- 34 -
(bruto 105.000,Wij zijn daarom van mening dat voorshands
van afbouw van het gemeentelijk subsidie moet worden afgezien.
3. Wijziging openingsperiode overdekte zwembaden.
In het ontwerp-dekkingsplan 1984-1988 zijn wij uitgegaan van de
veronderstelling dat het mogelijk zou moeten zijn één overdekt
zwembad, in de periode dat de openbare zwembaden geopend zijn,
gedurende rond 16 weken te sluiten. Het zwembad Kalverdijkje zou
dan gedurende de gehele zomer (zij het met beperkte openingstij
den), dus ook in zes weken grote vakantie, geopend moeten blijven
om bij slecht weer een alternatief te kunnen bieden. Als gevolg
van het kunnen tewerkstellen van het daarvoor vrijkomende vaste
personeel in de openluchtbaden zou door het niet aanstellen van
seizoenpersoneel een besparing kunnen worden verkregen, waarvan
het bedrag op 270.000,-- werd geraamd.
Uit het herwaarderingsonderzoek is gebleken, dat om zoveel moge
lijk aan de financiële taakstelling te kunnen voldoen aan deze
maatregel enige uitbreiding moet worden gegeven. Wij geven een en
ander hieronder weer.
a. Sluiten gedurende 16 weken van 1 zwembad en 1 zwembad 16 weken
beperkt open overeenkomstig het voorstel in het ontwerp-
dekkingsplan.
De financiële gevolgen van de oorspronkelijke doelstelling, te
weten gedurende 16 weken in plaats van zoals tot dusver gebruike
lijk 6 weken sluiten van het zwembad Jac. Catsplein en het beperkt
openstellen van het zwembad Kalverdijkje (85 uur i.p.v. 17 uur per
dag) gedurende 16 weken in plaats van 6 weken helemaal dicht, zijn
de volgende.
Door het niet aanstellen van seizoenpersoneel voor openluchtbaden
kan 286.450,worden bespaard. Na aftrek van de ter vervanging
van het seizoenpersoneel benodigde werkweken blijven van de bij
het vaste personeel totaal vrijkomende werkweken dan nog 46 werk
weken over. Door het benutten van 26 weken hiervan voor het thans
nog zoveel weken vergende seizoenwerk op de camping "De Kleine
Wielen" wordt 24.250,— bespaard op de aanstelling van seizoen
personeel aldaar.
Voor dit seizoenwerk kan evenwel uitgegaan worden van 16 werkwe
ken, zodat de besparing met betrekking tot de zwembaden 16/26 deel
of 14.925,bedraagt. Het resterend deel ad
9.325,24.250,minus 14.925,is een besparing op de
kosten van de camping. (Zie ons voorstel betreffende de camping
hierna)
Daarnaast wordt een verlaging geraamd van energiekosten en kosten
van waterzuivering tot een bedrag van 23.800,
De lagere inkomsten (schoolzwemmen buitengemeenten en vrij zwem
men) worden geraamd op 71.800,
Hierbij wordt er vanuit gegaan dat de in de openluchtbaden werkzaam
zijnde vaste krachten afkomstig van de overdekte baden gemiddeld
- 35 -
1£ week vakantie in die periode opnemen. Dit is o.i. niet reëel.
Rekening moet worden gehouden met een gemiddelde van 3 weken vakan
tie in die periode. Dit houdt in dat alsnog voor 36 werkweken sei
zoenpersoneel dient te worden aangesteld. De kosten hiervan bedra
gen rond 36.000,Bovendien dienen de van de hiervoor genoemde
46 werkweken nog resterende 20 weken (46 minus de eveneens genoem
de 26 weken t.b.v. de camping), hiervoor te worden aangewend. Een
en ander leidt tot de volgende opstelling.
Niet aanstellen seizoenpersoneel openluchtbaden
f
286.
.450,—
Niet aanstellen seizoenkracht camping
f
14.
.925,—
Aanstelling seizoenpersoneel i.v.m. vakanties
ƒ-/■
- 36.
.000,—
Besparing op energie- en waterzuiveringskosten
f
23.
800
Netto lager kosten
f
289.
.175,—
Minder inkomsten
f
71.
800
Netto besparing
f
217.
.375,—
b. Uitbreiding van bovenstaande maatregel door het zwembad Kalver-
dijkje gedurende 6 weken helemaal te sluiten.
Indien gedurende de 6 weken schoolvakantie het zwembad Kalverdijk-
je, evenals tot dusver gebruikelijk is, helemaal voor het publiek
gesloten wordt, is een additionele besparing mogelijk op de kosten
van energie en waterzuivering van 23.200,Daarnaast komen 12
werkweken vrij, die aangewend kunnen worden voor verlaging van het
aantal van 36 weken, hierboven genoemd, voor welk aantal weken
alsnog seizoenpersoneel zou moeten worden aangesteld. Dit betekent
een besparing op personeelskosten van 12.000,
Totale besparing derhalve 23.200,12.000,35.200,
Wij stellen U voor tot het gestelde onder zowel a. als b. ingaande
1985 over te gaan. Besparend effect 217-375,35.200,
252.575,
4. Sportcomplex Kalverdijkje.
a. Afzien_van_de bouw_va.n_een_wa.s- en_kleedruimte_J_985_)_
Naar dit herwaarderingsvoorstel heeft geen nader onderzoek plaats
gehad. Zie in verband hiermee de aanvullende raadsbrief van
9 december 1983bijlage nr. 473. Door het achterwege laten van de
bouw worden kapitaallasten bespaard tot een bedrag van
27.000,
bVersobe_rde_afronding_van_het_comg_l£xJ_
In het beleidsplan 1984-1988 zijn voor het jaar 1985 middelen ge
reserveerd om een investering van 892.000,voor de verdere
afronding van het complex Kalverdijkje mogelijk te maken. De daar
mee samenhangende kapitaallasten bedragen op basis van 9% rente en
2\% afschrijving 103.000,en de overige lasten netto
14.000, Totaal 117.000,
De bedoelde afronding heeft vooral betrekking op de aanleg van een