- 4 - De reactie van de Medezeggenschapscommissie ter secretarie op vo renstaande uitwerking van het herwaarderingsvoorstel en die voor U ter inzage is gelegd, geeft ons aanleiding het volgende op te mer ken. Wij zijn ons er van bewust dat in het bijzonder bij de sector al gemeen beheer bezuinigingen gevolgen hebben in het direct personele vlak. Niettemin achten wij het alleszins redelijk dat ook deze sector een bijdrage levert in de noodzakelijke bezuinigingen, zij het dat rekening is gehouden met de eigengeaardheid van dit organisatie-onderdeel door de aanvankelijke taakstelling te verla gen en door, zoals gezegd, een deel van de taakstelling te rela teren aan ombuigingen elders. Het thans voorliggende voorstel richt zich voor een belangrijk deel op het bevorderen van de efficiëncy en extensivering van de taken en niet zozeer op het afstoten van bepaalde werkzaamheden. Wij achten dit in de gegeven omstandigheden een gunstig aspect. Een en ander kan gevolgen hebben voor de werkdruk van de medewerkers en de flexibiliteit van de organisatie, doch wij zijn van oordeel dat de situatie op de secretarie in dit opzicht niet wezenlijk verschilt met die in de andere sectoren van het gemeentelijk apparaat. Het zal uiteraard duidelijk zijn dat een en ander niet ongelimiteerd door kan gaan. Binnenkort zullen wij U een voorstel doen tot wijziging van artikel A6 van het Algemeen Ambtenarenreglement. Ter uitvoering van dat nieuwe artikel zullen wij de leidraad bij organisatieveranderingen waarvan het herplaatsingsreglement een onderdeel is, vastellen. Wij zullen daarbij uitgaan van het door het Centraal Orgaan inzake gemeenschappelijke behandeling van gemeentelijke personeelsaan gelegenheden ontworpen model. Dit model hebben wij het personeel via de diensthoofden in een zo vroeg mogelijk stadium reeds laten toekomen. Het personeel is naar ons oordeel dan ook wel vooraf op dit punt geïnformeerd. Afgezien hiervan is de rechtspositie van de medewerkers voldoende gewaar borgd binnen de daarvoor geldende kaders en zal een herplaatsing van een individuele medewerker slechts binnen die geldende regels kunnen plaatsvinden. Voor wat betreft de aanwending van de, via de algemene uitkering van het gemeentefonds in het vooruitzicht gestelde, middelen voor de herbezetting van arbeidsplaatsen, zullen wij U in het kader van het beleidsplan 1985-1989 nadere voorstellen doen. Wij gaan er hierbij vanuit dat die middelen, inderdaad ten goede zullen komen aan de factor personeel. Ook de vrijkomende middelen als gevolg van arbeids tijdverkorting, en het aanbieden van banen van maximaal 36 uur zullen als zodanig worden aangewend. In Uw vergadering van 14 november 1983 zijn naar aanleiding van het voorstel tot arbeids tijdverkorting (bijlagenr. 407) besluiten ter zake genomen. 2. Besparing op overige personeelslasten. a. Vermindering_0£ overuren_f 43.000, Dit betreft een zgn. horizontale maatregel, d.w.z. een in prin cipe voor alle sectoren geldende maatregel. Het uitgangspunt is dat overwerk zoveel als mogelijk moet worden teruggedrongen. Bij nadere analyse zijn wij tot de conclusie gekomen dat het kunnen halveren van de overuren zoals aangenomen in het Ontwerp- dekkingsplan 1984-1988 te optimistisch moet worden geacht. Bij nader inzien vinden wij een verlaging met 3 x 10% reëler. b. Afschaffen_vergoedingen stagiaires_/ 25.000, Dit betreft een zgn. horizontale maatregel. Wij zijn van mening dat ons voorstel zoals verwoord in het Ontwerp-dekkingsplan 1984-1988 gehandhaafd kan worden. Verlaging diverse materiële kosten. Door efficiëncy en extensivering kunnen een aantal besparingen wor den bereikt. a. Vermindering kosten representatie. In het Ontwerp-dekkingsplan 1984-1988 is uitgegaan van een taakstelling van 15.000,Uit nadere analyse is gebleken dat besparingen van redelijke omvang nauwelijks te realiseren zijn. Bovendien kan de omvang van de huidige begrotingspost 55-000,voor een provinciehoofdstad als de onze niet als bovenmatig worden beoordeeld. In verband hiermede zijn wij van mening dat de taakstelling voorshands op p.m. gesteld dient te worden. b. Door het aanpassen van de zgn. mantelovereenkomst met de leveran cier kan copieerapparatuur onder gunstiger condities worden ge huurd. Hierdoor is een besparing mogelijk op copieerkosten van de afd. B.B.M.V. en het gemeente-archief tot een bedrag van f 9.000,--. c. Besparing op autokostenvergoeding door zuivere toepassing van dienstreizenvergoedingsregeling (o.a. meer gebruik maken van openbaar vervoer)Wij zijn van mening dat een besparing van 5.000,haalbaar moet worden geacht. d. Een nader onderzoek heeft uitgewezen dat het plaatsen van perso neelsadvertenties in landelijke dag- en weekbladen en de vakbla den verminderd kan worden. Gelet op het feit dat tot eind 1988 vermoedelijk tenminste 1 op de 3 vacatures door herplaatsing of opheffing zal moeten komen te vervallen is een besparing moge lijk van 27.000,Door selectiever te werk te gaan kan naar onze mening deze besparing worden verhoogd tot 35.000, e. Besparing op variabele lasten dienstauto. Door een selectiever gebruik van de dienstauto is in principe een besparing mogelijk. Aangezien deze op dit moment nog niet nader geconcretiseerd kun nen worden, dient naar onze mening de besparing thans op p.m. gesteld te worden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1984 | | pagina 279