- 34 - (bruto 105.000,Wij zijn daarom van mening dat voorshands van afbouw van het gemeentelijk subsidie moet worden afgezien. 3. Wijziging openingsperiode overdekte zwembaden. In het ontwerp-dekkingsplan 1984-1988 zijn wij uitgegaan van de veronderstelling dat het mogelijk zou moeten zijn één overdekt zwembad, in de periode dat de openbare zwembaden geopend zijn, gedurende rond 16 weken te sluiten. Het zwembad Kalverdijkje zou dan gedurende de gehele zomer (zij het met beperkte openingstij den), dus ook in zes weken grote vakantie, geopend moeten blijven om bij slecht weer een alternatief te kunnen bieden. Als gevolg van het kunnen tewerkstellen van het daarvoor vrijkomende vaste personeel in de openluchtbaden zou door het niet aanstellen van seizoenpersoneel een besparing kunnen worden verkregen, waarvan het bedrag op 270.000,-- werd geraamd. Uit het herwaarderingsonderzoek is gebleken, dat om zoveel moge lijk aan de financiële taakstelling te kunnen voldoen aan deze maatregel enige uitbreiding moet worden gegeven. Wij geven een en ander hieronder weer. a. Sluiten gedurende 16 weken van 1 zwembad en 1 zwembad 16 weken beperkt open overeenkomstig het voorstel in het ontwerp- dekkingsplan. De financiële gevolgen van de oorspronkelijke doelstelling, te weten gedurende 16 weken in plaats van zoals tot dusver gebruike lijk 6 weken sluiten van het zwembad Jac. Catsplein en het beperkt openstellen van het zwembad Kalverdijkje (85 uur i.p.v. 17 uur per dag) gedurende 16 weken in plaats van 6 weken helemaal dicht, zijn de volgende. Door het niet aanstellen van seizoenpersoneel voor openluchtbaden kan 286.450,worden bespaard. Na aftrek van de ter vervanging van het seizoenpersoneel benodigde werkweken blijven van de bij het vaste personeel totaal vrijkomende werkweken dan nog 46 werk weken over. Door het benutten van 26 weken hiervan voor het thans nog zoveel weken vergende seizoenwerk op de camping "De Kleine Wielen" wordt 24.250,— bespaard op de aanstelling van seizoen personeel aldaar. Voor dit seizoenwerk kan evenwel uitgegaan worden van 16 werkwe ken, zodat de besparing met betrekking tot de zwembaden 16/26 deel of 14.925,bedraagt. Het resterend deel ad 9.325,24.250,minus 14.925,is een besparing op de kosten van de camping. (Zie ons voorstel betreffende de camping hierna) Daarnaast wordt een verlaging geraamd van energiekosten en kosten van waterzuivering tot een bedrag van 23.800, De lagere inkomsten (schoolzwemmen buitengemeenten en vrij zwem men) worden geraamd op 71.800, Hierbij wordt er vanuit gegaan dat de in de openluchtbaden werkzaam zijnde vaste krachten afkomstig van de overdekte baden gemiddeld - 35 - 1£ week vakantie in die periode opnemen. Dit is o.i. niet reëel. Rekening moet worden gehouden met een gemiddelde van 3 weken vakan tie in die periode. Dit houdt in dat alsnog voor 36 werkweken sei zoenpersoneel dient te worden aangesteld. De kosten hiervan bedra gen rond 36.000,Bovendien dienen de van de hiervoor genoemde 46 werkweken nog resterende 20 weken (46 minus de eveneens genoem de 26 weken t.b.v. de camping), hiervoor te worden aangewend. Een en ander leidt tot de volgende opstelling. Niet aanstellen seizoenpersoneel openluchtbaden f 286. .450,— Niet aanstellen seizoenkracht camping f 14. .925,— Aanstelling seizoenpersoneel i.v.m. vakanties ƒ-/■ - 36. .000,— Besparing op energie- en waterzuiveringskosten f 23. 800 Netto lager kosten f 289. .175,— Minder inkomsten f 71. 800 Netto besparing f 217. .375,— b. Uitbreiding van bovenstaande maatregel door het zwembad Kalver- dijkje gedurende 6 weken helemaal te sluiten. Indien gedurende de 6 weken schoolvakantie het zwembad Kalverdijk- je, evenals tot dusver gebruikelijk is, helemaal voor het publiek gesloten wordt, is een additionele besparing mogelijk op de kosten van energie en waterzuivering van 23.200,Daarnaast komen 12 werkweken vrij, die aangewend kunnen worden voor verlaging van het aantal van 36 weken, hierboven genoemd, voor welk aantal weken alsnog seizoenpersoneel zou moeten worden aangesteld. Dit betekent een besparing op personeelskosten van 12.000, Totale besparing derhalve 23.200,12.000,35.200, Wij stellen U voor tot het gestelde onder zowel a. als b. ingaande 1985 over te gaan. Besparend effect 217-375,35.200, 252.575, 4. Sportcomplex Kalverdijkje. a. Afzien_van_de bouw_va.n_een_wa.s- en_kleedruimte_J_985_)_ Naar dit herwaarderingsvoorstel heeft geen nader onderzoek plaats gehad. Zie in verband hiermee de aanvullende raadsbrief van 9 december 1983bijlage nr. 473. Door het achterwege laten van de bouw worden kapitaallasten bespaard tot een bedrag van 27.000, bVersobe_rde_afronding_van_het_comg_l£xJ_ In het beleidsplan 1984-1988 zijn voor het jaar 1985 middelen ge reserveerd om een investering van 892.000,voor de verdere afronding van het complex Kalverdijkje mogelijk te maken. De daar mee samenhangende kapitaallasten bedragen op basis van 9% rente en 2\% afschrijving 103.000,en de overige lasten netto 14.000, Totaal 117.000, De bedoelde afronding heeft vooral betrekking op de aanleg van een

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1984 | | pagina 294