Het enige verschil tussen de procedure op grond van de Wet Arob en die
op grond van de Woningwet en de Bouwverordening, is gelegen in de
behandelingstermijnen. Krachtens de Wet Arob mag de gehele procedure
maximaal twee maanden duren, behoudens een maand verlenging; beroep
schriften op grond van de Woningwet en de Bouwverordening moeten binnen
drie maanden zijn beslist, behoudens twee maanden verdaging.
Het te verwachten aantal zaken is naar onze mening niet zodanig, dat de
commissie in kamers zou moeten worden opgesplitst.
4-Van deze gelegenheid is gebruik gemaakt om het beroep op ons college
tegen beslissingen van ambtenaren krachtens aan hen gedelegeerde bevoegd
heden op dezelfde wijze te regelen als de bezwaren tegen beslissingen
van ons college. Derhalve kan ook hier door betrokkene beroep worden
ingesteld, tegen onze beslissing bij de Afdeling Rechtspraak van de Raad
van State.
Ter uitwerking, van het vorenstaande leggen wij U hierbij een aantal ontwerp
besluiten voor. Het betreft:
A. 1. De besluiten tot intrekking van de artikelen in de gemeentelijke
verordeningen, die beroep openstellen op de Raad (met uitzondering
van de desbetreffende artikelen in de Bouwverordening) en die aparte
commissies belasten met het adviseren van de Raad (met inbegrip
van de raadsadviescommissie als bedoeld in de Bouwverordening).
2. De besluiten tot het scheppen van een beroepsmogelijkheid voor derden-
belanghebbenden op ons college in die verordeningen, waarin een
bevoegdheid van ons college is gedelegeerd aan een ambtenaar.
B. Het besluit tot het instellen van één raadsadviescommissie voor de beroep
en bezwaarschriften (instellingsverordening).
C. Het besluit tot regeling van de procedure, volgens welke de raadsadvies
commissie zal werken (procedureverordening).
Bij punt C. zij aangetekend, dat deze procedureverordening model zal zijn
voor de behandeling van beroepschriften bij ons college in geval van dele
gatie van beslissingsbevoegdheid aan ambtenaren en van bezwaarschriften
ingevolge de Wet Arob bij ons college en bij de burgemeester. Daarvoor
zullen door ons college resp. door de burgemeester eveneens adviescommissies
worden ingesteld.
Voor enige nadere motivering mogen wij U verwijzen naar de toelichting bij
de procedureverordening.
Wij stellen in het kader van deze wijzigingen tevens voor om als aparte
regeling in de Lozingsverordening, riolering de bevoegdheid voor Burgemeester
en Wethouders op te nemen om tot delegatie van bevoegdheden aan ambtenaren
over te gaan. Tevens wordt hierbij een beroepsmogelijkheid geschapen op ons
college tegen de beslissingen van de desbetreffende ambtenaren. Aan deze
regeling bestaat in de praktijk behoefte. De regeling sluit eveneens aan bij
het systeem, zoals dat bijvoorbeeld reeds bestaat in de Algemene Politie
Verordening.
Wij stellen U voor om te besluiten overeenkomstig de hierna afgedrukte
ontwerp-besluiten A, B en C.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
3. ten Brug loco-Burgemeester.
H.A. Lassche loco-Secretaris.
- 2 -
e
- 3 -