bVersobering renovatie hoofdtribune Cambuurstadion. In de ramingen ongewijzigd beleid wordt voor 1983 nog rekening gehouden met een investering van 546.000,ten behoeve van de renovatie van het CambuurstadionWij zien ons thans genoodzaakt tl voor te stellen met minimale middelen te voldoen aan de toezeg gingen gedaan aan de K.N.V.B. ter verkrijging van een maximaal subsidie op de realisering van een nieuwe lichtinstallatie. Deze minimale ingrepen betreffen de renovatie van de was- en kleedruim te en de realisering van een E.H.B.O.-/massageruimte. De uitgaven in dit verband kunnen voorshands geraamd worden op 257.000,—. Deze maatregel brengt derhalve een uitgavenbesparing met zich me« van (f 546.000,-- - 257.000, 289.000, Het budgettair effect i.e. de besparing aan kapitaallasten, be draagt 38.000, Sportcomplex Kal verdijkje In de ramingen ongewijzigd beleid wordt met betrekking tot het /port- complex Kal verdijkje rekening gehouden met de jaarlijkse aanleg van een sportveld en een bijbehorende was- en kleedruimte. De totale investeringskosten hiervan worden geraamd op 1.105.000,— per jaar; de hieruit voortvloeiende kapitaallasten op f 144.000,— per jaar. Thans wordt in het kader van een leer!ingenproject in het noordelijk deel van het plan Kal verdijkje nog een tweetal sportvelden met een trainingsveld aangelegd. Met inachtneming van de reeds aangelegd velden in dit deel van het plan is, voorzover wij thans kunnen over zien de meest urgente behoefte aan sportvelden vervuld. Gelet hierop achten wij het verantwoord de geraamde investeringen voor 1986 en 1987 ter grootte van 1.105.000,per jaar te laten verval len. Het budgettair effect van deze maatregel i.e. de besparing aan kapitaallasten, bedraagt 2 x 144.000,288.000, Toezicht gebruik sportaccommodaties Dit herwaarderingsonderzoek zal zijn gericht op een geleidelijke af schaffing van het toezicht door ambtenaren van de Dienst Sport en Recreatie op het gebruik van sportaccommodaties door sportverenigin gen. Tevens zal de mogelijkheid worden onderzocht om de sportvereni gingen verantwoordelijk te stellen voor het toezicht tijdens eigen gebruik. Wij hanteren bij dit onderzoek als uitgangspunt dat in de beleidspe riode 1983-1987 twee formatieplaatsen bij het terreinpersoneel kunnen komen te vervallen. Het budgettair effect van deze maatregel bedraagt 90.000, Verkorting openstelling zwembad "Kleine Wielen" Gelet op het beperkte gebruik in de maand september stellen wij voor het zwembad "Kleine Wielen" in 1983 open te stellen gedurende de >e- riode 15 mei tot 1 september in plaats van 15 september. Als gevolg van deze maatregel kan het nadelig saldo van de Diens". Sport en Recreatie (post seizoenpersoneelmet 20.000 wordei verlaagd. Atletiekbaan In de'ramingen ongewijzigd beleid is voor het jaar 1985 nog rekening gehouden met een investering van 30.000,— ten behoeve van de uit breiding van de berging voor oefenmateriaal. Hoewel deze uitbreiding urgent genoemd mag worden zien wij ons genoodzaakt U voor te stellen af te zien van een dergelijke investering. Het budgettair effect van deze maatregel i.e. de besparing aan "kapi taal lastenbedraagt f r 000,- - 7 - 6Schrappen overname erfpacht H. de Jong te Spijkenisse Onder volgnummer 542 is in het ontwerp-beleidsplan 1983-1987 een be drag ter grootte van f 40.000,— opgenomen dat is bestemd als vergoe ding aan de Dienst Stadsontwikkeling voor de overname van de erfpacht van de heer H. de Jong te Spijkenisse. Deze overname was bedoeld als tegenprestatie van de gemeente voor het door de heer De Jong voor ei gen risico en rekening te exploiteren van een 6-tal kegelbanen in zijn bowlingcentrum. Nu is gebleken dat de heer De Jong geen plannen meer heeft om deze kegelbanen aan te leggen kan het bedrag van 40 .000 worden geschrapt. Budgettair effect: 40.000,--. Beleidssector XIV. Samenlevingsopbouw en Jeugdwerk Stichting Hippopotamus Unltd Dit herwaarderingsproject is erop gericht te onderzoeken in hoeverre de in de beleidsperiode 1983-1987 voor Hippo gereserveerde middelen (zowel voor de exploitatiesubsidie als voor de investering in een nieuwe accommodatie) behouden dienen te blijven voor een nieuw initiatief ten behoeve van dezelfde doelgroep. De oorspronkelijke doelstelling van Hippo was als open jeugd- en jongeren centrum te komen tot een gericht sociaal-cultureel programma-aanbod, dat zowel educatieve-, creatieve- als recreatieve aspecten diende te omvatten. In de loop van de tijd kwam de nadruk van het programma steeds sterker te liggen op het recreatieve aspect, met name het muziekgebeuren. Ook in een nog summier uitgewerkt voorstel van de Stichting Echo i.o., die zich als mogelijke opvolger van Hippo heeft gepresenteerd, valt een der gelijke tendens te bespeuren. Gelet op deze ontwikkelingen zou de tot nu toe vrij expliciet aangebrachte verbinding tussen (een voorziening als opvolger van) Hippo en het sociaal- cultureel werk,'meer specifiek he-t open jeugd- en jongerenwerk, losgelaten moeten (c.q. kunnen) worden. Onze gedachten gaan in dit verband uit naar het realiseren van een voor ziening (accommodatie) voor met name grotere publiekgerichte activiteiten (muziekmanifestaties, alternatief theater, films e.d.). Rekening houdend met een ontkoppeling van het "traditionele", binnenstads gebonden, open jeugd- en jongerenwerk, zou een dergelijke voorziening ook buiten de binnenstad gerealiseerd kunnen worden. Dit opent de mogelijkheid om bijvoorbeeld gebruik te maken van een op het industrieterrein aanwezige bedrijfshal. De kosten daarvan zullen - inclu sief noodzakelijke aanpassingen - beduidend lager kunnen zijn dan de voor ziene nieuwbouw in de Schoolstraat. Een en ander, zowel de situering als de daarbij passende kosten, zal onder werp van nadere studie moeten zijn. Volgens een globale mogelijke exploi tatie-opzet, op basis van het hierboven geschetste alternatief, zou het subsidie maximaal 380.000,kunnen bedragen. De te bereiken besparing c.q. financiële taakstelling kan globaal becijferd worden op 320.000, 700.000,380.000, Beleidssector XV. Overige uitgaven en inkomsten 4Vervolgstudie m.b.t. verdere onttrekking aan reserves De in het kader van de herwaarderingsoperatie 1982-1986 verrichte studie naar de aanvaardbare omvang van de reserves is - om der tijdswille - beperkt gebleven tot een onderzoek naar de aanvaardbare minimum positie van de risico-reserve. Wij stellen U voor een vervolgstudie te verrichten naar de mogelijkheden tot onttrekking aan diverse categorieën reserves en fondsen. Wij achten het vooralsnog verantwoord het budgettair effect van de resultaten van dit onderzoek te stellen op 50.000,

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1982 | | pagina 241