f. Verlaging post adviezen gemeentebestuur. Het organisatieonder zoek door het bureau Twijnstra Gudde bij de D.S.O. is nog niet afgesloten. In verband daarmede kunnen eventuele besparingen nog niet geconcretiseerd worden, weshalve thans met een p.m. post moet worden volstaan. Overigens zij opgemerkt dat deze post beleidsmatig behoort tot de sector Ruimtelijke Ordening c.a. g. Door het vaststellen van meer concurrerende tarieven door het Cevan voor de bevolkingsadministratie per 1 januari 1984 is een besparing mogelijk geworden van 22.000, h. In het Ontwerp-dekkingsplan hebben wij U voorgesteld een verlaging van het presentiegeld voor niet-raadsleden door te voeren van 75,naar f 50,Bij nader inzien stellen wij U voor dit te betrekken bij de evaluatie commissie- en radenstelsel. Deze besparing waarvan het effect voorshands wordt geraamd op 37.000,zal geëffectueerd dienen te worden met ingang van de raadsperiode 1986-1990. i. Een verlaging van de post statistiek en onderzoek met 15.000,-- is naar onze mening aanvaardbaar. j. Een verlaging van de stelpost bijzondere voorzieningen stadhuis met 3.200,achten wij aanvaardbaar. k. Voor het afgeven van garanties op leningen buiten de volkshuis vestingssfeer is in het Ontwerp-dekkingsplan 1984-1988 een op brengst geraamd van 30.000,In dit kader valt bij wijze van voorbeeld te denken aan Medisch Centrum Leeuwarden, Stichting Kabeltelevisie, Stichting Kankercentrum, Stichting Manege, Wel- zijnsinstellingen e.d. Bij nader inzien zijn wij tot de conclu sie gekomen dat het ramen van een netto opbrengst van 20.000,— voorshands realistischer geacht moet worden. T.a.v. een uitputtende lijst met verstrekte garanties zij verwezen naar Model N uit het bijlagenboek behorende bij de begroting. 1. Wij zijn van mening dat het mede gelet op de risico's die de gemeente loopt t.a.v. garantieverstrekking in de woningsector, redelijk is leges in te voeren t.a.v. bestaande woningen. Het vragen van leges terzake van nieuwbouwwoningen is op grond van art. 73 van de Woningwet niet mogelijk. Aangezien het betalen van dergelijke leges in principe niet tot de consumptieve sfeer gerekend behoeft te worden, achten wij de discrepantie die ont staat tussen nieuwbouw en bestaande bouw, gegeven de financiële positie van de gemeente niet zodanig om van de invoering van leges af te zien. Het legestarief kan naar onze mening gesteld worden op f 100,— voor een aanvraag en op 30,voor een wij ziging. Hiermede kan naar onze mening een opbrengst gerealiseerd worden van 45.000, Leges kansspel- en behendigheidsautomaten 27.000, Gelet op het karakter van het spel vinden wij het niet onrede lijk dat terzake leges worden ingevoerd. Hoewel het voorstel nog nader uitgewerkt moet worden, menen wij dat gelet op bovenstaande tarie-ven bij vergelijkbare gemeenten, een tarief van 150,per toestel c.q. vergunning reëel is. Hiermede kan een totaal-opbrengst worden gehaald van 27.000, Totaalopbrengst onderdeel 3 f 218.200, Totaal van de voorstellen in deze sector 1.21.4.200, Totaal taakstelling 1.191.700, - 6 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1984 | | pagina 280