Nieuw beleid. Bewaakte fietsenstalling in de binnenstad. Bij het opstellen van verkeersplannen geven wij een hoge prioriteit aan het langzame verkeer. Naast het aanleggen van direct fietsverbindingen tussen de buitenwijken en het stadscentrum heeft ook het treffen van voorzieningen om fietsen veilig te kunnen stallen onze aandacht. Wij zijn voornemens om in 1984- in de binnenstad een bewaakte fietsenstalling te realiseren die van maandag t/m zaterdag tussen 09.00 en 18.00 uur geopend zal zijn. De uit deze investering voortvloeiende jaarlijkse exploi tatietekorten zullen ca. 10.000,— bedragen. Toelichting per volgnummer. Bestemmingsplannen (volgnr. 154) Door uitstel van het opstellen van bestemmingsplannen met een conserverend karakter en van het herzien van bestaande plannen kan worden bereikt dat de ten laste van de algemene dienst blijvende kosten van bestemmingsplannen beperkt zullen blijven. In het kader van het herwaarderingsonderzoek zal de mogelijkheid tot een verlaging van stedebouwkundige kosten in het algemeen door wijziging e.g. vereenvoudiging van de aan de bestemmingsplannen te stellen eisen nader worden onderzocht. Verkeersvoorzieninqen (volgnr. 94) Gelet op de noodzaak tot tijdige vervanging van de automaten/regelkasten van bestaande verkeerslichteninstallaties wordt er van uitgegaan dat jaarlijks éen autoraaat/regelkast wordt vervangen. Investeringen in nieuwe verkeerslichteninstallaties dienen voortaan gedekt te worden uit de voor de stelpost civieltechnische werken beschikbare kapitaallasten. Straten en pleinen (volgnr. 188). Als gevolg van de vermindering van het jaarlijks beschikbare onderhoudsbudget is de prioriteit gelegd bij het in goede staat van onderhoud houden van de doorgaande en andere belangrijke verkeersroutes, zoals o.a. busroutes. Bij de inrichting van stadsvernieuwingsgebieden zal aan de aanvaardbare hoogte van toekomstige onderhoudsbudgetten bijzondere aandacht worden besteed, II-3-7 Riolering (volgnr. 192 en 335) In verband met de uitbreiding van de riolering is het noodzakelijk met ingang van 1983 jaarlijks een reëel accres op te nemen van 39.000,-- (zie ook volgnr. 335). Het aantal aansluitingen dat de komende jaren in aanmerking komt voor een verfijningsuitkering ligt praktisch volledig binnen de Stadsvernieuwings gebieden. Aangezien in het kader van de Interim Saldoregeling de gekapitaliseerde opbrengst uit hoofde van de verfijningsuitkering voor deze aansluitingen op de rijksbijdrage in mindering wordt gebracht, ondervindt het algemene begrotingsbeeld praktisch geen invloed meer van de verfijningsuitkering. De extra inkomsten die uit de verfijningsuitkering zijn geraamd, zijn derhalve onder volgnr. 192 in verband met het voorgaande geneutraliseerd. Dat desondanks in de begroting toch een splitsing is gemaakt in meer inkomsten en meer uitgaven, vindt zijn oorzaak in de omstandigheid dat bedoelde opbrengst meegeteld kan worden voor de berekening van de toegestane limieten voor de onroerend-goedbelastingen. Parken en plantsoenen (volgnr. 204), De verlaging van het onderhoudsbudget zal leiden tot een Verlaging van het onderhoudsniveauGelet op de financiële noodzaak achten wij deze verlaging verantwoord. Bij nieuwe aanleg, ook in stadsvernieuwingsgebieden, zal evenals dat het geval is bij straten en pleinen, aan het onderhoud bijzondere aandacht worden besteed. Stelpost civieltechnische werken (volgnr. 188) Met ingang van 1983 zijn kapitaallasten tot een bedrag van 650.000,— (na rentecorrectie) geraamd voor het jaarlijks investeringsvolume van de stelpost civieltechnische werken. Dit komt bij een afschrijvingstermijn van 40 jaar neer op een investeringsvolume van 5 miljoen. Voor de komende jaren zal de uitvoering van de Zuidtangent een belangrijk deel van deze stelpost vergen. Bovendien moeten uit deze stelpost de kapitaallasten van nieuwe verkeers lichteninstallaties en van voorzieningen ten behoeve van het langzaam verkeer en het openbaar vervoer worden gedekt.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1983 | | pagina 88