- 42 -
Par. 3 FINANCIËLE RESULTATEN
Op bijlage I bij deze raadsbrief is een recapitulatie gegeven
van taakstelling en resultaat. Daaruit blijkt dat het resul
taat van de herwaarderingsoperatie 1984-1988 structureel ge
zien aan zijn doel heeft beantwoord.
Gelet op de onevenwichtige opbouw van de tekortpositie als
gevolg van kortingen op de gemeentefondsuitkeringen, is het
resultaat niet zodanig dat daarmede de begrotingstekorten van
alle jaren uit de beleidsperiode gedekt kunnen worden. Uit het
volgende moge dit blijken.
Blijkens het Ontwerp-dekkingsplan 1984-1988 waren de tekorten
over de beleidsperiode 1984-1988 als volgt verdeeld:
1984 1985 1986 1987 1988
3.488 5.270 8.640 8.096 8.320 x 1.000
Op een voor U ter inzage gelegde financiële uitwerking is aan
gegeven wat de resultaten van de herwaardering 1984-1988 in de
afzonderlijke jaren zullen zijn. Deze resultaten zijn:
1984 1985 1986 1987 1988
2.488 4.074 5.427 6.807 8.320 x 1.000
De tekorten van de afzonderlijke jaren zijn derhalve:
1984 1985 1986 1987 1988
1.000 1.196 3.213 1.289 x 1.000
(totaal 6.698.000,
Als gevolg van gunstiger uitkomsten over een aantal oude
dienstjaren dan verondersteld, zijn incidentele dekkingsmidde
len aanwezig tot een bedrag van 3.500.000,
Deze kunnen worden aangewend ter dekking van de tekorten zoals
die zich in de afzonderlijke jaren na herwaardering vermoede
lijk zullen voordoen.
Van bovenstaande incidentele begrotingstekorten is daarna nog
een bedrag van 3-192.000,ongedekt. Aangezien de rekenings
resultaten 1981 nog niet definitief zijn en ook de rekeningen
over de jaren 1982 en volgende nog opgesteld dienen te worden,
gaan wij er voorshands van uit dat zich mogelijkerwijs nog
meevallende rekeningsresultaten zullen manifesteren c.q. zal
alsnog een beroep op de risicoreserve moeten worden gedaan.
- 43 -
Par. 4 CONCLUSIES N.A.V. DE GEMETEN WERKGELEGENHEIDSEFFECTEN EN DE
EFFECTEN OP GROEPEN BURGERS
a. Werkgelegenheidseffecten
Overeenkomstig het in het ontwerp-dekkingsplan 1984-1988
aangegeven toetsingscriterium betreffende de hoeveelheid en
soort werkgelegenheid, hebben wij de werkgelegenheidseffec
ten van onze voorstellen gemeten. Deze zijn voor U ter inza
ge gelegd.
Zoals wij U in ons voorstel betreffende de herwaardering
1983-1987 reeds mededeelden heeft het E.T.I.F. in overleg
met ons een aantal globale vuistregels ontworpen waarmede
het effect op de werkgelegenheid in de Provincie Friesland
gemeten is. Deze vuistregels hebben wij in het Ontwerp-
dekkingsplan 1984-1988 nader toegelicht.
Het verlies aan arbeidsplaatsen kan, volgens de gehanteerde
E.T.I.F.-methode, voor de jaren 1984 t/m 1988 cumulatief
gesteld worden op:
1984:
107
arbeidsplaatsen
1985:
109
arbeidsplaatsen
1986:
69
arbeidsplaatsen
1987:
76
arbeidsplaatsen
1988:
83
arbeidsplaatsen
Opgemerkt zij, dat aan deze getallen slechts "indicatieve
waarde" kan worden toegekend. Dit komt met name tot uitdruk
king daar waar rijkssubsidies zijn verondersteld.
b. Effecten op groepen burgers
Teneinde te komen tot een evenwichtige besluitvorming ten
aanzien van de onderzochte herwaarderingsprojecten hebben
wij niet alleen de werkgelegenheidseffecten, maar ook de
effecten op groepen burgers zo goed mogelijk getracht te
inventariseren
Wij zijn ons ervan bewust dat de terzake door de herwaarde
ringswerkgroepen opgestelde rapportages niet anders kunnen
worden beschouwd dan als eerste vingeroefeningen om in de
toekomst zo mogelijk te komen tot een meer gestructureerde
inventarisatie
De betreffende effecten zijn samengevat en die samenvatting
is voor U ter inzage gelegd.