Beleidssector XII. CULTUUR. 1Frysk Orkest. In het ontwerp-dekkingsplan 1984-1988 werd melding gemaakt van een ministerieel voornemen om de financiële verantwoordelijkheid voor de symfonieorkesten geheel voor rekening van het rijk te nemen. Uitgaande van de budgettaire neutraliteit van deze verschuiving van verantwoordelijkheden zou ter compensatie daarvan het niveau van de uitkeringen uit het gemeente- en provinciefonds met ca 2 0/00 worden verlaagd. Aangezien gebleken is dat de overheveling van 2 promille uit het gemeente- en provinciefonds naar het rijk toe ter financiering van de voor het orkestenbestel voorgestelde subsidiestructuur niet mogelijk is, heeft de minister voor de volgende oplossing gekozen. Alvorens de overheveling naar het gemeentefonds plaatsvindt van een aantal specifieke uitkeringen (o.a. de rijksbijdrageregeling sociaal-cultureel werk)zal een bedrag van 67 miljoen worden onttrokken aan de over te hevelen middelen ter financiering van de nieuwe subsidiestructuur voor het orkestenbestel. Tot welk bedrag een en ander zal resulteren in een lagere uitke ring uit het gemeentefonds voor de gemeente Leeuwarden is nog niet bekend. Voorshands gaan wij er vanuit dat deze verlaging zal over eenkomen met de in het ontwerp-dekkingsplan 1984-1988 berekende korting van 2 0/00 op de gemeentefondsuitkering voor Leeuwarden en dat derhalve de taakstelling in het kader van deze herwaar deringsoperatie ad 659.000,-- haalbaar moet worden geacht. Er vanuit gaande dat de nieuwe subsidiestructuur m.i.v. 1 juli 1987 van kracht wordt, kan voor 1987 met een besparing van 330.000,rekening worden gehouden. Ingaande 1988 is dan een besparing tot het volle bedrag van f 659.000,mogelijk. 2. Storting in het Fonds Friese Kunst. Bij de behandeling van het ontwerp-dekkingsplan in de raadsver gaderingen van 19 t/m 21 december 1983 hebt U besloten af te zien van beëindiging van de jaarlijkse storting in het Fonds Friese Kunst 3. Stichting Echo. In het ontwerp-dekkingsplan 1984-1988 is dit herwaarderingsvoor- stel opgenomen onder de sector Samenlevingsopbouw en Jeugdwerk. Aangezien vrij algemeen het gevoelen is dat dit voorstel in het kader van het culturele beleid van de gemeente moet worden behan deld is dit onderwerp than3 onder de beleidssector Cultuur opge nomen. Om administratieve redenen zal verwerking van de aanvaar ding van ons voorstel echter in de sector Samenlevingsopbouw en Jeugdwerk plaatsvinden. In het ontwerp-dekkingsplan 1984-1988 werd voorgesteld de reser vering t.b.v. Jeugd- en Jongerenwerk op stedelijk niveau ad - 29 - Het initiatief van de Stichting Echo zou tengevolge daarvan niet kunnen worden gerealiseerd in de door deze Stichting voorgestelde vorm. Teneinde toch de functie die in het plan van Echo werd beoogd te kunnen vervullen zou een bedrag van f 250.000,gereserveerd moe ten worden. Tijdens de behandeling van dit voorstel in de gemeenteraad van 20 december 1983 hebben wij toegezegd bij het in te stellen nadere onderzoek van dit herwaarderingsproject het volgende in aanmerking te zullen nemen: a. voor wat betreft de accommodatie: naast het Kreativiteitscen- trum zullen ook andere in de binnenstad aanwezige accommodaties in het onderzoek worden betrokken; b. wat betreft de financiële taakstelling: een niet overmatige overschrijding zal niet bij voorbaat als uitgesloten worden beschouwd Indien als gevolg hiervan nadere voorstellen nodig zouden zijn ter invulling van de financiële taakstelling in de beleidssector Cul tuur, dan zouden deze in het kader van de onderhavige raadsbrief aan U worden voorgelegd, zo nodig door hiervoor projecten van de zgn. B-lijst in de genoemde sector aan te wijzen. Op grond van het nader ingestelde onderzoek merken wij thans het volgende op. a. accommodatie. Uit de gesprekken met de Stichting Echo en de door haar overge legde stukken is ons gebleken, dat het onderbrengen van de work shops in een andere accommodatie dan de publieksgerichte acti viteiten op overwegende bezwaren stuit. Deze bezwaren waren in een eerder stadium ook reeds geuit door de Advies commissies Cultuur en Sociaal Culturele Zaken alsmede de raadsadviescom- missie voor Welzijnsaangelegenheden. Het onderbrengen van de verschillende functies (zowel de klei nere publieksgerichte activiteiten als de workshops) in één daarvoor bestemde, nog te realiseren accommodatie is voor het bestuur een essentieel gegeven. Indien genoemde koppeling niet kan plaatsvinden ziet het be stuur op geen enkele wijze kans de beoogde doelstellingen te realiseren. Op basis van dit uitgangspunt alsmede op basis van de door het bestuur aangegeven minimum eisen t.a.v. de noodzakelijke ruimte zijn een aantal, mogelijk ter beschikking zijnde of komende, dan wel door het bestuur genoemde accommodaties nader onder de loep genomen. Dit zijn de volgende accommodaties. 1. Voormalige brugschool (Schoolstraat); 2. Kreativiteitscentrum; 3. Pand Eewal 65 (Stichting Beeldende Kunst); - 28 - 38O.OOO,te laten vervallen, evenals de reservering voor in vesteringen ad 605.000,(jaarlijkse kapitaallasten 84.700,

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1984 | | pagina 291