Beleidssector XII. CULTUUR.
1Frysk Orkest.
In het ontwerp-dekkingsplan 1984-1988 werd melding gemaakt van een
ministerieel voornemen om de financiële verantwoordelijkheid voor
de symfonieorkesten geheel voor rekening van het rijk te nemen.
Uitgaande van de budgettaire neutraliteit van deze verschuiving
van verantwoordelijkheden zou ter compensatie daarvan het niveau
van de uitkeringen uit het gemeente- en provinciefonds met ca
2 0/00 worden verlaagd.
Aangezien gebleken is dat de overheveling van 2 promille uit het
gemeente- en provinciefonds naar het rijk toe ter financiering van
de voor het orkestenbestel voorgestelde subsidiestructuur niet
mogelijk is, heeft de minister voor de volgende oplossing gekozen.
Alvorens de overheveling naar het gemeentefonds plaatsvindt van
een aantal specifieke uitkeringen (o.a. de rijksbijdrageregeling
sociaal-cultureel werk)zal een bedrag van 67 miljoen worden
onttrokken aan de over te hevelen middelen ter financiering van de
nieuwe subsidiestructuur voor het orkestenbestel.
Tot welk bedrag een en ander zal resulteren in een lagere uitke
ring uit het gemeentefonds voor de gemeente Leeuwarden is nog niet
bekend. Voorshands gaan wij er vanuit dat deze verlaging zal over
eenkomen met de in het ontwerp-dekkingsplan 1984-1988 berekende
korting van 2 0/00 op de gemeentefondsuitkering voor Leeuwarden en
dat derhalve de taakstelling in het kader van deze herwaar
deringsoperatie ad 659.000,-- haalbaar moet worden geacht.
Er vanuit gaande dat de nieuwe subsidiestructuur m.i.v. 1 juli
1987 van kracht wordt, kan voor 1987 met een besparing van
330.000,rekening worden gehouden. Ingaande 1988 is dan een
besparing tot het volle bedrag van f 659.000,mogelijk.
2. Storting in het Fonds Friese Kunst.
Bij de behandeling van het ontwerp-dekkingsplan in de raadsver
gaderingen van 19 t/m 21 december 1983 hebt U besloten af te zien
van beëindiging van de jaarlijkse storting in het Fonds Friese
Kunst
3. Stichting Echo.
In het ontwerp-dekkingsplan 1984-1988 is dit herwaarderingsvoor-
stel opgenomen onder de sector Samenlevingsopbouw en Jeugdwerk.
Aangezien vrij algemeen het gevoelen is dat dit voorstel in het
kader van het culturele beleid van de gemeente moet worden behan
deld is dit onderwerp than3 onder de beleidssector Cultuur opge
nomen. Om administratieve redenen zal verwerking van de aanvaar
ding van ons voorstel echter in de sector Samenlevingsopbouw en
Jeugdwerk plaatsvinden.
In het ontwerp-dekkingsplan 1984-1988 werd voorgesteld de reser
vering t.b.v. Jeugd- en Jongerenwerk op stedelijk niveau ad
- 29 -
Het initiatief van de Stichting Echo zou tengevolge daarvan niet
kunnen worden gerealiseerd in de door deze Stichting voorgestelde
vorm.
Teneinde toch de functie die in het plan van Echo werd beoogd te
kunnen vervullen zou een bedrag van f 250.000,gereserveerd moe
ten worden.
Tijdens de behandeling van dit voorstel in de gemeenteraad van
20 december 1983 hebben wij toegezegd bij het in te stellen nadere
onderzoek van dit herwaarderingsproject het volgende in aanmerking
te zullen nemen:
a. voor wat betreft de accommodatie: naast het Kreativiteitscen-
trum zullen ook andere in de binnenstad aanwezige accommodaties
in het onderzoek worden betrokken;
b. wat betreft de financiële taakstelling: een niet overmatige
overschrijding zal niet bij voorbaat als uitgesloten worden
beschouwd
Indien als gevolg hiervan nadere voorstellen nodig zouden zijn ter
invulling van de financiële taakstelling in de beleidssector Cul
tuur, dan zouden deze in het kader van de onderhavige raadsbrief
aan U worden voorgelegd, zo nodig door hiervoor projecten van de
zgn. B-lijst in de genoemde sector aan te wijzen.
Op grond van het nader ingestelde onderzoek merken wij thans het
volgende op.
a. accommodatie.
Uit de gesprekken met de Stichting Echo en de door haar overge
legde stukken is ons gebleken, dat het onderbrengen van de work
shops in een andere accommodatie dan de publieksgerichte acti
viteiten op overwegende bezwaren stuit. Deze bezwaren waren in
een eerder stadium ook reeds geuit door de Advies commissies
Cultuur en Sociaal Culturele Zaken alsmede de raadsadviescom-
missie voor Welzijnsaangelegenheden.
Het onderbrengen van de verschillende functies (zowel de klei
nere publieksgerichte activiteiten als de workshops) in één
daarvoor bestemde, nog te realiseren accommodatie is voor het
bestuur een essentieel gegeven.
Indien genoemde koppeling niet kan plaatsvinden ziet het be
stuur op geen enkele wijze kans de beoogde doelstellingen te
realiseren.
Op basis van dit uitgangspunt alsmede op basis van de door het
bestuur aangegeven minimum eisen t.a.v. de noodzakelijke ruimte
zijn een aantal, mogelijk ter beschikking zijnde of komende,
dan wel door het bestuur genoemde accommodaties nader onder de
loep genomen. Dit zijn de volgende accommodaties.
1. Voormalige brugschool (Schoolstraat);
2. Kreativiteitscentrum;
3. Pand Eewal 65 (Stichting Beeldende Kunst);
- 28 -
38O.OOO,te laten vervallen, evenals de reservering voor in
vesteringen ad 605.000,(jaarlijkse kapitaallasten
84.700,