Voor de besteding van de extra middelen is gekozen voor een variant op de bestaande regeling voor verbetering van na-oorlogse woningwetwoningen. Op basis van de normale regeling wordt n.l. een bijdrage van 50% verstrekt in het exploi- tatietekort, dat ontstaat als gevolg van de renovatie (d.w.z. in de hieruit voortvloeiende lasten). Bij de besteding van deze werkgelegenheidsmiddelen daarentegen wordt een éénmalige bijdrage verstrekt van 50% in de totale in vestering, verminderd met dat gedeelte van de investering, dat door middel van de huurverhoging wordt gedekt. Door deze bijdrage blijft in wezen, conform de normale regeling, eveneens de helft van de uit deze investering voortvloeiende lasten voor rekening van het Gemeentelijk Woningbedrijf. Op basis van de hierbovengenoemde investering van 13.137.195, en de vastgestelde huurverhoging van 35,per woning per maand, is de bijdrage ineens berekend op ruim 5.550.000,Van dit bedrag zal 25% direct na de gunning worden uitbetaald, de overige 75% direct na het indienen van de eind afrekening. Gelet op het feit dat hier sprake is van een éénmalige uitkering, kunnen de in totaal beschikbaar gestelde middelen achteraf niet verhoogd worden als gevolg van eventueel optredend meerwerk of risicoverrekeningen. Hoewel getracht is deze risico's zo veel mogelijk te beperken en waar mogelijk uit te sluiten, moet er rekening mee gehouden worden, dat, indien zich kostenstijgingen of meerwerk voor doen, deze kosten volledig voor rekening van de gemeente zullen komen. In overleg met de huurdersvereniging worden thans eveneens de mogelijk heden onderzocht voor het aanbrengen van isolerende voorzieningen (dubbel glas, vloer- en gevelisolatie). Het wel of niet doorgaan van deze voorzieningen is afhankelijk van de bereidheid van de bewoners hiervoor een extra huurverhoging te accepteren. Voor wat betreft de kredietaanvraag zijn wij er voorshands vanuit gegaan, dat iedere bewoner aan het complete plan mee doet. De totale investering voor de isolerende maatregelen is bij volledige deelname van alle bewoners voorsh ids geraamd op 1.4-33.250,(inclusief B.T.W. en toezicht). De hieruit voor vloeiende huurverhoging is afhankelijk van het type woning berekend op 12,-- tot 15,pef maand. Bij de berekening van deze huurverhoging is voorshands uitgegaan van een isolatiesubsidie van 25% in de kosten van thermopane beglazing en 30% in de overige kosten. De totale isolatiesubsidie is bij volledige deelname van alle bewoners berekend op 394.285,--. Overleg met de bewoners. Gelet op de uitzonderlijk korte tijd, gelegen tussen de datum waarop bekend gemaakt werd dat er extra middelen beschikbaar waren (eind juli) en de datum waarop het plan compleet bij de H.I.D. ingediend moest zijn (half september), was het niet mogelijk de planopzet vooraf uitvoerig met de bewoners en de huurdersvereniging door te nemen. Hierbij dient in aanmerk! ig genomen te worden dat de planontwikkeling zich volledig in de vakantie periode heeft voltrokken en dat eerst eind augustus, na het bezoek van de Minister, enige zekerheid bestond over de mogelijke uitvoering van dit plan. Begin september is iedere bewoner door middel van een rondschrijven van het Gemeentelijk Woningbedrijf op de hoogte gebracht van de plannen en het stadium waarin zich de uitvoering hiervan bevond. Tevens is een tweetal voc r- lichtingsavonden en een -middag gehouden. De reactie van de bewoners op de> bijeenkomsten is bijzonder positief gebleken. Inmiddels heeft ruim driekwal t van de bewoners schriftelijk gereageerd. Circa 80% hiervan heeft zich uitge sproken voor uitvoering van het gehele plan. De overigen hebben zich of uitgesproken voor uitvoering van alleen onderhoud of onderhoud met alleen verbetering van de douche of de keuken. Verder zal nog nader overleg plaats moeten vinden over de uitvoering van de isolerende voorzieningen. Zoals het zich thans laat aanzien zal ruim de helft van de bewoners zich uit spreken voor het isoleren van deze woningen. Additionele regelingen. Indien woningen ingrijpend verbeterd worden, bestaat de mogelijkheid 0 bruik te maken van een aantal additionele regelingen. Het betreft hierbij met name de volgende bijdrageregelingen: 1 een bijdrage van maximaal 100,per woning in de kosten van voorlichting en begeleiding van de bewoners; 2. een bijdrage van maximaal 500,per woning in de kosten van een contact persoon; een bijdrage in de verhuis- en herinrichtingskosten van de bewoners tot een maximumbedrag van 4.000,per woning; 4. een bijdrage in de kosten van - eventuele - wisselwoningen (huurderving, reserveringskosten, inrichtingskosten etc.); een bijdrage in de kosten van de verbetering van de woonomgeving, met een maximum van 2.500,per woning. Gelet op het feit dat het grootste gedeelte van de werkzaamheden aan dit omplex betrekking heeft op het opheffen van onderhoudsgebreken en de bewoners Lentengevolge hun woning tijdens de uitvoering van de werkzaamheden niet ahoeven te verlaten, heeft de Minister zich op het standpunt gesteld dat de ovengenoemde regelingen niet van toepassing zijn. De bewoners hebben inmiddels laten weten teleurgesteld te zijn over de pstelling van de Minister. Zij zijn van mening dat toekenning van een lagere ongeriefsvergoeding" (tot een bedrag van ca. 2.000,hier zeker op zijn Laats zou zijn. Hoewel wij tijdens het bezoek van de Minister reeds hebben •erzocht om toekenning van een dergelijke vergoeding, hebben wij mede op verzoek an de huurdersvereniging,bij de Minister nogmaals aangedrongen op toekenning .an een "ongeriefsvergoeding"De betreffende brief van de huurdersvereniging, alsmede de door ons hierover gevoerde correspondentie ligt voor U ter inzage. Ook voor de gemeente heeft het niet van toepassing zijn van de additionele regelingen nadelige consequenties. Als gevolg hiervan zullen de voorlichtingskosten van de bewoners volledig voor rekening van het Gemeentelijk Woningbedrijf komen en zal het plan voor verbetering van de woonomgeving op basis van dit gegeven opnieuw bestudeerd en afgewogen moeten worden. iunninq. Gelet op de zeer korte tijd die beschikbaar was tussen het gereed komen an het bestek en de datum waarop het plan compleet ingediend moest worden, s besloten de werkzaamheden onderhands aan te besteden. Deze handelwijze i.s overigens gebruikelijk bij verbeteringen van woningwetwoningen. De Commissie oor Openbare Werken is terzake gehoord en kan zich verenigen met de keuze van de uitgenodigde aannemers. Vij stellen U voor ons te machtigen deze werkzaamheden onderhands op te dragen aan nog nader door ons aan te wijzen aannemers tegen een nog overeen te komen aanneemsom. - 2 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1982 | | pagina 372