectoren een overwegend verplicht karakter draagt, achten wij het verantwoord de financiële taakstelling van bovengenoemd herwaarderingsonderzoek te bepalen op ƒ690.000,-. Daarnaast hebben ook de prioriteiten uit het Collegeprogram een rol gespeeld bij de vaststelling van dit bedrag. Met het oog op het fundamentele karakter van dit onderzoek achten wij het ge wenst zodanige garantiesin te bouwen,dat de genoemde financiële taakstelling in de komende beleidsperiode ook daadwerkelijk wordt gerealiseerd. Daarom menen wij ook vooralsnog dat de helft van de taakstelling dient te worden gerea liseerd middels budgetverlagende maatregelen: een verlaging van posten onder houd straten en plantsoenen c.q. een verlaging van de jaarlijkse storting in het Fonds Stadsvernieuwing. Het bijzondere karakter van dit onderzoek brengt met zich mee, dat de opbrengst daarvan niet aangemerkt mag worden ter gedeeltelijke realisering van de stel post tot het niet vervullen van W vacatures. Mogelijke personeelsbesparingen bij de secretarie-afdeling R.O.V. behoren daarentegen wel ten gunste van deze stelpost te worden gebracht.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1982 | | pagina 238