Vervanging walmuren Nieuweweg en Blokhuisplein o.a., reconstructie Huizumerbrug en aanleg gedeelte oostelijke binnenstadstangent. Bijlage no. 81. Leeuwarden, 15 februari 1984. Aan de Gemeenteraad. Het I.S.H.-uitvoeringsrapport Binnenstad-oost, dat U in Uw vergadering van 23 juni 1980 hebt vastgesteld, voorziet ondermeer in de herinrichting van de Nieuweweg en het Blokhuisplein c.a. In verband hiermee zijn in overleg met belanghebbenden de nodige plannen ontwikkeld, die voor U ter inzage zijn gelegd. De plannen betreffen een drietal onderdelen, te weten: 1. Het vervangen van de walmuren langs de Nieuweweg, vanaf de Weaze. Het walmu- renonderzoek wijst de noodzaak tot vervanging van zowel de hoge als de lage walmuur uit. De walmuren zullen worden voorzien van een U-vormige betoncon structie met een voormetseling; op de hoge walmuur komt een leuning. Bij het gedeelte Nieuweweg ten zuiden van het Blokhuisplein wordt deze bakvormige constructie voortgezet. De zogenaamde stoombootkade, tussen beide walmuren, wordt ter plaatse van de toekomtige brug voor fietsers en voetgan gers verlaagd, zodat onder die brug door gewandeld kan worden. Op de stoom bootkade worden bomen geplant. Aan de westkant van de gevangenisgracht komt ten zuiden van de brug naar de gevangenis een nieuwe walmuur met de gebruikelijke L-vormige constructie, terwijl ten noorden van deze brug een houten walbeschoeiing wordt aangelegd, waardoor het mogelijk is de vijf ter plaatse aanwezige bomen te handhaven. Met de uitvoering van dit planonderdeel is een bedrag gemoeid van naar raming f 1.374.750,(inclusief directie o.b.). 2. Het vernieuwen van de Huizumerbrug; de nieuwe brug bestaat uit een betonnen koker, die gefundeerd is op palen. De totale breedte van de brug wordt ongeveer 15 meter, dat wil zeggen 2 meter breder dan de huidige brug. Onder de brug is ten behoeve van voetgangers een soort loopsteiger gedacht, als verfraaiend element. Hierlangs kunnen voetgangers vanaf de stoombootkade ongehinderd de Weaze bereiken. Dit voetpad zal een aantal keren per jaar niet begaanbaar zijn omdat het onder water staat. De kosten die met de vernieuwing van de brug gemoeid zijn bedragen naar verwachting 669.750,(inclusief directie o.b.). 3. De reconstructie van de Nieuweweg en het Blokhuisplein, zijn een onderdeel van de oostelijke binnenstadstangent. Aangezien de Nieuweweg en het Blokhuisplein een belangrijke verkeersfunctie vervullen, zal de rijbaan van beide straten worden voorzien van een asfalt- verharding. De breedte van de weg zal 6.30 meter bedragen, terwijl de aanlig gende fietspaden een breedte van 1.70 meter krijgen. Op de fietsstroken wordt een rode slijtlaag aangebracht. Naar aanleiding van de behandeling van dit punt in de Commissie voor Openbare Werken zal nog nader onderzocht worden of het mogelijk is het wegprofiel visueel te versmallen. Om het parkeerterrein ten zuiden van het Blokhuisplein komt heesterbeplan ting. Het gebied naast de bushalte op het Blokhuisplein wordt enigszins vergroot, zodat ruimte ontstaat om bomen bij te planten. De westkant van het plein wordt een soort woonerf, met nieuwe boombeplan ting. De kosten voor het onderdeel verhardingen bedragen 544.260, (inclusief directie o.b.).

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1984 | | pagina 164