Vervanging walmuren Nieuweweg en Blokhuisplein o.a., reconstructie Huizumerbrug
en aanleg gedeelte oostelijke binnenstadstangent.
Bijlage no. 81. Leeuwarden, 15 februari 1984.
Aan de Gemeenteraad.
Het I.S.H.-uitvoeringsrapport Binnenstad-oost, dat U in Uw vergadering van
23 juni 1980 hebt vastgesteld, voorziet ondermeer in de herinrichting van de
Nieuweweg en het Blokhuisplein c.a. In verband hiermee zijn in overleg met
belanghebbenden de nodige plannen ontwikkeld, die voor U ter inzage zijn gelegd.
De plannen betreffen een drietal onderdelen, te weten:
1. Het vervangen van de walmuren langs de Nieuweweg, vanaf de Weaze. Het walmu-
renonderzoek wijst de noodzaak tot vervanging van zowel de hoge als de lage
walmuur uit. De walmuren zullen worden voorzien van een U-vormige betoncon
structie met een voormetseling; op de hoge walmuur komt een leuning.
Bij het gedeelte Nieuweweg ten zuiden van het Blokhuisplein wordt deze
bakvormige constructie voortgezet. De zogenaamde stoombootkade, tussen beide
walmuren, wordt ter plaatse van de toekomtige brug voor fietsers en voetgan
gers verlaagd, zodat onder die brug door gewandeld kan worden. Op de stoom
bootkade worden bomen geplant.
Aan de westkant van de gevangenisgracht komt ten zuiden van de brug naar de
gevangenis een nieuwe walmuur met de gebruikelijke L-vormige constructie,
terwijl ten noorden van deze brug een houten walbeschoeiing wordt aangelegd,
waardoor het mogelijk is de vijf ter plaatse aanwezige bomen te handhaven.
Met de uitvoering van dit planonderdeel is een bedrag gemoeid van naar
raming f 1.374.750,(inclusief directie o.b.).
2. Het vernieuwen van de Huizumerbrug; de nieuwe brug bestaat uit een betonnen
koker, die gefundeerd is op palen. De totale breedte van de brug wordt
ongeveer 15 meter, dat wil zeggen 2 meter breder dan de huidige brug. Onder
de brug is ten behoeve van voetgangers een soort loopsteiger gedacht, als
verfraaiend element. Hierlangs kunnen voetgangers vanaf de stoombootkade
ongehinderd de Weaze bereiken. Dit voetpad zal een aantal keren per jaar
niet begaanbaar zijn omdat het onder water staat.
De kosten die met de vernieuwing van de brug gemoeid zijn bedragen naar
verwachting 669.750,(inclusief directie o.b.).
3. De reconstructie van de Nieuweweg en het Blokhuisplein, zijn een onderdeel
van de oostelijke binnenstadstangent.
Aangezien de Nieuweweg en het Blokhuisplein een belangrijke verkeersfunctie
vervullen, zal de rijbaan van beide straten worden voorzien van een asfalt-
verharding. De breedte van de weg zal 6.30 meter bedragen, terwijl de aanlig
gende fietspaden een breedte van 1.70 meter krijgen. Op de fietsstroken
wordt een rode slijtlaag aangebracht. Naar aanleiding van de behandeling van
dit punt in de Commissie voor Openbare Werken zal nog nader onderzocht
worden of het mogelijk is het wegprofiel visueel te versmallen.
Om het parkeerterrein ten zuiden van het Blokhuisplein komt heesterbeplan
ting. Het gebied naast de bushalte op het Blokhuisplein wordt enigszins
vergroot, zodat ruimte ontstaat om bomen bij te planten.
De westkant van het plein wordt een soort woonerf, met nieuwe boombeplan
ting. De kosten voor het onderdeel verhardingen bedragen 544.260,
(inclusief directie o.b.).