Het enige verschil tussen de procedure op grond van de Wet Arob en die op grond van de Woningwet en de Bouwverordening, is gelegen in de behandelingstermijnen. Krachtens de Wet Arob mag de gehele procedure maximaal twee maanden duren, behoudens een maand verlenging; beroep schriften op grond van de Woningwet en de Bouwverordening moeten binnen drie maanden zijn beslist, behoudens twee maanden verdaging. Het te verwachten aantal zaken is naar onze mening niet zodanig, dat de commissie in kamers zou moeten worden opgesplitst. 4-Van deze gelegenheid is gebruik gemaakt om het beroep op ons college tegen beslissingen van ambtenaren krachtens aan hen gedelegeerde bevoegd heden op dezelfde wijze te regelen als de bezwaren tegen beslissingen van ons college. Derhalve kan ook hier door betrokkene beroep worden ingesteld, tegen onze beslissing bij de Afdeling Rechtspraak van de Raad van State. Ter uitwerking, van het vorenstaande leggen wij U hierbij een aantal ontwerp besluiten voor. Het betreft: A. 1. De besluiten tot intrekking van de artikelen in de gemeentelijke verordeningen, die beroep openstellen op de Raad (met uitzondering van de desbetreffende artikelen in de Bouwverordening) en die aparte commissies belasten met het adviseren van de Raad (met inbegrip van de raadsadviescommissie als bedoeld in de Bouwverordening). 2. De besluiten tot het scheppen van een beroepsmogelijkheid voor derden- belanghebbenden op ons college in die verordeningen, waarin een bevoegdheid van ons college is gedelegeerd aan een ambtenaar. B. Het besluit tot het instellen van één raadsadviescommissie voor de beroep en bezwaarschriften (instellingsverordening). C. Het besluit tot regeling van de procedure, volgens welke de raadsadvies commissie zal werken (procedureverordening). Bij punt C. zij aangetekend, dat deze procedureverordening model zal zijn voor de behandeling van beroepschriften bij ons college in geval van dele gatie van beslissingsbevoegdheid aan ambtenaren en van bezwaarschriften ingevolge de Wet Arob bij ons college en bij de burgemeester. Daarvoor zullen door ons college resp. door de burgemeester eveneens adviescommissies worden ingesteld. Voor enige nadere motivering mogen wij U verwijzen naar de toelichting bij de procedureverordening. Wij stellen in het kader van deze wijzigingen tevens voor om als aparte regeling in de Lozingsverordening, riolering de bevoegdheid voor Burgemeester en Wethouders op te nemen om tot delegatie van bevoegdheden aan ambtenaren over te gaan. Tevens wordt hierbij een beroepsmogelijkheid geschapen op ons college tegen de beslissingen van de desbetreffende ambtenaren. Aan deze regeling bestaat in de praktijk behoefte. De regeling sluit eveneens aan bij het systeem, zoals dat bijvoorbeeld reeds bestaat in de Algemene Politie Verordening. Wij stellen U voor om te besluiten overeenkomstig de hierna afgedrukte ontwerp-besluiten A, B en C. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, 3. ten Brug loco-Burgemeester. H.A. Lassche loco-Secretaris. - 2 - e - 3 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1982 | | pagina 96