Nieuw beleid.
Bewaakte fietsenstalling in de binnenstad.
Bij het opstellen van verkeersplannen geven wij een hoge prioriteit aan
het langzame verkeer. Naast het aanleggen van direct fietsverbindingen
tussen de buitenwijken en het stadscentrum heeft ook het treffen van
voorzieningen om fietsen veilig te kunnen stallen onze aandacht. Wij zijn
voornemens om in 1984- in de binnenstad een bewaakte fietsenstalling te
realiseren die van maandag t/m zaterdag tussen 09.00 en 18.00 uur geopend
zal zijn. De uit deze investering voortvloeiende jaarlijkse exploi
tatietekorten zullen ca. 10.000,— bedragen.
Toelichting per volgnummer.
Bestemmingsplannen (volgnr. 154)
Door uitstel van het opstellen van bestemmingsplannen met een conserverend
karakter en van het herzien van bestaande plannen kan worden bereikt dat
de ten laste van de algemene dienst blijvende kosten van bestemmingsplannen
beperkt zullen blijven. In het kader van het herwaarderingsonderzoek zal
de mogelijkheid tot een verlaging van stedebouwkundige kosten in het algemeen
door wijziging e.g. vereenvoudiging van de aan de bestemmingsplannen te
stellen eisen nader worden onderzocht.
Verkeersvoorzieninqen (volgnr. 94)
Gelet op de noodzaak tot tijdige vervanging van de automaten/regelkasten
van bestaande verkeerslichteninstallaties wordt er van uitgegaan dat
jaarlijks éen autoraaat/regelkast wordt vervangen.
Investeringen in nieuwe verkeerslichteninstallaties dienen voortaan gedekt
te worden uit de voor de stelpost civieltechnische werken beschikbare
kapitaallasten.
Straten en pleinen (volgnr. 188).
Als gevolg van de vermindering van het jaarlijks beschikbare onderhoudsbudget
is de prioriteit gelegd bij het in goede staat van onderhoud houden van de
doorgaande en andere belangrijke verkeersroutes, zoals o.a. busroutes.
Bij de inrichting van stadsvernieuwingsgebieden zal aan de aanvaardbare
hoogte van toekomstige onderhoudsbudgetten bijzondere aandacht worden besteed,
II-3-7
Riolering (volgnr. 192 en 335)
In verband met de uitbreiding van de riolering is het noodzakelijk met
ingang van 1983 jaarlijks een reëel accres op te nemen van 39.000,--
(zie ook volgnr. 335).
Het aantal aansluitingen dat de komende jaren in aanmerking komt voor een
verfijningsuitkering ligt praktisch volledig binnen de Stadsvernieuwings
gebieden.
Aangezien in het kader van de Interim Saldoregeling de gekapitaliseerde
opbrengst uit hoofde van de verfijningsuitkering voor deze aansluitingen op
de rijksbijdrage in mindering wordt gebracht, ondervindt het algemene
begrotingsbeeld praktisch geen invloed meer van de verfijningsuitkering.
De extra inkomsten die uit de verfijningsuitkering zijn geraamd, zijn derhalve
onder volgnr. 192 in verband met het voorgaande geneutraliseerd.
Dat desondanks in de begroting toch een splitsing is gemaakt in meer inkomsten
en meer uitgaven, vindt zijn oorzaak in de omstandigheid dat bedoelde
opbrengst meegeteld kan worden voor de berekening van de toegestane limieten
voor de onroerend-goedbelastingen.
Parken en plantsoenen (volgnr. 204),
De verlaging van het onderhoudsbudget zal leiden tot een Verlaging van het
onderhoudsniveauGelet op de financiële noodzaak achten wij deze verlaging
verantwoord. Bij nieuwe aanleg, ook in stadsvernieuwingsgebieden, zal
evenals dat het geval is bij straten en pleinen, aan het onderhoud bijzondere
aandacht worden besteed.
Stelpost civieltechnische werken (volgnr. 188)
Met ingang van 1983 zijn kapitaallasten tot een bedrag van 650.000,—
(na rentecorrectie) geraamd voor het jaarlijks investeringsvolume van de
stelpost civieltechnische werken. Dit komt bij een afschrijvingstermijn van
40 jaar neer op een investeringsvolume van 5 miljoen. Voor de komende
jaren zal de uitvoering van de Zuidtangent een belangrijk deel van deze
stelpost vergen.
Bovendien moeten uit deze stelpost de kapitaallasten van nieuwe verkeers
lichteninstallaties en van voorzieningen ten behoeve van het langzaam
verkeer en het openbaar vervoer worden gedekt.