- 2 - 3. Samenvatting. Deelrapport I geeft een inventarisatie van de activiteiten, die in Leeuwarden op het terrein van de extramurale gezondheidszorg plaatsvinden. In dit rapport worden verder de toekomstige ontwikkelingen beschreven, die van invloed kunnen zijn op het gemeentelijk beleid t.a.v. de extramurale gezondheidszorg. Knelpunten die er in Leeuwarden op het gebied van de extramurale gezondheids zorg zijn, worden in het rapport gesignaleerd. Naar aanleiding van de ontvangen commentaren zijn in bijlage 1a van deelrapport I een aantal wijzigingen opgeno men. Bijlage 1a geeft daarnaast de ontwikkelingen weer, die zich hebben voorge daan sinds deelrapport I is uitgebracht. Deelrapport II beschrijft de uitgangspunten en randvoorwaarden, waarop het toe komstig gemeentelijk beleid t.a.v. de extramurale gezondheidszorg zal worden gebaseerd. Daarnaast geeft het rapport de doeleinden van het toekomstig gemeen telijk beleid weer. Deze doeleinden of doelstellingen zijn afgeleid van de eer dergenoemde beleidsuitgangspunten en gepresenteerd in de vorm van een doelstel lingenstructuur. Een doelstellingenstructuur is een hiërarchisch geordende structuur van hoofddoelstellingen, subdoelstellingen en enkelvoudige doelstel lingen. De enkelvoudige doelstellingen zijn het minst abstract. Op het niveau van de enkelvoudige doelstellingen is er dan ook pas een directe relatie met de instrumenten en activiteiten die nodig zijn om de doelstellingen te verwezen lijken. Deelrapport III is een activiteitenplan, d.w.z. beschrijft de activiteiten die nodig zijn om de in deelrapport II beschreven enkelvoudige doelstellingen te realiseren Omdat niet alle activiteiten tegelijkertijd kunnen worden ondernomen, zal er een keuze gemaakt moeten worden (zie ook paragraaf 2.1., blz. 4). Om deze keuze te kunnen maken zijn uit de beleidsuitgangspunten inhoudelijke toetsingscriteria ontwikkeld (zie ook paragraaf 2.4., blz. 11). De doelstellingen zijn met uitzon dering van die doelstellingen, die om wettelijke of andere redenen onvermijde lijk zijn (zie blz. 16) aan deze criteria getoetst, d.m.v. toekenning van een positieve of negatieve score, d.w.z. ja x, neen o (zie ook paragraaf 2.3., blz. 9 10). Op grond van de bij deze toetsing behaalde totaalscores zijn de doelstellingen in 4 prioriteitsklassen ingedeeld, namelijk doelstellingen met a. zeer hoge prioriteit (zie blz. 12), b. hoge prioriteit (zie blz. 13), c. middelmatige prioriteit (zie blz. 14) en d. lage prioriteit (zie blz. 15). De doelstellingen, die onvermijdelijk zijn, werden bij elkaar geplaatst in tabel 6 op blz. 16. Per prioriteitsklasse zijn de doestellingen in instrumenten en activiteiten uitgesplitst, waarbij een instrument het middel is, dat de gemeente heeft om de doelstelling te verwezenlijken en een activiteit de handeling is, die uit het hanteren van een instrument voortvloeit (zie ook paragraaf 3.1. en 3.2.). Per activiteit is een globale raming van de financiële consequenties aangegeven. Onderscheid is gemaakt tussen: a. kosten t.a.v. onderzoek; b. exploitatiekosten; c. activiteitenkosten d.w. de overheadkosten die het gevolg zijn van het aanst 1- len van een bepaalde functionaris (zie tabel 3a t/m 6a, blz. 19, 21, 23, 24 en 26) Daarnaast is de extra belasting, die uit de verschillende activiteiten voor de secretarie zal voortvloeien in manjaren aangegeven. - 3 - Het eerste vierjarenplan, dat aan de hand van het activiteitenplan in deelrapport III moet worden opgesteld, is in de eerste plaats gericht op de doelstellingen, die zeer hoge prioriteit hebben of onvermijdelijk zijn (d.w.z. tabel 2a op blz. 19 en tabel 6a op blz. 26). 4. Jaarprogramma 1983 en meerjarenplan 1984-1987. Achter in deelrapport III zijn voorstellen toegevoegd voor een jaarprogramma voor 1982 en voor een meerjarenplan 1984-1987. Zowel het jaarprogramma als het meerjarenplan bestaat uit activiteiten, die nodig zijn: - of om de doelstellingen uit tabel 2a in deelrapport III, d.z.w. de doelstellin gen met zeer hoge prioriteit te realiseren; - of om de doelstellingen uit tabel 6a in deelrapport III, d.w.z. de doelstellin gen, die om wettelijke redenen onvermijdelijk zijn, te realiseren; - of om de doelstellingen die t.g.v. externe factoren onvermijdelijk zijn gewor den d.w.z. doelstelling 1.3.1. en 1..3.6. uit tabel 3a van deelrapport III, en doelstelling 1.3.4. uit tabel 5a van deelrapport III, te realiseren. Afhankelijk van de volgorde in de tijd zijn de activiteiten ondergebracht in het jaarprogramma voor respectievelijk 1983, 1984, 1985, 1986 en 1987. De tijdbalken in tabel 2b, 3b, 5b en 6b van deelrapport III corresponderen hiermee. De financiële consequenties, die voor de verschillende jaren neerkomen op respec tievelijk 312.000, 264.000, 202.000,— 160.000,— en 118.000,— zullen in een later stadium ter sprake komen, n.l. op het moment dat U defini tief zult beslissen over de begroting 1983 en het beleidsplan 1983-1987. Gelet op de moeilijke financiële positie van de gemeente kan thans echter nog niet worden overzien in hoeverre deze bedragen daadwerkelijk beschikbaar gesteld zullen kunnen worden. 5. Voorstel. Onder vermelding dat de Commissie voor de Volksgezondheid en Milieuhygiëne is gehoord, stellen wij U voor te besluiten conform bijgaand ontwerp-besluit Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, J.S. Brandsma Burgemeester. W.J.G. Re tuner Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1982 | | pagina 61