- 14 -
voorschriften en de aanstaande automatisering van de financiële
administratie van de algemene dienst een en ander mogelijk zal
maken
Voorts gaan wij ervan uit dat de vandalismebeperkende maatregelen
pas tegen het einde van de beleidsperiode vruchten zullen afwerpen
en wel zodanig, dat de helft van de verlaging in 1987 kan worden
doorgevoerd gevolgd door de andere helft in 1988.
Voorzover vandalismebeperkende maatregelen de bedoelde 5% niet
opleveren, zal deze taakstelling moeten worden gehaald door een
versobering van de onderhoudsprogramma's.
Het onderzoek heeft nader uitgewezen, dat inclusief de doorbeta
lingseffecten naar het bijzonder onderwijs een en ander een bespa
ring oplevert van 110.000, Dit is 10.000,— meer dan het in
het ontwerp-dekkingsplan genoemde bedrag.
5. Onderhoudstarieven Dienst Stadsontwikkeling.
In de bedragen voor onderhoudskosten die de D.S.0. aan de algemene
dienst voor het onderhoud van schoolgebouwen in rekening brengt
zijn componenten begrepen voor administratiekosten en voor
beheers- en bestuurskosten. Voor de administratiekosten ontvangt
het bijzonder onderwijs reeds een afzonderlijke vergoeding.
Beheers- en bestuurskosten komen niet voor vergoeding aan het bij
zonder onderwijs in aanmerking. Beide elementen zijn dus ten on
rechte verwerkt in de naar het bijzonder onderwijs doorbetaalde
tarieven van de D.S.0. Zie ook het U voor deze vergadering tevens
aangeboden Rapport inzake de mogelijkheden om te komen tot verdere
bezuinigingen in het schoonmaken van (school)gebouwen, blz. 39.
Terzake van de wettelijke voorschriften en de jurisprudentie die
een en ander ondersteunen verwijzen wij naar blz. 14/15 van dat
rapport. Door eliminering van bedoelde componenten uit de doorbe
taling kan een besparing worden verkregen van 78.000,ingaande
1984.
6. Verlagen stelposten voor onderwijsinvesteringen.
Het herwaarderingsonderzoek in dezen geeft eveneens geen aanlei
ding tot herziening van het gestelde in het ontwerp-dekkingsplan
1984-1988. Het betreft de verlaging van de jaarlijkse stelposten
aanpassing schoolgebouwen, door voor deze aanpassing, noodzakelijk
i.v.m. de integratie van het kleuter- en lager onderwijs op grond
van de Wet op het basisonderwijs, uit te gaan van een beperking
tot het door het rijk noodzakelijk geachte niveau.
Deze verlaging zal inhouden dat voor een gemeentelijk beleid niet
of nauwelijks financiële ruimte overblijft. Noodgedwongen zal de
gemeente slechts dat kunnen doorvoeren wat voor rijksvergoeding in
aanmerking komt. Aanpassing van gebouwen voor het basisonderwijs
zal dientengevolge waarschijnlijk slechts het allernoodzakelijkste
kunnen behelzen.
De hiermee te realiseren besparing bedraagt ingaande 1985
48.400,per jaar cumulatief en gedurende de gehele beleidspe
riode derhalve 4 x 48.400,is (afgerond) 194.000,
- 15 -
7. Verlagen restant-investeringsvolume voorgaande dienstjaren van
stelposten diverse onderwijsinvesteringen.
Naar dit herwaarderingsvoorstel heeft geen nader onderzoek plaats
gehad. Zie in verband hiermee de aanvullende raadsbrief van 9 de
cember 1983, bijlage nr. 473. Het betreft vrijvallende kapitaal-
lasten van het omstreeks tot de helft niet besteden van een inves
teringsvolume (waarvoor nog wel kapitaallasten in het beleidsplan
zijn opgenomen) van stelposten van 1983 en eerder voor verhuurde
lokalen, voor integratie kleuter- en lager onderwijs en voor in
voering Fries. Besparend effect 55.000,
8. Verlagen raming ineens af te schrijven kleine onderwijsin-
vesteringen.
Deze raming betreft kleine investeringen t.b.v. het openbaar en
het bijzonder kleuter- en lager onderwijs die ineens worden afge
schreven. Hiervoor is in het beleidsplan 1984-1988 jaarlijks een
bedrag van 235.000,opgenomen. In principe kan het bijzonder
onderwijs op wettelijke basis zekere aanspraken doen gelden. Dit
heeft echter nooit aanleiding gegeven tot overschrijding van het
geraamde bedrag.
Zoals ook vermeld in het ontwerp-dekkingsplan 1984-1988 zijn wij
van mening dat als zowel het openbaar als het bijzonder onderwijs
zich enige beperking oplegt, op deze post een besparing mogelijk
is van 25.000,Het herwaarderingsonderzoek geeft geen aanlei
ding tot herziening van deze opvatting. Opgemerkt kan nog worden
dat dit bedrag in de praktijk ongeveer voor de helft minder ter
beschikking zal komen van het openbaar kleuter- en lager onderwijs
en voor de andere helft voor het bijzonder kleuter- en lager onder
wijs.
Wij stellen voor deze verlaging m.i.v. 1986 te laten ingaan.
Overigens wijzen wij er op dat het hiervoor genoemde bedrag van
235.000,gedurende de jaren 1982 t/m 1986 is verhoogd met
22.000,i.v.m. de integratie kleuter- en lager onderwijs, zo
dat eventueel noodzakelijke aanvulling ten deze van de hiermee
verband houdende rijksvergoedingen verzekerd blijft.
Vervallen. Zie de inleiding van deze beleidssector.
10. Kleine bijstellingen diverse ramingen.
Dit herwaarderingsvoorstel behoefde eveneens geen nader onderzoek.
Gebleken is echter nog, dat aangezien jaarlijks van het rijk een
gebruiksvergoeding voor het gebouw van de rijksscholengemeenschap
aan het Zaailand wordt ontvangen van rond 3^700,en deze post
tot dusver memorie werd geraamd, het totaal van de bijstelling
van diverse ramingen met dit bedrag kan worden verhoogd. Totaal
besparend effect daardoor 24.000,rond ingaande 1984.
9. Niet meer bekostigen cursussen aan oud-leerlingen buitengewoon
onderwijs.