- 14 - voorschriften en de aanstaande automatisering van de financiële administratie van de algemene dienst een en ander mogelijk zal maken Voorts gaan wij ervan uit dat de vandalismebeperkende maatregelen pas tegen het einde van de beleidsperiode vruchten zullen afwerpen en wel zodanig, dat de helft van de verlaging in 1987 kan worden doorgevoerd gevolgd door de andere helft in 1988. Voorzover vandalismebeperkende maatregelen de bedoelde 5% niet opleveren, zal deze taakstelling moeten worden gehaald door een versobering van de onderhoudsprogramma's. Het onderzoek heeft nader uitgewezen, dat inclusief de doorbeta lingseffecten naar het bijzonder onderwijs een en ander een bespa ring oplevert van 110.000, Dit is 10.000,— meer dan het in het ontwerp-dekkingsplan genoemde bedrag. 5. Onderhoudstarieven Dienst Stadsontwikkeling. In de bedragen voor onderhoudskosten die de D.S.0. aan de algemene dienst voor het onderhoud van schoolgebouwen in rekening brengt zijn componenten begrepen voor administratiekosten en voor beheers- en bestuurskosten. Voor de administratiekosten ontvangt het bijzonder onderwijs reeds een afzonderlijke vergoeding. Beheers- en bestuurskosten komen niet voor vergoeding aan het bij zonder onderwijs in aanmerking. Beide elementen zijn dus ten on rechte verwerkt in de naar het bijzonder onderwijs doorbetaalde tarieven van de D.S.0. Zie ook het U voor deze vergadering tevens aangeboden Rapport inzake de mogelijkheden om te komen tot verdere bezuinigingen in het schoonmaken van (school)gebouwen, blz. 39. Terzake van de wettelijke voorschriften en de jurisprudentie die een en ander ondersteunen verwijzen wij naar blz. 14/15 van dat rapport. Door eliminering van bedoelde componenten uit de doorbe taling kan een besparing worden verkregen van 78.000,ingaande 1984. 6. Verlagen stelposten voor onderwijsinvesteringen. Het herwaarderingsonderzoek in dezen geeft eveneens geen aanlei ding tot herziening van het gestelde in het ontwerp-dekkingsplan 1984-1988. Het betreft de verlaging van de jaarlijkse stelposten aanpassing schoolgebouwen, door voor deze aanpassing, noodzakelijk i.v.m. de integratie van het kleuter- en lager onderwijs op grond van de Wet op het basisonderwijs, uit te gaan van een beperking tot het door het rijk noodzakelijk geachte niveau. Deze verlaging zal inhouden dat voor een gemeentelijk beleid niet of nauwelijks financiële ruimte overblijft. Noodgedwongen zal de gemeente slechts dat kunnen doorvoeren wat voor rijksvergoeding in aanmerking komt. Aanpassing van gebouwen voor het basisonderwijs zal dientengevolge waarschijnlijk slechts het allernoodzakelijkste kunnen behelzen. De hiermee te realiseren besparing bedraagt ingaande 1985 48.400,per jaar cumulatief en gedurende de gehele beleidspe riode derhalve 4 x 48.400,is (afgerond) 194.000, - 15 - 7. Verlagen restant-investeringsvolume voorgaande dienstjaren van stelposten diverse onderwijsinvesteringen. Naar dit herwaarderingsvoorstel heeft geen nader onderzoek plaats gehad. Zie in verband hiermee de aanvullende raadsbrief van 9 de cember 1983, bijlage nr. 473. Het betreft vrijvallende kapitaal- lasten van het omstreeks tot de helft niet besteden van een inves teringsvolume (waarvoor nog wel kapitaallasten in het beleidsplan zijn opgenomen) van stelposten van 1983 en eerder voor verhuurde lokalen, voor integratie kleuter- en lager onderwijs en voor in voering Fries. Besparend effect 55.000, 8. Verlagen raming ineens af te schrijven kleine onderwijsin- vesteringen. Deze raming betreft kleine investeringen t.b.v. het openbaar en het bijzonder kleuter- en lager onderwijs die ineens worden afge schreven. Hiervoor is in het beleidsplan 1984-1988 jaarlijks een bedrag van 235.000,opgenomen. In principe kan het bijzonder onderwijs op wettelijke basis zekere aanspraken doen gelden. Dit heeft echter nooit aanleiding gegeven tot overschrijding van het geraamde bedrag. Zoals ook vermeld in het ontwerp-dekkingsplan 1984-1988 zijn wij van mening dat als zowel het openbaar als het bijzonder onderwijs zich enige beperking oplegt, op deze post een besparing mogelijk is van 25.000,Het herwaarderingsonderzoek geeft geen aanlei ding tot herziening van deze opvatting. Opgemerkt kan nog worden dat dit bedrag in de praktijk ongeveer voor de helft minder ter beschikking zal komen van het openbaar kleuter- en lager onderwijs en voor de andere helft voor het bijzonder kleuter- en lager onder wijs. Wij stellen voor deze verlaging m.i.v. 1986 te laten ingaan. Overigens wijzen wij er op dat het hiervoor genoemde bedrag van 235.000,gedurende de jaren 1982 t/m 1986 is verhoogd met 22.000,i.v.m. de integratie kleuter- en lager onderwijs, zo dat eventueel noodzakelijke aanvulling ten deze van de hiermee verband houdende rijksvergoedingen verzekerd blijft. Vervallen. Zie de inleiding van deze beleidssector. 10. Kleine bijstellingen diverse ramingen. Dit herwaarderingsvoorstel behoefde eveneens geen nader onderzoek. Gebleken is echter nog, dat aangezien jaarlijks van het rijk een gebruiksvergoeding voor het gebouw van de rijksscholengemeenschap aan het Zaailand wordt ontvangen van rond 3^700,en deze post tot dusver memorie werd geraamd, het totaal van de bijstelling van diverse ramingen met dit bedrag kan worden verhoogd. Totaal besparend effect daardoor 24.000,rond ingaande 1984. 9. Niet meer bekostigen cursussen aan oud-leerlingen buitengewoon onderwijs.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1984 | | pagina 284