f. Verlaging post adviezen gemeentebestuur. Het organisatieonder
zoek door het bureau Twijnstra Gudde bij de D.S.O. is nog niet
afgesloten. In verband daarmede kunnen eventuele besparingen nog
niet geconcretiseerd worden, weshalve thans met een p.m. post
moet worden volstaan. Overigens zij opgemerkt dat deze post
beleidsmatig behoort tot de sector Ruimtelijke Ordening c.a.
g. Door het vaststellen van meer concurrerende tarieven door het
Cevan voor de bevolkingsadministratie per 1 januari 1984 is een
besparing mogelijk geworden van 22.000,
h. In het Ontwerp-dekkingsplan hebben wij U voorgesteld een
verlaging van het presentiegeld voor niet-raadsleden door te
voeren van 75,naar f 50,Bij nader inzien stellen wij U
voor dit te betrekken bij de evaluatie commissie- en
radenstelsel. Deze besparing waarvan het effect voorshands wordt
geraamd op 37.000,zal geëffectueerd dienen te worden met
ingang van de raadsperiode 1986-1990.
i. Een verlaging van de post statistiek en onderzoek met
15.000,-- is naar onze mening aanvaardbaar.
j. Een verlaging van de stelpost bijzondere voorzieningen stadhuis
met 3.200,achten wij aanvaardbaar.
k. Voor het afgeven van garanties op leningen buiten de volkshuis
vestingssfeer is in het Ontwerp-dekkingsplan 1984-1988 een op
brengst geraamd van 30.000,In dit kader valt bij wijze van
voorbeeld te denken aan Medisch Centrum Leeuwarden, Stichting
Kabeltelevisie, Stichting Kankercentrum, Stichting Manege, Wel-
zijnsinstellingen e.d. Bij nader inzien zijn wij tot de conclu
sie gekomen dat het ramen van een netto opbrengst van
20.000,— voorshands realistischer geacht moet worden. T.a.v.
een uitputtende lijst met verstrekte garanties zij verwezen naar
Model N uit het bijlagenboek behorende bij de begroting.
1. Wij zijn van mening dat het mede gelet op de risico's die de
gemeente loopt t.a.v. garantieverstrekking in de woningsector,
redelijk is leges in te voeren t.a.v. bestaande woningen. Het
vragen van leges terzake van nieuwbouwwoningen is op grond van
art. 73 van de Woningwet niet mogelijk. Aangezien het betalen
van dergelijke leges in principe niet tot de consumptieve sfeer
gerekend behoeft te worden, achten wij de discrepantie die ont
staat tussen nieuwbouw en bestaande bouw, gegeven de financiële
positie van de gemeente niet zodanig om van de invoering van
leges af te zien. Het legestarief kan naar onze mening gesteld
worden op f 100,— voor een aanvraag en op 30,voor een wij
ziging.
Hiermede kan naar onze mening een opbrengst gerealiseerd worden
van 45.000,
Leges kansspel- en behendigheidsautomaten 27.000,
Gelet op het karakter van het spel vinden wij het niet onrede
lijk dat terzake leges worden ingevoerd. Hoewel het voorstel nog
nader uitgewerkt moet worden, menen wij dat gelet op
bovenstaande tarie-ven bij vergelijkbare gemeenten, een tarief
van 150,per toestel c.q. vergunning reëel is. Hiermede kan
een totaal-opbrengst worden gehaald van 27.000,
Totaalopbrengst onderdeel 3 f 218.200,
Totaal van de voorstellen in deze sector 1.21.4.200,
Totaal taakstelling 1.191.700,
- 6 -