- 4 -
De reactie van de Medezeggenschapscommissie ter secretarie op vo
renstaande uitwerking van het herwaarderingsvoorstel en die voor U
ter inzage is gelegd, geeft ons aanleiding het volgende op te mer
ken.
Wij zijn ons er van bewust dat in het bijzonder bij de sector al
gemeen beheer bezuinigingen gevolgen hebben in het direct personele
vlak. Niettemin achten wij het alleszins redelijk dat ook deze
sector een bijdrage levert in de noodzakelijke bezuinigingen, zij
het dat rekening is gehouden met de eigengeaardheid van dit
organisatie-onderdeel door de aanvankelijke taakstelling te verla
gen en door, zoals gezegd, een deel van de taakstelling te rela
teren aan ombuigingen elders.
Het thans voorliggende voorstel richt zich voor een belangrijk deel
op het bevorderen van de efficiëncy en extensivering van de taken
en niet zozeer op het afstoten van bepaalde werkzaamheden. Wij
achten dit in de gegeven omstandigheden een gunstig aspect. Een en
ander kan gevolgen hebben voor de werkdruk van de medewerkers en de
flexibiliteit van de organisatie, doch wij zijn van oordeel dat de
situatie op de secretarie in dit opzicht niet wezenlijk verschilt
met die in de andere sectoren van het gemeentelijk apparaat. Het
zal uiteraard duidelijk zijn dat een en ander niet ongelimiteerd
door kan gaan.
Binnenkort zullen wij U een voorstel doen tot wijziging van artikel
A6 van het Algemeen Ambtenarenreglement. Ter uitvoering van dat
nieuwe artikel zullen wij de leidraad bij organisatieveranderingen
waarvan het herplaatsingsreglement een onderdeel is, vastellen. Wij
zullen daarbij uitgaan van het door het Centraal Orgaan inzake
gemeenschappelijke behandeling van gemeentelijke personeelsaan
gelegenheden ontworpen model.
Dit model hebben wij het personeel via de diensthoofden in een zo
vroeg mogelijk stadium reeds laten toekomen. Het personeel is naar
ons oordeel dan ook wel vooraf op dit punt geïnformeerd. Afgezien
hiervan is de rechtspositie van de medewerkers voldoende gewaar
borgd binnen de daarvoor geldende kaders en zal een herplaatsing
van een individuele medewerker slechts binnen die geldende regels
kunnen plaatsvinden.
Voor wat betreft de aanwending van de, via de algemene uitkering van
het gemeentefonds in het vooruitzicht gestelde, middelen voor de
herbezetting van arbeidsplaatsen, zullen wij U in het kader van het
beleidsplan 1985-1989 nadere voorstellen doen. Wij gaan er hierbij
vanuit dat die middelen, inderdaad ten goede zullen komen aan de
factor personeel. Ook de vrijkomende middelen als gevolg van arbeids
tijdverkorting, en het aanbieden van banen van maximaal 36 uur
zullen als zodanig worden aangewend. In Uw vergadering van
14 november 1983 zijn naar aanleiding van het voorstel tot arbeids
tijdverkorting (bijlagenr. 407) besluiten ter zake genomen.
2. Besparing op overige personeelslasten.
a. Vermindering_0£ overuren_f 43.000,
Dit betreft een zgn. horizontale maatregel, d.w.z. een in prin
cipe voor alle sectoren geldende maatregel. Het uitgangspunt is
dat overwerk zoveel als mogelijk moet worden teruggedrongen. Bij
nadere analyse zijn wij tot de conclusie gekomen dat het kunnen
halveren van de overuren zoals aangenomen in het Ontwerp-
dekkingsplan 1984-1988 te optimistisch moet worden geacht. Bij
nader inzien vinden wij een verlaging met 3 x 10% reëler.
b. Afschaffen_vergoedingen stagiaires_/ 25.000,
Dit betreft een zgn. horizontale maatregel. Wij zijn van mening
dat ons voorstel zoals verwoord in het Ontwerp-dekkingsplan
1984-1988 gehandhaafd kan worden.
Verlaging diverse materiële kosten.
Door efficiëncy en extensivering kunnen een aantal besparingen wor
den bereikt.
a. Vermindering kosten representatie. In het Ontwerp-dekkingsplan
1984-1988 is uitgegaan van een taakstelling van 15.000,Uit
nadere analyse is gebleken dat besparingen van redelijke omvang
nauwelijks te realiseren zijn. Bovendien kan de omvang van de
huidige begrotingspost 55-000,voor een provinciehoofdstad
als de onze niet als bovenmatig worden beoordeeld. In verband
hiermede zijn wij van mening dat de taakstelling voorshands op
p.m. gesteld dient te worden.
b. Door het aanpassen van de zgn. mantelovereenkomst met de leveran
cier kan copieerapparatuur onder gunstiger condities worden ge
huurd. Hierdoor is een besparing mogelijk op copieerkosten van
de afd. B.B.M.V. en het gemeente-archief tot een bedrag van
f 9.000,--.
c. Besparing op autokostenvergoeding door zuivere toepassing van
dienstreizenvergoedingsregeling (o.a. meer gebruik maken van
openbaar vervoer)Wij zijn van mening dat een besparing van
5.000,haalbaar moet worden geacht.
d. Een nader onderzoek heeft uitgewezen dat het plaatsen van perso
neelsadvertenties in landelijke dag- en weekbladen en de vakbla
den verminderd kan worden. Gelet op het feit dat tot eind 1988
vermoedelijk tenminste 1 op de 3 vacatures door herplaatsing of
opheffing zal moeten komen te vervallen is een besparing moge
lijk van 27.000,Door selectiever te werk te gaan kan naar
onze mening deze besparing worden verhoogd tot 35.000,
e. Besparing op variabele lasten dienstauto. Door een selectiever
gebruik van de dienstauto is in principe een besparing mogelijk.
Aangezien deze op dit moment nog niet nader geconcretiseerd kun
nen worden, dient naar onze mening de besparing thans op p.m.
gesteld te worden.