4-8 C 179 Hoe is de stand van zaken m.b.t. het onderzoek naar invoering van een continu-rooster? V 180 Is de enquête naar de wensen voor een continu-rooster al gehouden? Indien deze vraag bevestigend is beantwoord blijkt dan een posi tieve of negatieve mening uit de antwoorden? Wellicht ten overvloede wijzen wij erop dat een en ander niet moet worden verward met het aangaan van een duo-baan door twee betrokkenen waarbij alleen de functie van direc teur (-trice) wordt gedeeld. 179 In de tweede week van februari is 180 een enquête verzonden aan de ouders/ verzorgers van de leerlingen die de openbare scholen voor kleuter- en gewoon lager onderwijs bezoeken. Deze enquête betreft het functio neren van de huidige schooltijden, de behoeften aan kinderopvang tijdens de middagpauze, alsmede de behoefte aan een continu-rooster. Aangezien bij de besturen van scholen voor bijzonder kleuter- en lager onderwijs, te weten het Pro testants Christelijk Basisonderwijs en de Stichting Katholiek Onderwijs, eveneens de wens leeft een enquête te houden over met name het functio neren van de huidige schooltijden is na overleg met deze besturen de afspraak gemaakt de enquêtes die zo veel mogelijk op elkaar zijn afge stemd gelijktijdig uit te laten gaan De resultaten van de enquête zullen over een aantal weken bekend zijn. Pa 181. Is het college met ons van mening dat de enquête over invoering van een continu-rooster in het onderwijs vooral betrekking zal moeten hebben op de invulling/uit voering en minder op de behoefte daaraan. (De behoefte is immers al aangetoond door de afbouw van de bestaande tussen-de-middag opvang) 181. Wij zijn met u van mening, dat ten gevolge van toekomstige beëindiging van de z.g.n. tussenschoolse opvang bij een aantal ouders dringend be hoefte aan een andere wijze van kinderopvang bestaat. Gegeven het feit, dat het hier naar onze mening toch om een beperkt aan tal ouders gaat, kan daaruit niet worden afgeleid dat in zijn algemeen heid sprake is van behoefte aan een continu-rooster. Om die reden is de enquête terzake niet uitsluitend afgestemd op de wijze van vervulling c.q. uitvoering van een continu- rooster doch tevens een onderzoek naar de behoefte daaraan. 4-9 P 182. In het beleidsplan wordt geen aan dacht besteed aan de wijze, waarop het wettelijk verplichte vak Fries op lagere scholen in de praktijk functioneert. Kunt u meedelen wat de ervaringen "in het veld" tot nu toe op dit vlak zijn? D 183Behoort het stichten van een tweede openbare school voor ko/lo in de wijk Camminghaburen nog tot de voornemens van het college? Of overweegt het college, gelet op de ontwikkelingen van de wijk, de voorkeur te geven aan de stichting van een dependance vanuit de be staande school? 182Het vak Fries wordt op alle gemeen telijke lagere scholen gegeven hoe wel nog niet alle leerplannen ter zake zijn goedgekeurd. Gezien de samenstelling van de schoolbevolking wordt in de praktijk op verschillen de wijze invulling gegeven aan het Fries. Naar onze indruk zijn de ervaringen op dit vlak bevredigend. 183 Volgens de meest recente prognose- gegevens ziet het er naar uit, dat in het zuidelijk deel van de wijk Camminghaburen een tweede openbare basisschool kan worden gesticht. Van stichting van een dependance is derhalve geen sprake. C 184. Hoe is de stand van zaken m.b.t. het ontwikkelen van een basis school in Wirdum? C 185. Hoe is de stand van zaken m.b.t. het activeringsplan voor de scholen in Wirdum? 184Wij zijn bezig een bouwcommissie in te stellen t.b.v. de bouw van een openbare basisschool in Wirdum. Volgens de planning zal deze school gereed zijn in 1985. 185. D.m.v. het landelijke zgn. Acti veringsplan worden scholenkoppels d.m.v. enkele bescheiden facili teiten in de gelegenheid gesteld een uitwerking te geven aan onder linge samenwerking ter voorbereiding op de basisschool. Tot dusver hebben enkele tientallen openbare en bij zondere scholen uit Leeuwarden aan dit in 1977 gestarte Activerings plan deelgenomen. Het ligt in de bedoeling alle scholen in het land voor de start van de basisschool 1 jaar aan het Activeringsplan te laten deelnemen. Voor het schooljaar 1982-1983 be treft dit o.m. de openbare kleuter school "It Reidhintsje" en de open bare lagere "Uniaskoalle"deze deelname geeft ons noch de rijks inspectie aanleiding tot bijzondere opmerkingen. Aan het eind van het schooljaar zullen de scholen d.m.v. een verslag hun ervaringen weergeven.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1983 | | pagina 32