4-8
C 179 Hoe is de stand van zaken m.b.t.
het onderzoek naar invoering van
een continu-rooster?
V 180 Is de enquête naar de wensen voor
een continu-rooster al gehouden?
Indien deze vraag bevestigend is
beantwoord blijkt dan een posi
tieve of negatieve mening uit
de antwoorden?
Wellicht ten overvloede wijzen wij
erop dat een en ander niet moet
worden verward met het aangaan van
een duo-baan door twee betrokkenen
waarbij alleen de functie van direc
teur (-trice) wordt gedeeld.
179 In de tweede week van februari is
180 een enquête verzonden aan de ouders/
verzorgers van de leerlingen die de
openbare scholen voor kleuter- en
gewoon lager onderwijs bezoeken.
Deze enquête betreft het functio
neren van de huidige schooltijden,
de behoeften aan kinderopvang
tijdens de middagpauze, alsmede de
behoefte aan een continu-rooster.
Aangezien bij de besturen van
scholen voor bijzonder kleuter- en
lager onderwijs, te weten het Pro
testants Christelijk Basisonderwijs
en de Stichting Katholiek Onderwijs,
eveneens de wens leeft een enquête
te houden over met name het functio
neren van de huidige schooltijden
is na overleg met deze besturen de
afspraak gemaakt de enquêtes die zo
veel mogelijk op elkaar zijn afge
stemd gelijktijdig uit te laten gaan
De resultaten van de enquête zullen
over een aantal weken bekend zijn.
Pa 181. Is het college met ons van mening
dat de enquête over invoering
van een continu-rooster in het
onderwijs vooral betrekking zal
moeten hebben op de invulling/uit
voering en minder op de behoefte
daaraan. (De behoefte is immers
al aangetoond door de afbouw van
de bestaande tussen-de-middag
opvang)
181. Wij zijn met u van mening, dat ten
gevolge van toekomstige beëindiging
van de z.g.n. tussenschoolse opvang
bij een aantal ouders dringend be
hoefte aan een andere wijze van
kinderopvang bestaat.
Gegeven het feit, dat het hier naar
onze mening toch om een beperkt aan
tal ouders gaat, kan daaruit niet
worden afgeleid dat in zijn algemeen
heid sprake is van behoefte aan een
continu-rooster. Om die reden is de
enquête terzake niet uitsluitend
afgestemd op de wijze van vervulling
c.q. uitvoering van een continu-
rooster doch tevens een onderzoek
naar de behoefte daaraan.
4-9
P 182. In het beleidsplan wordt geen aan
dacht besteed aan de wijze, waarop
het wettelijk verplichte vak Fries
op lagere scholen in de praktijk
functioneert. Kunt u meedelen wat
de ervaringen "in het veld" tot nu
toe op dit vlak zijn?
D 183Behoort het stichten van een tweede
openbare school voor ko/lo in de
wijk Camminghaburen nog tot de
voornemens van het college?
Of overweegt het college, gelet op
de ontwikkelingen van de wijk, de
voorkeur te geven aan de stichting
van een dependance vanuit de be
staande school?
182Het vak Fries wordt op alle gemeen
telijke lagere scholen gegeven hoe
wel nog niet alle leerplannen ter
zake zijn goedgekeurd. Gezien de
samenstelling van de schoolbevolking
wordt in de praktijk op verschillen
de wijze invulling gegeven aan het
Fries. Naar onze indruk zijn de
ervaringen op dit vlak bevredigend.
183 Volgens de meest recente prognose-
gegevens ziet het er naar uit, dat
in het zuidelijk deel van de wijk
Camminghaburen een tweede openbare
basisschool kan worden gesticht.
Van stichting van een dependance
is derhalve geen sprake.
C 184. Hoe is de stand van zaken m.b.t.
het ontwikkelen van een basis
school in Wirdum?
C 185. Hoe is de stand van zaken m.b.t.
het activeringsplan voor de
scholen in Wirdum?
184Wij zijn bezig een bouwcommissie
in te stellen t.b.v. de bouw van
een openbare basisschool in Wirdum.
Volgens de planning zal deze school
gereed zijn in 1985.
185. D.m.v. het landelijke zgn. Acti
veringsplan worden scholenkoppels
d.m.v. enkele bescheiden facili
teiten in de gelegenheid gesteld
een uitwerking te geven aan onder
linge samenwerking ter voorbereiding
op de basisschool. Tot dusver hebben
enkele tientallen openbare en bij
zondere scholen uit Leeuwarden aan
dit in 1977 gestarte Activerings
plan deelgenomen.
Het ligt in de bedoeling alle
scholen in het land voor de start
van de basisschool 1 jaar aan het
Activeringsplan te laten deelnemen.
Voor het schooljaar 1982-1983 be
treft dit o.m. de openbare kleuter
school "It Reidhintsje" en de open
bare lagere "Uniaskoalle"deze
deelname geeft ons noch de rijks
inspectie aanleiding tot bijzondere
opmerkingen. Aan het eind van het
schooljaar zullen de scholen d.m.v.
een verslag hun ervaringen weergeven.